استراتژی نیسان برای بقا: تعدیل نیروی گسترده و تعطیلی کارخانه‌ها

یک‌شنبه 28 بهمن 1403 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
7
نیسان ژاپن برای حفظ خود به دنبال تعدیل گسترده نیروها و همچنین تعطیلی چندین کارخانه است.
تبلیغات

لغو رسمی ادغام نیسان و هوندا بر روی یکی دیگر از اقدامات مهم این خودروساز سایه انداخته است. نیسان چند سال قبل اعلام کرد به تنهایی مسیر خود در این صنعت پر از چالش را ادامه خواهد داد. همان‌طور که می‌دانید هوندا به دنبال تبدیل کردن نیسان به یکی از زیرمجموعه‌های خود بود اما نیسان با این موضوع مخالفت کرد و حالا نیز تصمیمات جدیدی برای بقای خود گرفته است. اولین دستور کار این برند ژاپنی تعدیل 6500 نفر در کارخانه‌های تولید خودرو و پیشرانه است. در فاز اول این اقدام، 5300 نفر از کارکنان نیسان تا پایان مارس 2026 از کار اخراج خواهند شد و تا 31 مارس 2027 نیز 1200 نفر دیگر تعدیل خواهند شد. قرار است تعدیل نیروی بیشتری هم در راه باشد چراکه نیسان سال قبل اعلام کرده بود به دنبال اخراج 9 هزار نفر است. با این حساب، 2500 نفر دیگر نیز با برنامه‌هایی همچون استعفای داوطلبانه و حذف پست‌های اداری از نیسان جدا خواهند شد.

این برند ژاپنی مجدداً تأکید کرده ظرفیت تولید جهانی خود را تا 20 درصد کاهش خواهد داد و از 5 میلیون دستگاه در سال به 4 میلیون تا سال 2026 خواهد رساند. سه کارخانه نیسان نیز تعطیل خواهند شد که اولین آن‌ها کارخانه تولید خودروی تایلند است. فعلاً مشخصات دو کارخانه دیگری که تعطیل خواهند شد مشخص نشده اما یکی از آن‌ها در سه‌ماهه سوم امسال و دیگری نیز در سال 2026 تعطیل می‌شوند. همچنین ژاپنی‌ها در حال کاهش شیفت‌های کاری خود در دو کارخانه تنسی و می‌سی‌سی‌پی آمریکا هستند.

جدای از تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش شیفت‌های کاری و تعدیل نیروی چند هزار نفری، نیسان روش‌های دیگری را نیز برای کاهش هزینه‌ها در نظر دارد. این برند به دنبال کاهش 15 ماهه زمان توسعه یک نسل از خودروست تا این بازه زمانی را از 52 به 37 ماه برساند. همچنین مدل بعدی تنها 30 ماه بعد در دسترس خواهد بود که در مقایسه با استراتژی فعلی کاهش 20 ماهه را نشان می‌دهد. این بازه‌های زمانی اعلامی به شروع توسعه یک محصول تا آغاز تولید آن اشاره دارند. نیسان می‌خواهد استراتژی ساده‌سازی طراحی را با شش محصول جهانی مهم کلید بزند. کمپانی موردبحث ظاهراً خواهان یکسان‌سازی زبان طراحی محصولات جهانی خود است و تا 70 درصد پیچیدگی قطعات خود را کاهش خواهد داد که البته برنامه‌ای جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد.

جدای از کاهش حداکثری هزینه‌ها، نیسان می‌خواهد محصولات جدیدی را نیز تولید کند. در سال جاری میلادی روگ پلاگین هیبریدی از راه خواهد رسید و یک سال بعد نیز نسخه برقی آن در دسترس خواهد بود. این خودرو احتمالاً از پیشرانه درون‌سوز به عنوان ژنراتور استفاده خواهد کرد تا باتری شارژ شود و موتورهای برقی باعث به حرکت درآمدن چرخ‌ها شوند. همان‌طور که در قشقایی برقی دیده شده است، پیشرانه درون‌سوز این مدل ارتباطی با چرخ‌ها نخواهد داشت. ژاپنی‌ها نسل بعدی لیف را نیز در حال توسعه دارند و قرار است یک خودروی kei جدید را نیز تولید کنند. در سال 2026 یک مینی ون بزرگ در ژاپن با سومین نسل سیستم E-Power تولید خواهد شد. گفته می‌شود مصرف سوخت این مجموعه نسبت به نسل اول 20 درصد کاهش یافته است. خودروی N7 بازار چین نیز به زودی در دسترس مشتریان خواهد بود.

با اینکه برنامه ادغام با هوندا از بین رفته اما دو خودروساز همچنان خواهان همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی و بخش نرم‌افزار هستند. نیسان همچنان به دنبال نوع خاصی از همکاری با شرکت‌های دیگر برای ایجاد فرصت‌های استراتژیکی است که به‌طور قابل‌توجهی ارزش همکاری را بالا ببرند. هنوز مشخص نیست که این گفته‌ها چه نتایجی خواهند داشت و آیا یک خودروساز یا کمپانی دیگر همچون فاکسکان خواهان همکاری با نیسان خواهد بود یا خیر. شاید وضعیت کنونی نیسان بسیار بد باشد اما نمی‌توان تصور کرد که به زودی ورشکسته شود. امیدواریم این برند دوست‌داشتنی دوباره احیا شود و به روزهای خوش قبلی بازگردد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.