بررسی نیسان مورانو ۲۰۲۵: فرصت از دست رفته؟

شنبه 18 اسفند 1403 - 16:30
مطالعه 14 دقیقه
2025-Nissan-Murano (5)
نیسان مورانو یکی از کراس‌اوورهای میان‌سایز است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. اکنون در نسل چهارم خود، این خودرو با طراحی جدید و ویژگی‌های...
تبلیغات

نیسان مورانو یکی از کراس‌اوورهای میان‌سایز است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. اکنون در نسل چهارم خود، این خودرو با طراحی جدید و ویژگی‌های پیشرفته‌تری به بازار آمده است. با این حال، برخی کاستی‌ها و تصمیمات عجیب در طراحی و فناوری آن باعث شده‌اند تا نتواند در برابر رقبا کاملاً بدرخشد. در ادامه، بررسی کاملی از طراحی، مشخصات فنی، امکانات و نقاط قوت و ضعف نیسان مورانو ۲۰۲۵ خواهیم داشت.

کپی لینک

نقاط قوت و ضعف نیسان مورانو ۲۰۲۵

نقاط قوت:

  • طراحی بیرونی زیبا و مدرن
  • کابین راحت و جادار با مواد باکیفیت
  • تجهیزات استاندارد قابل توجه حتی در تیپ پایه
  • سیستم تعلیق نرم و سواری آرام
  • گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به جای CVT قدیمی

نقاط ضعف:

  • عدم ارائه سیستم رانندگی نیمه‌خودکار بدون نیاز به دست
  • کاهش قدرت پیشرانه نسبت به نسل قبل
  • برخی انتخاب‌های عجیب در طراحی داخلی
  • فضای کمتر در صندلی‌های ردیف دوم نسبت به رقبا
کپی لینک

طراحی خارجی: مدرن و جذاب

نیسان مورانو ۲۰۲۵ از زبان طراحی جدیدی بهره می‌برد که شباهت زیادی به مدل الکتریکی آریا (Ariya) دارد. این کراس‌اوور ظاهر نرم‌تر و پویاتری نسبت به نسل قبل پیدا کرده و از چراغ‌های LED باریک، جلوپنجره‌ای عریض و جزئیات مدرن در نمای جلو بهره می‌برد.

کپی لینک

ویژگی‌های طراحی:

  • طول: ۴۸۹۹ میلی‌متر
  • عرض: ۱۹۸۱ میلی‌متر (۲۶ میلی‌متر عریض‌تر از قبل)
  • ارتفاع: ۱۷۲۴ میلی‌متر
  • فاصله محوری: ۲۸۲۴ میلی‌متر (بدون تغییر نسبت به نسل قبل)

یکی از نکات جالب، امکان سفارش رنگ دوگانه است که شامل سقف و ستون‌های مشکی Super Black می‌شود و نمایی شیک و لوکس‌تر ایجاد می‌کند.

کپی لینک

کابین: ترکیبی از لوکس و عجیب!

نیسان تلاش کرده کابین مورانو جدید را از فضای یکنواخت کراس‌اوورهای دیگر خارج کند. ترکیب رنگ عاجی و کاراملی برای صندلی‌ها با تریم‌های مشکی و الهام‌گرفته از شیشه ونیزی، جلوه‌ای خاص به فضای داخلی داده است.

 تریم‌هایی با الهام از شیشه ونیزی جایگزین پوشش‌های مشکی براق شده‌اند که جلوه مدرن‌تری دارند. اما در مقابل، تریم چوبی مصنوعی کیفیت پایینی دارد و چندان متقاعدکننده نیست.

در بخش فناوری، دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای صفحه کیلومتر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است. نسخه‌های بالاتر (SL و پلاتینیوم) دارای سیستم Google Built-in با Google Assistant و Google Maps هستند.

نقاط مثبت:

  • صندلی‌های نیمه‌آنالین چرمی با تنظیمات برقی ۸ جهته، گرم‌کن، سردکن و ماساژور در تیپ پلاتینیوم
  • کنسول شناور با شارژر بی‌سیم
  • نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتال و نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی با سیستم گوگل داخلی
  • فضای خوب در ردیف اول

نقاط منفی:

  • طراحی برخی قطعات مانند تریم چوبی پلاستیکی که حس لوکس ندارد
  • کنترل‌های لمسی روی داشبورد که تجربه لمسی ضعیفی دارند
  • فضای پای محدود در صندلی‌های عقب (۹۲۲ میلی‌متر) که کمتر از نیسان روگ است
  • کنسول وسط که در بخش پای راننده مزاحمت ایجاد می‌کند

فضای صندوق عقب ۹۳۲ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۱۷۹۸ لیتر می‌رسد. این اعداد خوب هستند، اما از رقبا عقب‌تر است:

کپی لینک

مشخصات فنی: کاهش قدرت اما با گیربکس بهتر

مورانو ۲۰۲۵ دیگر از موتور ۳.۵ لیتری V6 قدیمی استفاده نمی‌کند و به جای آن، یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با تکنولوژی VC-Turbo جایگزین شده است.

کپی لینک

مشخصات فنی:

مشخصه

مقدار

موتور

۲.۰ لیتری توربوشارژ VC-Turbo

قدرت

۲۴۱ اسب بخار

گشتاور

۳۵۲ نیوتن‌متر

گیربکس

۹ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت

۱۱.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شهر / ۸.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه / ۱۰.۲ لیتر در ترکیبی

ظرفیت بکسل

۶۸۰ کیلوگرم

کاهش قدرت نسبت به مدل قبلی کمی ناامیدکننده است، اما در عوض، گیربکس ۹ سرعته جدید عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT قبلی دارد. همچنین، موتور جدید نیازی به بنزین سوپر ندارد که می‌تواند هزینه‌های سوخت را کاهش دهد.

رقبا در این بخش بهتر عمل کرده‌اند:

  • تویوتا کراون سیگنیا: ۲۴۰ اسب بخار + سیستم هیبریدی با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
  • هوندا پاسپورت: ۲۸۰ اسب بخار
کپی لینک

تجربه رانندگی: راحت و آرام، اما نه مهیج

نیسان مورانو همچنان بر راحتی تمرکز دارد. تعلیق مستقل در هر چهار چرخ آن سواری نرمی ارائه می‌دهد و سیستم کاهش نویز به افزایش آرامش کابین کمک می‌کند. فرمان برقی با ضرایب جدید نسبت به قبل سریع‌تر و سبک‌تر شده است.

حالت اسپرت، تنظیمات موتور، گیربکس و فرمان را تغییر می‌دهد اما صدای موتور را خشن‌تر می‌کند. در بخش ترمزها نیز دیسک‌های جلو به ۳۵۱ میلی‌متر و عقب به ۳۳۰ میلی‌متر افزایش یافته‌اند.

سیستم تمام‌چرخ‌متحرک AWD عملکرد خوبی در برف سبک دارد اما همچنان برای مسیرهای شهری بهینه شده است. ظرفیت بکسل نیز تنها ۶۸۰ کیلوگرم است که از رقبایی مانند نیسان پث‌فایندر (۲۷۲۲ کیلوگرم) بسیار پایین‌تر است.

ویژگی‌های رانندگی:

  • فرمان برقی با ۴٪ سرعت بیشتر در پاسخگویی نسبت به مدل قبلی
  • حالت اسپرت برای تنظیم موتور، گیربکس و فرمان (اما صدای موتور ناخوشایند می‌شود)
  • سیستم ترمز با دیسک‌های ۳۵۱ میلی‌متری جلو و ۳۳۰ میلی‌متری عقب (بزرگ‌تر از قبل)
  • عملکرد قابل قبول در برف سبک با سیستم AWD
کپی لینک

فناوری‌های ایمنی و کمکی راننده

تمام مدل‌های مورانو به سیستم ProPILOT Assist مجهز هستند، اما متأسفانه نسخه قدیمی ProPILOT Assist 1.1 را ارائه می‌دهند، درحالی‌که بسیاری از مدل‌های نیسان مانند روگ از نسخه جدیدتر ۲.۱ با قابلیت رانندگی بدون نیاز به دست استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ایمنی:

  • کروز کنترل هوشمند
  • ترمز اضطراری خودکار
  • هشدار نقاط کور و مداخله فعال
  • کمک به حفظ خط حرکت
  • هشدار ترافیک عقب و ترمز خودکار

عدم وجود رانندگی نیمه‌خودکار پیشرفته یک نقطه ضعف بزرگ است، مخصوصاً وقتی رقبا مانند هوندا پایلوت و فورد اج این قابلیت را دارند.

کپی لینک

جمع‌بندی: ارزش خرید دارد؟

نیسان مورانو ۲۰۲۵ در بازاری عرضه شده که در آن، رقبا یکی پس از دیگری از بین می‌روند (مانند فورد اج و نسخه بنزینی شورولت بلیزر). طراحی شیک، امکانات مناسب و راحتی سواری از نکات مثبت آن هستند.  ولی برخی تصمیمات عجیب باعث شده‌اند در برابر رقبا ضعیف‌تر به نظر برسد. ضعف‌هایی مانند فضای کمتر، مصرف سوخت متوسط، و فقدان فناوری‌های به‌روز، کار را برای رقابت سخت می‌کند. با وجود عرضه نیسان روگ و پث‌فایندر که گزینه‌هایی کاربردی‌تر و متنوع‌تر هستند، مورانو به سختی می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید ارائه دهد.

✔ اگر طراحی، راحتی و کیفیت سواری برایتان اولویت است، گزینه خوبی است.

✖ اما اگر دنبال فضای داخلی جادارتر، موتور قوی‌تر یا فناوری‌های پیشرفته‌تر هستید، بهتر است به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.