مروری بر هر آنچه از نسل آینده نیسان ماکسیما میدانیم

شنبه 20 اردیبهشت 1404 - 17:05
مطالعه 3 دقیقه
2027-nissan-maxima-rendering
نیسان ماکسیما پس از 42 سال تولید، در سال 2024 از خط تولید کنار رفت اما شایعات از بازگشت آن به‌عنوان یک سدان الکتریکی یا هیبریدی خبر می‌دهند.

نیسان با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما همچنان به برنامه خود برای عرضه محصولات جدید تا سال 2030 پایبند است. نیسان ماکسیما، سدانی که پس از 42 سال تولید در سال 2024 کنار رفت، ممکن است بخشی از این برنامه باشد. این خودرو که پیش از تغییر نام داتسون به نیسان در سال 1981 معرفی شد، در دهه 1990 به یکی از نمادهای سدان‌های اسپرت تبدیل شد و حتی در فیلم «سریع و خشن» سال 2001 حضوری کوتاه داشت؛ اما در دهه‌های 2000 و 2010، ماکسیما بزرگ‌تر و راحت‌تر شد و بخشی از جذابیت اسپرت خود را از دست داد. نیسان هنگام توقف تولید این خودرو در سال 2024، احتمال بازگشت ماکسیما را رد نکرد و سخنگوی شرکت گفت:

لطفاً منتظر اخبار آینده ماکسیما باشید، چراکه ما با خودروهای هیجان‌انگیز و نوآوری‌های فناورانه، سفرهایی خاطره‌انگیز خلق می‌کنیم.

این اظهارات همراه با خبری درباره تولید دو خودروی الکتریکی جدید در کارخانه نیسان در می‌سی‌سی‌پی اعلام شد؛ اما تا می 2025، اوضاع تغییر کرده است. آن دو خودروی الکتریکی لغو شده‌اند و وضعیت مالی نیسان بحرانی است. بااین‌حال، هنوز نمی‌توان پرونده ماکسیما را بسته شده دانست.

کپی لینک

آیا ماکسیما همچنان سدان خواهد بود؟

برخی خودروسازان، مانند میتسوبیشی با اکلیپس کراس، سدان‌ها یا خودروهای اسپرت نمادین را به کراس‌اوور تبدیل کرده‌اند اما فعلاً به نظر می‌رسد ماکسیما به‌عنوان یک سدان بازگردد. بازار سدان‌ها هنوز برای خریداران جذاب است همان‌طور که فروش بالای هیوندای النترا و تویوتا کمری نشان می‌دهد. نیسان سنترا نیز فروش خوبی دارد و نیسان با مدل‌های روگ، مورانو، کیکس و آریا، مجموعه‌ای گسترده از شاسی‌بلندها را در اختیار دارد. بازگرداندن ماکسیما به‌عنوان یک سدان پرچم‌دار منطقی‌ترین گزینه به نظر می‌رسد، هرچند هیچ‌چیز غیرممکن نیست.

کپی لینک

ماکسیمای جدید چه شکلی خواهد بود؟

رندری که در اینجا می‌بینید، تصوری خیالی از ماکسیمای احتمالی است. از نشانه‌های طراحی این رندر از کانسپت IMs گرفته شده که نیسان در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی 2019 در دیترویت رونمایی کرد. این خودرو که یک سدان بلندقامت با حال ‌و هوای کراس‌اوور بود، تأثیر زیادی بر طراحی نیسان مورانو جدید گذاشت، به‌ویژه در بخش جلویی با چراغ‌های باریک و جلوپنجره عریض V شکل. خطوط تیز بدنه در گلگیرهای جلو و عقب با قوس نرم سقف تضاد جالبی ایجاد کرده و به شکل فست‌بک منتهی می‌شود که این روزها در سدان‌ها بسیار محبوب است. جلوپنجره ماکسیما شبیه به مورانو، اما کوتاه‌تر، با خطوط افقی طراحی شده و چراغ‌های باریک به آن متصل هستند. در گوشه‌ها، دی‌لایت‌ها از نیسان N7 الهام گرفته‌اند که یک سدان الکتریکی جدیدی برای بازار چین است. در عقب، طراحی محافظه‌کارانه است و با چراغ‌های گرد، از نیسان اسکای‌لاین افسانه‌ای الهام گرفته شده که علاوه بر مدل‌های GT-R، به‌صورت سدان چهاردر نیز عرضه می‌شد.

کپی لینک

زیر کاپوت چه می‌گذرد؟

اینجا موضوع پیچیده می‌شود. وقتی نسل قبلی ماکسیما کنار رفت، نیسان با اشتیاق از برنامه Ambition 2030 برای تمرکز بر خودروهای الکتریکی صحبت کرد و همه‌چیز به سمت تبدیل ماکسیما به یک خودروی الکتریکی پیش می‌رفت. این خودرو می‌توانست از پیشرانه‌های تک‌موتوره و دوموتورهٔ آریا استفاده کند. برنامه تولید دو سدان الکتریکی در می‌سی‌سی‌پی نیز این نظریه را تقویت می‌کرد؛ اما در 12 ماه گذشته، تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمتر از انتظار بود و نیسان برنامه تولید آن دو سدان را به دلیل کاهش تقاضا لغو کرد؛ اما گزینه هیبریدی چطور؟ هیبریدها اکنون پرطرفدار هستند و نیسان به خودرویی پرفروش نیاز دارد. نیسان اذعان کرده که کنار گذاشتن هیبریدها برای تمرکز کامل روی خودروهای الکتریکی اشتباه بود؛ بنابراین، یک ماکسیمای هیبریدی با قدرت معقول و مصرف سوخت استثنایی می‌تواند نقطه شروع خوبی برای هیبریدهای بیشتر نیسان باشد.

کپی لینک

ماکسیمای جدید چه زمانی عرضه می‌شود؟

سدان‌های الکتریکی لغوشده نیسان ابتدا برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده بودند. بااین‌حال، برنامه Ambition 2030 نیسان برای تولید 27 مدل الکتریکی‌شده و 19 خودروی تمام الکتریکی تا سال 2030 همچنان پابرجاست؛ بنابراین، اگر ماکسیما بازگردد و نیسان از بحران مالی کنونی جان سالم به درببرد، احتمالاً تا پایان دهه شاهد آن نخواهیم بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.