باطری انقلابی نیسان در سال 2027 تسلا را به دردسر خواهد انداخت

شنبه 31 خرداد 1404 - 13:30
مطالعه 2 دقیقه
Nissan-1
نیسان با باطری‌های حالت جامد خود که در سال 2028 معرفی خواهد شد، وعدهٔ برد بیشتر، شارژ سریع‌تر و هزینهٔ کمتر را داده است.

نیسان با وجود چالش‌های مالی، با جدیت روی باطری‌های حالت جامد سرمایه‌گذاری کرده است. اولین خودروی الکتریکی تولیدی این شرکت با این فناوری نسل جدید قرار است در سال 2028 معرفی شود و ارتقاهای چشمگیری در برد، سرعت شارژ، هزینه و جانمایی ارائه دهد. این خودروساز ژاپنی سال‌ها است که روی فناوری باطری‌های حالت جامد کار می‌کند و اکنون تعهد خود را مجدداً تأیید کرده است. کریستوف آمبلارد، مدیر برنامه‌ریزی محصول نیسان در اروپا دراین‌باره گفته است:

بله ما برای باطری‌های حالت جامد در سال 2028 آماده خواهیم بود.

بااین‌حال، آمبلارد تأکید کرد که نیسان این فناوری جدید را با عجله به بازار عرضه نخواهد کرد:

ما نمی‌توانیم این فرآیند را شتاب‌زده کنیم. باید مطمئن شویم که این فناوری قابل‌اعتماد است و انتظارات مشتریان ما را برآورده می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر، نیسان ترجیح می‌دهد زمان بیشتری صرف کند و کار را درست انجام دهد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

باطری‌های حالت جامد انتظار می‌رود چگالی انرژی را تا 30 درصد نسبت به باطری‌های لیتیوم-یونی کنونی افزایش دهند درحالی‌که هزینه تولید کمتری دارند و با شارژ فوق‌سریع سازگار هستند. راز این پیشرفت در حذف عناصر مایع از سلول‌های باطری نهفته است که نه‌تنها مدیریت دما را بهبود می‌بخشد بلکه امکان بسته‌بندی کارآمدتر را فراهم می‌کند. باطری‌های حالت جامد نیسان ممکن است در نسل بعدی GT-R نیز استفاده شوند که شایعه شده اواخر دهه جاری معرفی خواهد شد. نیسان در سال 2023 با رونمایی از کانسپت هایپر فورس که پیشرانه‌ای تمام الکتریکی با 1360 اسب بخار داشت، سروصدا به پا کرد. بااین‌حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که این خودرو ممکن است به‌جای تمام الکتریکی، پلاگین‌هیبریدی باشد.

درهرصورت، برنامه‌های الکتریکی‌سازی نیسان با سرعت کامل پیش می‌رود. آمبلارد همچنین اشاره کرد که باطری‌های حالت جامد می‌توانند در خودروهای پلاگین‌هیبریدی نیز کاربرد داشته باشند. او گفت:

ما مطمئن نیستیم این فناوری به کجا منجر خواهد شد، اما در حال بررسی فعال همه کاربردهای ممکن هستیم.

بنابراین، هرچند نیسان هنوز تصویر کاملی از آینده ندارد اما قطعاً در حال آزمایش تمام احتمالات است. در همین حال، هدف نیسان برای تولید باطری‌های حالت جامد با برنامه‌های خودروسازان رقیب مانند تویوتا، استلانتیس، گروه فولکس‌واگن، بی‌وای‌دی و سایک هم‌راستا است. حتی بزرگ‌ترین تولیدکننده باطری جهان، CATL، قصد دارد تولید محدود باطری‌های حالت جامد را از سال 2027 آغاز کند. این رقابت تنها به خودروسازان سنتی محدود نمی‌شود. غول‌های فناوری مانند شیائومی و هواوی نیز اخیراً پتنت‌هایی ثبت کرده‌اند که نشان‌دهنده تحقیقات آن‌ها در این فناوری است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.