معرفی نیسان N6، سدان پلاگینهیبرید جدید با پیشرانه دانگفنگ
نیسان بهتدریج خانواده مدلهای الکتریکیشده خود را در چین گسترش میدهد و جدیدترین محصول آن، یک سدان پلاگینهیبریدی است که قرار است توسط دانگفنگ تولید شود. در نگاه اول، ممکن است آن را با مدل تمام الکتریکی N7 که چندی پیش معرفی شد اشتباه بگیرید اما با دقت بیشتر، متوجه تفاوتهای این مدل خواهید شد. N6 نهتنها کمی کوچکتر است بلکه از پیشرانه پلاگینهیبریدی بهجای قوای محرکهٔ تمام الکتریکی N7 استفاده میکند. N7 در چین چنان محبوبیتی کسب کرده که عرضه بینالمللی آن برای سال آینده برنامهریزی شده است. هرچند نیسان هنوز این مدل را بهصورت رسمی رونمایی نکرده ولی از طریق وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین به تصاویر خارجی و مشخصات آن دسترسی پیدا کردهایم.
N6 زبان طراحی مشترکی با N7 دارد اما تفاوتهای کلیدی در آن به چشم میخورد. برای مثال، بخش پایینتر چراغهای جلوی LED دوتکه آن بازطراحی شده تا با جلوپنجره V-Motion نیسان هماهنگی بیشتری داشته باشد. در پروفیل جانبی شاهد پانلهای جدیدی برای بدنه هستیم اما دستگیرههای در همسطح بدنه همچنان حفظ شده که به ویژگی رایج در طراحی خودروهای الکتریکی و هیبریدی مدرن تبدیل شده است. در عقب، تفاوتها بیشتر به چشم میآیند. چراغهای عقب LED سراسری طراحی سادهتری دارند و سپر عقب شکل متعارفتری گرفته که سر اگزوز در آن بهخوبی مخفی شده است؛ مانند N7، انتظار میرود N6 نیز از نشان چراغدار نیسان در جلو و عقب خودرو برخوردار باشد.
از نظر اندازه، N6 طول ۴,۸۳۱ میلیمتر، عرض ۱,۸۸۵ میلیمتر و ارتفاع ۱,۴۹۱ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن ۲,۸۱۵ میلیمتر است. این ابعاد کلی کمی کوچکتر از N7 است که با ۱۰۰ میلیمتر فاصله محوری بیشتر، فضای داخلی بزرگتری ارائه میدهد. بااینحال، برای مقایسه، این ابعاد N6 را در کلاس ابعادی مشابه نیسان ماکسیما قرار میدهد که از روی خط تولید کنار رفته است. تصاویر داخلی هنوز منتشر نشده، اما انتظار میرود N6 طراحی کابین مشابهی با N7 داشته باشد. این یعنی شاهد داشبوردی مینیمال با یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۵.۶ اینچی، صفحه آمپر دیجیتال بزرگ، دو پد شارژ بیسیم و فرمان دوپره خواهیم بود.
قدرت این خودرو از یک پیشرانهٔ بنزینی ۱.۵ لیتری ساخت دانگفنگ تأمین میشود که ۹۵ اسب بخار تولید میکند. این پیشرانه با یک موتور الکتریکی با قدرت ۸۷ اسب بخار همراه است و خروجی ترکیبی ۲۰۸ اسب بخار را ارائه میدهد؛ مانند سیستمهای e-Power جدید نیسان، بهاحتمالزیاد موتور الکتریکی خودرو را به حرکت درمیآورد و پیشرانۀ بنزینی نقش ژنراتور را برای شارژ باطری دارد که از نوع لیتیوم آهن فسفات تأمین است اما ظرفیت دقیق آن هنوز اعلام نشده است. انتظار میرود N6 اواخر سال ۲۰۲۵ در چین عرضه شود. با توجه به برنامههای بینالمللی برای N7، عرضه جهانی این سدان پلاگینهیبریدی نیز محتمل است. بازارهای احتمالی این خودرو میتواند جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و برخی مناطق اروپا باشد.