وقتی نوآوری به کابوس تبدیل می‌شود، شکایت جمعی از موتورهای تراکم متغیر نیسان

پنج‌شنبه 6 شهریور 1404 - 09:00
مطالعه 2 دقیقه
شکایت از موتورهای تراکم متغیر نیسان
فناوری پیشرفته موتور تراکم متغیر نیسان به دلیل خرابی فاجعه‌بار و ناگهانی، این شرکت را با یک شکایت حقوقی دسته‌جمعی روبرو کرده است.
تبلیغات

نیسان با یک شکایت حقوقی دسته‌جمعی در دادگاه آمریکا روبرو شده است. شاکیان ادعا می‌کنند موتورهای نوآورانه تراکم متغیر یا VC-Turbo این شرکت که در برخی مدل‌های اینفینیتی هم استفاده شده‌، دچار خرابی‌های فاجعه‌بار و ناگهانی می‌شوند و نیسان از پذیرش مسئولیت برای رفع این نقص شانه خالی کرده و هزینه‌های سنگینی را به مشتریان تحمیل کرده است. بر اساس این دادخواست، موتورهای VC-Turbo می‌توانند دچار مشکلاتی جدی مانند خرابی یاتاقان‌های اصلی شوند. این مشکلات خود را با علائمی چون مکث کردن موتور، شنیده شدن صداهای غیرعادی، لرزش در حالت درجا، کاهش شدید قدرت و حتی خاموش شدن کامل خودرو در حین حرکت نشان می‌دهند.

این شکایت، فراخوان اخیر نیسان برای این موتورها را نیز کافی ندانسته و اقدام شرکت ژاپنی را صرفاً یک تعویض روغن ساده اکثر مالکان توصیف کرده است. یکی از شاکیان یک نیسان روگ مدل ۲۰۲۳ را در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ خریداری کرد و تنها پس از پیمودن ۲۵۰ کیلومتر با پیام‌های هشدار «نقص فنی موتور»، «کاهش قدرت» و «نیاز به سرویس فوری» روی صفحه آمپر مواجه شد. پس از توقف، خودرو دیگر روشن نشد. به گفتهٔ او، تعویض باتری، به‌روزرسانی نرم‌افزار و حتی تعویض شیر EGR نیز مشکل را حل نکرد. موتورهای VC-Turbo اولین پیشرانه‌های تولید انبوه در جهان بودند که می‌توانستند ضریب تراکم خود را تغییر دهند. این فناوری در تئوری به موتور اجازه می‌داد تا بسته به شرایط رانندگی، ضریب تراکم را بین حالت بهینه برای مصرف سوخت و حالت حداکثر قدرت تغییر دهد اما شاکیان معتقدند نیسان تا زمان اتمام گارانتی خودروها، از تأیید وجود مشکل سر باز زده و مالکان را مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی برای تشخیص و تعمیر کرده که گاهی به هزاران دلار می‌رسد.

این پروندهٔ حقوقی خودروهای نیسان روگ مدل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، نیسان آلتیما مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، اینفینیتی QX50 مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ و اینفینیتی QX55 را شامل می‌شود. نیسان که زمانی این فناوری را راهی برای بهبود مصرف سوخت بدون پیچیدگی سیستم‌های هیبریدی معرفی می‌کرد، اکنون استفاده از آن را در مدل آلتیما برای سال ۲۰۲۵ متوقف کرده و تولید شاسی‌بلندهای اینفینیتی QX50 و QX55 نیز به پایان رسیده است. در حال حاضر، این فناوری فقط در موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوی نیسان روگ به حیات خود ادامه می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.