آخرین نیسان GT-R از خط تولید خارج شد، گودزیلا با نسل جدید بازخواهد گشت
سرانجام روز خداحافظی فرارسید و نیسان رسماً به تولید ابرخودروی افسانهای خود، GT-R که با لقب گودزیلا شناخته میشود، پایان داد. پس از یک دوره تولید ۱۸ ساله که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده بود، آخرین دستگاه از نسل R35 از خط تولید کارخانه توچیگی ژاپن خارج شد تا پرونده یکی از مهمترین خودروهای اسپرت قرن بیست و یکم بسته شود. درمجموع، حدود ۴۸ هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد و آخرین نسخه، یک مدل T-Spec پریمیوم با رنگ بنفش نیمهشب است که به خریداری در ژاپن تحویل داده خواهد شد. بااینحال، این خداحافظی همیشگی نیست زیرا مدیران ارشد نیسان تأکید کردهاند که گودزیلا دوباره برخواهد خاست. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل نیسان، به طرفداران اطمینان داده است:
خطاب به طرفداران بیشمار GT-R در سراسر جهان، میخواهم بگویم که این یک خداحافظی همیشگی نیست. هدف ما این است که نام GT-R روزی بازگردد. تنها چیزی که میتوانم از شما بخواهم، صبر است. گرچه امروز برنامه دقیقی نداریم، اما GT-R در آینده تکامل یافته و دوباره ظهور خواهد کرد.
هرچند بازگشت GT-R قطعی به نظر میرسد اما نسل بعدی با کد R36 به این زودیها از راه نخواهد رسید. نیسان پیشازاین با رونمایی از کانسپت خیرهکنندهٔ هایپر فورس در نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۳، گوشهای از آیندهٔ احتمالی این خودرو را به نمایش گذاشته بود. آن هیولای مفهومی با قدرت ۱۳۶۰ اسب بخار، باتریهای حالت جامد و طراحی بسیار تهاجمی، نشان از آیندهای تمام برقی داشت. بااینحال، هنوز مشخص نیست که آیا نسل بعدی کاملاً یک خودروی برقی خواهد بود یا نیسان به پیشرانه بنزینی وفادار میماند. در حال حاضر، نیسان با چالشهای مالی جدی روبرو است و تحت یک برنامهٔ بازیابی گسترده قرار دارد. این شرایط، توسعه و تولید یک ابرخودروی خاص و کمتیراژ مانند GT-R را در اولویتهای کوتاهمدت شرکت قرار نمیدهد. بااینوجود، مدیران نیسان تأکید کردهاند که R36 بخشی از برنامههای بلندمدت این شرکت است و این نام افسانهای برای همیشه کنار گذاشته نخواهد شد.