نیسان اعلام کرده که شاسیبلند پرفروش و محبوب قشقایی در نسل آینده به یک خودروی تمام برقی تبدیل خواهد شد. این حرکت بزرگ بخشی از انقلاب برقی نیسان است اما این شرکت قصد ندارد به این زودیها با مدل هیبریدی موفق خود خداحافظی کند و قرار است هر دو نسخه برای مدتی در کنار یکدیگر به فروش برسند. این استراتژی همپوشانی از سوی زاویر تسون، مدیر برنامهریزی محصول نیسان در اروپا، تشریح شده است. او تأکید کرد که مشتریان مدلهای هیبریدی و برقی لزوماً یکسان نیستند و تا زمان گذار کامل بازار به خودروهای برقی، ارائهٔ همزمان هر دو گزینه ضروری است.
ما در حال گذار به سمت تمام برقی شدن هستیم، اما ابتدا یک همپوشانی خواهیم داشت. این دو گروه مشتریان یکسانی نیستند و این پیشنهاد دوگانه تا زمانی که یک گذار واقعی را ببینیم، لازم است.
برای نسل جدید قشقایی برقی، نیسان به سراغ شریک خود یعنی رنو خواهد رفت. انتظار میرود این شاسیبلند روی پلتفرم پیشرفتهٔ AmpR Medium ساخته شود. این پلتفرم جدیدتر از معماری CMF-EV است که در رنو سنیک برقی استفاده شده و پتانسیل دستیابی به مشخصات فنی بهتری را دارد. با توجه به اینکه رنو سنیک با پلتفرم قدیمیتر به برد پیمایش ۶۱۰ کیلومتر دست یافته، پیشبینی میشود قشقایی برقی بتواند از مرز ۶۴۰ کیلومتر عبور کند.
از نظر طراحی، نباید منتظر یک قشقایی معمولی باشیم. نیسان پیشتر اعلام کرده که ظاهر نسل بعدی این خودرو بهشدت از کانسپت آیندهنگرانه هایپر اوربان الهام خواهد گرفت که در نمایشگاه خودروی توکیو در اکتبر ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. البته انتظار میرود خطوط اغراقآمیز این کانسپت برای نسخه تولیدی تعدیل شوند، اما کلیت پروفایل و زبان طراحی حفظ خواهد شد. این خودرو با طولی حدود ۴.۵ متر، فضایی کاربردیتر از نسل فعلی ارائه خواهد داد. تولید نیسان قشقایی برقی، در کنار نسل بعدی لیف و جوک تمام برقی، بهعنوان بخشی از یک بسته سرمایهگذاری عظیم دو میلیارد پوندی در کارخانه ساندرلند بریتانیا انجام خواهد شد. این اقدام، تعهد عمیق نیسان به آیندهٔ برقی در بازار اروپا را نشان میدهد.