معرفی نسل جدید سیستم خودران نیسان با هوش مصنوعی، پیشرفته‌تر از تسلا

چهارشنبه 2 مهر 1404 - 07:00
مطالعه 3 دقیقه
نسل جدید سیستم خودران نیسان
نیسان از نسل جدید سیستم خودران ProPILOT با هوش مصنوعی و لیدار رونمایی کرد و مدعی است این فناوری حتی از FSD تسلا هم هوشمندتر است.
تبلیغات

نیسان با رونمایی از نسل بعدی سیستم نیمه‌خودران ProPILOT، گامی بلند برای رقابت مستقیم با تسلا برداشت. این فناوری پیشرفته که از هوش مصنوعی و حسگر لیدار بهره می‌برد، برای اولین بار امکان رانندگی بدون دخالت دست در مناطق شهری را فراهم می‌کند و قرار است در سال ۲۰۲۷ در ژاپن عرضه شود. در جریان نمایش این فناوری در توکیو، تتسویا ایجیما، مدیرکل فناوری‌های دستیار راننده نیسان، در گفتگو با اتو نیوز ادعای بزرگی را مطرح کرد:

این سیستم شبیه به FSD تسلا است اما شاید مال ما حتی کمی هوشمندتر باشد.

او تأکید کرد که این سیستم به‌طور ویژه برای مدیریت خیابان‌های باریک، شلوغ و پر از عابر پیاده پایتخت ژاپن طراحی شده؛ چالشی که سیستم‌های رقیب ممکن است در آن با مشکل مواجه شوند. البته فناوری تسلا هم‌اکنون در دسترس است درحالی‌که برای عرضهٔ سیستم نیسان حداقل یک سال و نیم دیگر باید صبر کرد.

وجه تمایز اصلی ProPILOT جدید، تکیهٔ آن بر هوش مصنوعی شرکت Wayve برای پردازش داده‌های دریافتی از ۱۱ دوربین، پنج رادار و یک حسگر لیدار است. این حسگر که روی سقف نمونه‌های آزمایشی شاسی‌بلند برقی آریا نصب شده، می‌تواند موانع را در فواصل دورتری نسبت به دوربین‌ها تشخیص دهد و ایمنی را به‌ویژه در سرعت‌های بالا و رانندگی در شب افزایش دهد. نیسان می‌گوید این هوش مصنوعی می‌تواند مانند یک رانندهٔ ماهر، محیط اطراف را درک کند، وقایع بعدی را پیش‌بینی کرده و با پاسخ‌دهی فوری به تغییرات ناگهانی، رانندگی ایمن و روانی را در پیچیده‌ترین سناریوهای شهری ممکن سازد.

این یک جهش بزرگ برای نیسان محسوب می‌شود زیرا نسخه‌های فعلی ProPILOT و ProPILOT 2.0 عمدتاً برای استفاده در بزرگراه‌ها طراحی شده‌اند. ایچی آکاشی، مدیر ارشد فناوری نیسان، با اشاره به استقبال خوب از نسل فعلی، گفت:

فناوری ProPILOT نسل بعد، این حس را القا می‌کند که یک رانندهٔ ماهر پشت فرمان نشسته است. این سیستم با شرایط ترافیکی پیچیده‌تر سازگار می‌شود و اعتمادبه‌نفس و آرامش خاطر بیشتری را نه‌تنها برای راننده، بلکه برای همه کاربران جاده فراهم می‌کند.

با وجود قابلیت‌های پیشرفته، نیسان تأکید می‌کند که این سیستم همچنان یک فناوری سطح دو نیمه‌خودران است و راننده موظف است بر عملکرد آن نظارت داشته باشد و در صورت لزوم، کنترل خودرو را به دست بگیرد. در ویدئوهای منتشر شده، پروتوتایپ‌ها در مرکز شهر توکیو به‌صورت خودکار تغییر مسیر می‌دهند، در پیچ‌ها بدون دخالت دست می‌پیچند و برای عبور عابران پیاده توقف می‌کنند و سپس به‌طور خودکار به حرکت ادامه می‌دهند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.