برنامه بزرگ نیسان برای احیا، از اخراج ۲۰ هزار نفر تا بازگشت GT-R
نیسان با انتصاب مدیرعاملی جدید و رونمایی از یک برنامهی بازسازی تکاندهنده، برای خروج از بحران و بازگشت به روزهای اوج تلاش میکند. این برنامه که ری:نیسان (Re:Nissan) نام دارد، شامل تصمیمات سختی همچون اخراج ۲۰ هزار کارمند در سراسر جهان، تعطیلی ۷ کارخانه و کاهش ۱.۷ میلیارد دلاری هزینهها تا آوریل ۲۰۲۷ است. این تحولات بزرگ با روی کار آمدن ایوان اسپینوزا، از مدیران کهنهکار و علاقهمند به دنیای خودرو، در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۴ (۱ آوریل ۲۰۲۵) آغاز شد. اسپینوزا که خود هرروز با یک نیسان Z به محل کار میرود، بلافاصله طرح هفتمادهای خود را برای نجات شرکت معرفی کرد.
در اولین گامهای اجرایی، نیسان اعلام کرد کارخانه اوپاما در ژاپن تا پایان سال ۲۰۲۸ و کارخانه کوئرناواکا در مکزیک تا سال آینده تعطیل خواهند شد. همچنین دو استودیوی طراحی در سندیگو و برزیل نیز بهزودی بسته میشوند. در راستای تمرکز بر کاهش هزینهها، توسعه دو سدان برقی جدید برای بازار آمریکا متوقف شد و تمام فعالیتهای تحقیق و توسعه برای محصولات پس از سال مالی ۲۰۲۶ به حالت تعلیق درآمد. درنتیجه، بیش از ۳ هزار کارمند این بخش برای تمرکز روی طرحهای کاهش هزینه، به بخشهای دیگر منتقل شدند. این تصمیمات، هرچند در کوتاهمدت دردناک به نظر میرسند اما با توجه به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی در آمریکا، یک مزیت استراتژیک برای نیسان محسوب میشود و به این شرکت اجازه میدهد تا با انعطاف بیشتری به سمت مدلهای بنزینی و هیبریدی حرکت کند.
بااینحال، همهچیز به کاهش هزینه محدود نمیشود. نیسان با معرفی برنامه جدید فروش موسوم به نیسان وان، مشوقهای قابلتوجهی برای نمایندگیها در نظر گرفته تا حجم فروش را حتی با سود کمتر در کوتاهمدت، افزایش دهد. این استراتژی تاکنون موفقیتآمیز بوده و فروش کلی نیسان در آمریکا رشد ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است. مدلهایی مانند ورسا با رشد ۴۱.۵ درصدی، کیکس با جهش ۴۷ درصدی و پثفایندر با افزایش ۲۲.۷ درصدی، عملکردی فراتر از انتظار داشتهاند. در کنار این تحولات، نیسان برای آینده نیز برنامههای هیجانانگیزی دارد. نسل جدید سدان سنترا برای رقابت با هوندا سیویک، بازگشت شاسیبلند آفرودی اکسترا (رونیز) در سال ۲۰۲۸ و حتی شایعاتی درباره یک سدان اسپرت گیربکس دستی از برند لوکس اینفینیتی، ازجمله محصولاتی هستند که در راهاند.
اما شاید مهمترین خبر برای طرفداران این برند، تأیید رسمی توسعه نسل جدید خودروی افسانهای GT-R باشد. پس از توقف تولید نسل R35، نیسان رسماً اعلام کرد که GT-R بدون شک بازخواهد گشت. اگرچه بسیاری منتظر یک GT-R برقی بودند اما با توجه به شرایط بازار و حضور یک مدیرعامل علاقهمند به خودروهای اسپرت، امیدها برای حفظ پیشرانه بنزینی در این هیولای ژاپنی زنده مانده است. به نظر میرسد نیسان با وجود ظاهر بحرانی، با تصمیمات سخت و نگاهی روشن به آینده، مصمم است تا بار دیگر جایگاه خود را در صنعت خودرو پس بگیرد.