معرفی پروژه X نیسان، بازگشت رونیز با پیشرانه V8 و طراحی جدید

چهارشنبه 14 آبان 1404 - 10:00
مطالعه 3 دقیقه
نیسان پروژه X رونیز
پروژهٔ X یک نمونهٔ تک ساخت و ویژه از نیسان اکسترا یا همان رونیز است که از پیشرانهٔ V8 قدرتمند و ظاهر بیرونی پیکاپ فرانتیر استفاده می‌کند.
تبلیغات

نیسان با رونمایی از یک خودروی تک ساخت و هیجان‌انگیز به نام پروژه X، روح ماجراجوی شاسی‌بلند آفرودی محبوب اکسترا که در ایران با نام رونیز شناخته می‌شد را دوباره زنده کرده است. این خودرو که برای نمایشگاه سما آماده شده، ترکیبی هوشمندانه از بدنهٔ کلاسیک اکسترا با قطعات مدرن و یک قلب تپندهٔ V8 است؛ همان پیشرانه‌ای که طرفداران سال‌ها آرزوی آن را داشتند. این خودرو در حالی رونمایی می‌شود که نیسان رسماً تأیید کرده نسل جدید اکسترا با پیشرانهٔ هیبریدی V6 در دست توسعه است و برنامهٔ قبلی برای تولید یک خودروی آفرودی برقی کنار گذاشته شده است.

در نگاه اول، پروژه X ممکن است شما را به یاد نسخهٔ شاسی‌بلند از پیکاپ فرانتیر بیندازد زیرا چراغ‌های جلو، جلوپنجره، سپر، گلگیرها و حتی درهای جلو مستقیماً از فرانتیر مدرن به عاریت گرفته شده‌اند اما با کمی دقت، خط سقف، دستگیره‌های در عقب و ساختار کلی اتاق، نسل اول اکسترا یا رونیز را فریاد می‌زند. سپرهای آفرودی، کاپوت فیبر کربنی، اسنورکل و رینگ‌های ۱۷ اینچی نیسمو با لاستیک‌های ۳۳ اینچی هانکوک، ظاهر خشن و آمادهٔ ماجراجویی آن را تکمیل می‌کنند.

این نوسازی به داخل کابین نیز راه یافته است. داشبورد، کنسول میانی، صندلی‌ها و فرمان همگی از فرانتیر مدل ۲۰۲۲ به بعد تأمین شده‌اند تا راحتی و فناوری مدرن را به این آفرودر کلاسیک هدیه دهند. بااین‌حال، یک تفاوت بزرگ وجود دارد؛ پروژه X به یک گیربکس شش سرعته دستی مجهز است که حس خالص رانندگی را به ارمغان می‌آورد. روکش‌های چرم مشکی با دوخت‌های نارنجی‌رنگ و کمربندهای ایمنی همرنگ، جلوه‌ای خاص به فضا بخشیده‌اند.

نیسان پروژه X رونیز
نیسان پروژه X رونیز

مهم‌ترین بخش این پروژه زیر کاپوت پنهان شده است. شاسی نردبانی اکسترا حالا میزبان یک پیشرانهٔ ۵.۶ لیتری V8 است که با قطعات افترمارکت مانند کیت مکش Z1 و هدرزهای JBA تقویت شده است. این نیرو از طریق گیربکس دستی و یک سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک سنتی به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود. برای کنترل نیروی این موتور جدید، سیستم تعلیق و اکسل‌ها از پیکاپ بزرگ‌تر نیسان یعنی تایتان گرفته شده و با قطعاتی مانند طبق‌های بالایی فورج‌کاری شده Z1 و کمک‌فنرهای CJD بازهم تقویت شده‌اند. سیستم ترمز نیز با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسک‌های شیاردار Z1 در عقب، ارتقا یافته است.

اگرچه پروژه X یک خودروی نمایشی و تک ساخت باقی خواهد ماند اما نمایشی قدرتمند از پتانسیل بازگشت اکسترا به بازار است. این پروژه نه‌تنها عطش طرفداران قدیمی را برای یک اکسترای قدرتمندتر بیشتر می‌کند بلکه هیجان را برای نسل کاملاً جدیدی که نیسان قول آن را با پیشرانهٔ هیبریدی V6 داده، دوچندان می‌سازد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.