نیسان پاترول جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی 2025
نیسان پاترول در ایران جایگاهی ویژه دارد و بیش از یک خودرو، به نمادی از قدرت، استقامت و ماجراجویی تبدیل شده است. این شاسیبلند ژاپنی از دهه ۱۳۶۰ توسط پارسخودرو مونتاژ شد و بهسرعت در میان خانوادهها و علاقهمندان سفرهای طولانی و آفرود محبوبیت یافت. فضای جادار، توانایی عبور از مسیرهای سخت و دوام بالای آن باعث شد پاترول بهویژه در مناطق کوهستانی و روستایی به یک انتخاب مطمئن بدل شود. تا سال ۱۳۸۲ تولید آن ادامه داشت، اما پس از توقف، همچنان در ذهن مردم بهعنوان یک خودرو کلاسیک و پرقدرت باقی مانده است؛ بهطوری که نام «پاترول» برای بسیاری مترادف با هر شاسیبلند بزرگ و توانمند شد.
نیسان پاترول در بازار جهانی از سال ۱۹۵۱ به بازار جهانی رسید و خیلی زود به نمادی از قدرت و قابلیتهای آفرود بدل شد. این خودرو ابتدا برای مصارف نظامی بود اما بهمرور وارد بازار غیرنظامی شد و در مناطقی چون خاورمیانه، استرالیا و آفریقا محبوبیت چشمگیری پیدا کرد. نسلهای مختلف پاترول با طراحیهای متفاوت و موتورهای قدرتمند عرضه شدند و در هر دوره توانستند جایگاه ویژهای در میان رقبا به دست آورند. در دهههای اخیر، پاترول بهویژه در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای بزرگ تبدیل شد و همچنان بهعنوان رقیب جدی تویوتا لندکروزر شناخته میشود. فروش جهانی نیسان در سالهای اخیر چند میلیون دستگاه بوده که بخشی از آن به پاترول اختصاص دارد، هرچند تمرکز اصلی شرکت بر کراساوورها و خودروهای سواری باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
هنوز مشخص نیست کدام شرکت واردکنندهی پاترول جدید خواهم بود؛ اما احتمالا نامی خودرو این شاسیبلند پهنپیکر را عرضه خواهد کرد. هرچند که باتوجه به قیمت و عوارض گمرکی، غالب مردم ایران امکان خرید پاترول ۳۰ - ۴۰ میلیارد تومانی ندارند، رقابت این مدل با لندکروزر و لکسوس LX600 وارداتی، جالب خواهد بود.
طراحی بیرونی نیسان پاترول وارداتی
پاترول 2025 تفاوت مهمی با دیگر محصولات نیسان دارد. علاوهبر ابعاد بزرگ، طرح چراغهای E شکل، حالت مکعبی بدنه و جلوپنجرهی ساده، وفاداری پاترول به سنتهای خود را نشان میدهد. شکی نیست که این مدل در مقایسه با لندکروزر، اصیلتر باقی مانده است.
نیسان پاترول مدرن در نمای جلو با یک طراحی جسورانه و مدرن ظاهر میشود. جلوپنجره بزرگ و کرومی با خطوط افقی پهن، حس قدرت و شکوه را منتقل میکند و چراغهای LED باریک و زاویهدار، جلوهای تهاجمی و پیشرفته به خودرو بخشیدهاند. سپر جلو با ورودیهای هوای بزرگ و طراحی عضلانی، علاوه بر زیبایی، عملکرد خنکسازی موتور را بهبود میدهد. این ترکیب باعث شده پاترول در نگاه اول، هم لوکس و هم قدرتمند به نظر برسد.
در نمای جانبی، پاترول ۲۰۲۵ با خطوط صاف و حجمپردازی برجسته روی گلگیرها، حس استحکام و پایداری را القا میکند. رینگهای بزرگ آلیاژی با طراحی اسپرت، هماهنگی کاملی با بدنه دارند و ارتفاع زیاد خودرو، شخصیت آفرودی آن را برجستهتر میسازد. خط شانه ممتد از چراغ جلو تا چراغ عقب، انسجام طراحی را حفظ کرده و پنجرههای بزرگ با قاب کرومی، حس لوکس بودن و فضای داخلی وسیع را به بیننده منتقل میکنند.
نمای عقب پاترول ۲۰۲۵ ترکیبی از سادگی و قدرت است. چراغهای LED افقی با طراحی مدرن، عرض خودرو را بیشتر نشان میدهند و در کنار آن، سپر عقب حجیم و محافظدار، حس امنیت و استحکام را تقویت میکند. درب صندوق بزرگ با خطوط هندسی ساده، کاربری آسان و فضای بار وسیع را فراهم کرده است. خروجیهای اگزوز دوگانه و جزئیات کرومی، جلوهای اسپرت و لوکس به بخش عقب میدهند و طراحی کلی را کامل میکنند.
خودرو | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محوری (میلیمتر) |
|---|---|---|---|---|
نیسان پاترول ۲۰۲۵ | ۵۳۵۰ | ۲۰۳۰ | ۱۹۵۵ | ۳۰۷۵ |
لکسوس LX600 | ۵۱۰۰ | ۱۹۹۰ | ۱۸۵۵ | ۲۸۵۰ |
لندکروزر ۲۰۱۷ | ۴۹۵۰ | ۱۹۷۰ | ۱۸۹۰ | ۲۸۵۰ |
دایون Y5 | ۵۰۷۰ | ۱۹۷۶ | ۱۹۳۰ | ۲۸۵۰ |
نیسان ترا | ۴۸۸۲ | ۱۸۵۰ | ۱۸۷۵ | ۲۸۵۰ |
هاوال H9 | ۵۰۷۰ | ۱۹۷۶ | ۱۹۳۰ | ۲۸۵۰ |
تفاوت ابعاد پاترول ۲۰۲۵ در مقایسه با لکسوس LX600 و لندکروزر، مشخص است. محصول نیسان در ایران، رسما بزرگترین خودروی وارداتی خواهد بود و احتمالا تنها مدل با فاصله محوری بیش از سه متر باقی خواهد ماند.
طراحی داخلی نیسان پاترول وارداتی
مهمترین تفاوت پاترول مدرن با لندکروزر و لکسوس LX600، استفادهی بیشتر، از فناوریهای مدرن و ابزارهای الکترونیک است. حذف دسته دندهی بزرگ، پرهیز از کلیدهای پرتعداد و نصب نمایشگرهای بزرگ با ساختار پیوسته، پاترول را مناسب علاقهمندان دنیای دیجیتال نشان میدهد. از سویی دیگر، حس نوستالژی و سنتگرا در شاسی بلند نیسان، کمرنگ است.
نیسان پاترول ۲۰۲۵ با تمرکز بر مدرنسازی کابین، از نمایشگر مرکزی لمسی بزرگ با ابعاد حدود ۱۲.۳ اینچ بهره میبرد که رابط کاربری جدید و امکاناتی مانند ناوبری، اتصال گوشی هوشمند و کنترل سیستم صوتی را ارائه میدهد. علاوه بر آن، پشت فرمان یک صفحه نمایش دیجیتال ۷ اینچی برای اطلاعات راننده قرار گرفته که دادههای حیاتی خودرو را با وضوح بالا نمایش میدهد. این ترکیب نمایشگرها باعث شده تجربه کاربری همزمان لوکس و کاربردی باشد.
کابین پاترول ۲۰۲۵ با استفاده از چرم مرغوب، تزئینات چوبی و جزئیات فلزی طراحی شده تا حس لوکس بودن را تقویت کند. دوخت دقیق صندلیها و استفاده از مواد نرم در بخش داشبورد و رودریها، کیفیت بالای ساخت را نشان میدهد. سیستم صوتی حرفهای Bose با چندین بلندگو، تجربه شنیداری ممتاز را برای سرنشینان فراهم میکند. این سطح از کیفیت، پاترول را در رده خودروهای لوکس آفرود قرار میدهد.
پاترول ۲۰۲۵ با سه ردیف صندلی، ظرفیت حمل ۷ تا ۸ نفر را دارد و فضای پای سرنشینان در ردیف دوم و سوم بهبود یافته است. صندلیهای جلو مجهز به تنظیم برقی و سیستم تهویه مستقل هستند که راحتی سفرهای طولانی را تضمین میکند. فضای بار نیز با امکان خواباندن صندلیهای عقب بسیار وسیع میشود و قابلیت حمل بارهای بزرگ را فراهم میسازد. این ترکیب راحتی و کارایی، پاترول را به گزینهای مناسب برای خانوادهها و سفرهای ماجراجویانه تبدیل کرده است.
در حالت سه ردیفه، ۴۶۸ لیتر فضای صندوق برای پاترول ۲۰۲۵ فراهم است. اگر دو ردیف صندلی فعال باشند، از کف تا سقف، ۱۱۵۹ لیتر برای حمل بار وجود دارد که نسبت به ۱۲۴۵ لیتر لکسوس LX600، کمتر است.
شرایط فنی نیسان پاترول وارداتی
نسخه پایه نیسان پاترول ۲۰۲۵ با موتور ۳.۸ لیتری V6 تنفس طبیعی، توان تولید ۳۱۶ اسب بخار قدرت و ۳۸۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این موتور با وجود وزن بالای خودرو، عملکردی قابلقبول برای استفاده روزمره و سفرهای طولانی ارائه میدهد. مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود ۱۴ تا ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود که برای یک شاسیبلند فولسایز طبیعی است. این نسخه برای رسیدن به سرعت صد کیلومتربرساعت از سکون، ۱۰ ثانیه زمان میبردو نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این نمونه، هرچند پرمصرف، گزینهی اصلی برای ورود به ایران محسوب میشود.
نسخه قدرتمندتر با موتور ۳.۵ لیتری V6 تویین توربو، توان تولید ۴۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که آن را به یکی از قویترین شاسیبلندهای کلاس خود تبدیل میکند. مصرف سوخت این نسخه به دلیل توربوشارژرها در حدود ۱۲ تا ۱۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷.۲ ثانیه و نهایت سرعت به حدود ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این موتور با گشتاور لحظهای بالا، رانندگی پرهیجان در جاده و توانایی خارقالعاده در مسیرهای آفرود را تضمین میکند و در کنار گیربکس ۹ سرعته مدرن، تجربهای لوکس و قدرتمند ارائه میدهد.
🚗 امکانات رفاهی
- صندلیهای چرمی با تنظیم برقی و حافظه برای راننده و سرنشین جلو
- سیستم تهویه مطبوع چهار منطقهای مستقل
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو و عقب
- سیستم صوتی حرفهای Bose با ۱۳ بلندگو
- نمایشگر مرکزی لمسی ۱۲.۳ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
- نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی پشت فرمان
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- سانروف برقی دوحالته
- سیستم ورود و استارت بدون کلید
🛡️ تجهیزات ایمنی
- ۶ تا ۸ ایربگ (جلو، جانبی، پردهای)
- سیستم ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- هشدار خروج از خط و کمک حفظ مسیر
- هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری خودکار
- هشدار نقطه کور و هشدار ترافیک پشت خودرو
- دوربین دید ۳۶۰ درجه با کیفیت بالا
- کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت
⚙️ فناوریهای رانندگی و آفرود
- گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک مدرن با حالتهای رانندگی مختلف
- سیستم چهارچرخ محرک هوشمند با حالتهای آفرود (شن، ماسه، سنگ، برف)
- دیفرانسیل عقب و جلو با قابلیت قفل الکترونیکی
- سیستم کنترل سراشیبی و سربالایی
- مانیتور فشار باد تایرها (TPMS)
- سیستم تعلیق تطبیقی برای بهبود راحتی و کنترل در مسیرهای ناهموار
پیشبینی قیمت نیسان پاترول ۲۰۲۵ در ایران
ارزانترین نیسان پاترول بازار امارات با موتور تنفس طبیعی، حدود ۷۰ هزار دلار قیمت دارد. برای مدلهای گرانتر، مثل نسخهی پلاتینیوم تا ۱۱۰ هزار دلار پرداخت میشود. قیمت پاترول نیسمو نیز ۱۲۰ هزار دلار است. بر این اساس، ضمن توجه به هزینههای جانبی و نرخ ارز فعلی، قیمت نهایی برای پاترول وارداتی، ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان خواهد بود.