وانت پیکاپ پهن پیکر Z9 ساخت شرکت نیسان -دانگ فنگ چین است. این محصول به زودی وارد ایران میشود تا وارد رقابت با KMC T9 و کلوت شود.
امکان خرید مدلهای دو دیفرانسیل ساخت برندهای مطرح جهان برای علاقهمندان طبیعتگردی در ایران فراهم نیست. احتمالا به همین دلیل، بازار کشور ما از پیکاپهای چینی استقابل میکند. ظاهرا بسیاری از مردم، صرفا وانتهای دو دیفرانسیل ساخت چین را به دلیل نمای بیرونی و قابلیتهای تردد در خارج جاده، میخرند. هرچند که این خودروها مناسب آفرود حرفهای نیستند.
بیشتر بخوانید:
دانگ فنگ یکی از خودروسازان مهم چین محسوب میشود که البته کیفیت و گستردگی صادرات مشابه بیوایدی ندارد؛ اما مشابه چری و چانگان با سرعت بالا درحال پیشرفت است. این مجموعه در سال ۱۹۶۸ شروع به کار کرد و خیلی زود با تولید ماشینالات سنگین در گروه کامیون و اتوبوس، بازار چین را در اختیار گرفت. تا سال ۲۰۱۰ غالب خودروهای دانگ فنگ، ضمن همکاری با برندهای مطرح ژاپنی، خصوصا نیسان و پژو تولید میشد اما مدیران چینی توانستند داخلیسازی محصولات را با استخدام مهندسان خارجی، به سرعت توسعه دهند. جالبتر اینکه غالب سهام دانگ فنگ موتور، همچنان در اختیار دولت چین است و شرکت کاملا خصوصی محسوب نمیشود.
وانت Z9 در سال ۲۰۲۵ رونمایی شده و محصولی کاملا جدید است. این مدل با سه نوع پیشرانه بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبرید در چین تولید میشود تا قابلیت رانندگی تمام برقی نیز داشته باشد. برای بهبود فروش، دانگ فنگ Z9 با برند نیسان و نام فرانتیر پرو در کشورهای خارج چین عرضه خواهد شد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9
به زحمت میتوان Z9 را به وانتهای مشهور دنیا تشبیه کرد. سبک طراحی مدرن با چراغهای LED و تاکید بر خطوط افقی، شخصیت آیندهنگر برای فرانتیر پرو فراهم میکند. همچنین ادوات پلاستیکی برای جلوگیری از افزایش هزینه تولید، به وضوح در سراسر بدنه دیده میشوند.
فرانتیر پرو چنان غرق در فناوریهای مدرن است که حتی نشان تجاری نیسان را با LED نمایش میدهد. ارتفاع قابل توجه از سطح زمین، باعث میشود Z9 آمادهی عبور از شیبهای تند به نظر رسد و حس یک وانت پیکاپ اسپرت را فراهم کند. در نسخهی دانگ فنگ، حرف Z داخل چراغها دیده میشود و تمام جلوپنجره پلاستیک سیاه است.
در نمای جانبی، حالت مکعبی با خطوط صاف و عاری از منحنی، بدنه را تشکیل میدهند. داخل گلگیرها و رکاب، از پلاستیک ساخته شده و تمام مدلها با رینگ ۱۸ اینچ، همراه لاستیک ۲۶۵ میلیمتر عرضه میشوند. ریل باربند و حالت L شکل چراغهای اصلی که دید جانبی را پوشش میدهند، نکات مثبت فرانتیر پرو / Z9 هستند.
در نمای پشت نیز طراحان دانگفنگ -نیسان تلاش کردهاند تا محصولی متفاوت از رقبا بسازند. پیوستگی چراغهای عقب، مورد عجیبی است که برای وانتها سابقه ندارد. فاصلهی انتهای بدنه تا چرخ (Overhang) نسبتا زیاد است و هنگام عبور از شیبهای تند، مشکلساز به نظر میرسد. ساخت سپر عقب با مواد سیاه پلاستیکی، دیگر نکتهی منفی فرانتیر پرو / Z9 است.
وانت پیکاپ دانگ فنگ -نیسان با طول ۵,۵۱۹ و عرض ۱,۹۶۱ و ارتفاع ۱,۹۵۱ و فاصله محوری ۳,۲۹۹ میلیمتر عرضه میشود. در جدول ادامهی مطلب، این مدل با KMC T9 کرمان موتور و G9 بهمن موتور قابل مقایسه است.
مدل | طول (میلیمتر) | عرض (میلیمتر) | ارتفاع (میلیمتر) | فاصله محور (میلیمتر) |
---|---|---|---|---|
دانگ فنگ – نیسان | ۵,۵۱۹ | ۱,۹۶۱ | ۱,۹۵۱ | ۳,۲۹۹ |
بهمن موتور G9 | ۵,۳۹۳ | ۲,۰۴۵ | ۱,۹۶۵ | ۳,۲۳۰ |
کرمان موتور KMC T9 | ۵,۳۳۰ | ۱,۹۶۵ | ۱,۸۸۰ | ۳,۱۱۰ |
طراحی داخلی نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9
با نصب نمایشگر بزرگ و پنل رنگی برای اطلاعات پشت فرمان، کابین فرانتیر پرو / Z9 کاملا مدرن دیده میشود و علاقهمندان فناوریهای الکترونیک را جذب میکند. در کابین، نسخههای نیسان یا دانگفنگ، تفاوت خاصی ندارند و صرفا نشان تجاری متفاوت ارایه میکنند.
سبک طراحی داخلی فرانتیر چینی، الهام گرفته از محصولات تسلا است و با ردیفی باریک از دکمههای فیزیکی ارایه میشود. نمایشگر مرکزی با ابعاد ۱۴/۶ اینچ همراه پنل دیجیتال پشت فرمان، حس یک خودروی آیندهنگر را فراهم میکند. استفاده از چرم برای داشبورد و تودریها، توجه دانگ فنگ به تزئینات لوکس برای این وانت را نشان میدهد. این شرایط، با ادوات فلزی و رنگ نقرهای تقویت شده است.
صندلیهای برای چهار سرنشین بالغ، راحت هستند و با پوشش تمام چرم ارایه میشوند. عرض ۱/۹ متری در کابین، حس بسیار خوبی به افراد داخل اتاق میدهد و در مقایسه با مدلهای کوچکتر، مزیت استفاده از یک وانت پیکاپ پهنپیکر را ثابت میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9
انواع مختلف Z9 همگی با سیستم دو دیفرانسیل عرضه میشوند. مدل اصلی با موتور ۲ لیتر توربو شارژ، ۲۵۸ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این نمونه در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف بنزین، ۱۰ تا ۱۱ لینر در صد کیلومتر دارد. دانگ فنگ Z9 در چین با دو نوع گیربکس ۶ سرعته دستی یا خودکار قابل سفارش است.
نسخهی دیزلی از موتور ۲/۳ لیتر توربو، ۱۹۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتنمتر دارد. همچنین، مدل پلاگین هیبرید به عنوان مدل پرچمدار نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9 با ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میشود که البته باتوجه به قیمت بالا، احتمالا وارد ایران نخواهد شد.
قیمت نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9
در بازار چین برای مدل دنده اتوماتیک مجهز به موتور ۲ لیتر توربو، حدود قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار وجود دارد. بر این اساس، ضمن توجه به دلار ۸۵ هزار تومانی و اضافه پرداختهای لازم برای واردات خودرو، خریدار نیسان فرانتیر پرو / دانگ فنگ Z9 در ایران به بودجهای در حدود ۳ میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.
Mohammad
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴خیلی خوشم اومد اویلا ، کاش نیسان یه تحولی به خودش بده ، این پیکاپش هم واقعاً محشره ، در سگمنت خودش خوبه به نطرم با اون پیکاپ بی وای دی و پیکاپ برقی فورد باید مقایسه بشه
فقط موندم چرا اروپایی ها پیکاپ تولید نمیکنن
Taha Ayoobi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴(فقط موندم چرا اروپایی ها پیکاپ تولید نمیکنن)
اول اینکه نیازی ندارن، دوم اینکه در حد همین پیکاپ های عادی چند مدل دارن، فولکس و اینا اگر اشتباه نکنم چند مدل دارن برا بازار های متفرقه، سوم اینکه به صورت حرفه با وجود امریکا و ژاپن شانسی ندارن و مثل بنز میشن.
Mr. gt c
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴از نیسان جی تی آرش وارد میشد نمیشد! :(
Roham
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴هعی.. یه دورانی نیسان جی تی آر میساخت
الان باید با دانگ فنگ همکاری کنه
ashkanyp
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴دلار ۸۵ نباید مبنای محاسبه باشه چون دلار وارد کننده این رقم نیست و اصلا با دلار وارد نمیشه با یوان هست