نیسان آریا قدرتمندترین نیسمو برقی بازار می‌شود

شنبه 21 بهمن 1402 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
2024-nissan-ariya-nismo (2)
نیسان آریا نیسمو با 430 اسب بخار قدرت احتمالا عملکرد بهتری از آیونیک 5N خواهد داشت.برند ژاپنی نیسان پس از رونمایی از نسخه نیسمو مدل‌های GT-R،...
تبلیغات

نیسان آریا نیسمو با 430 اسب بخار قدرت احتمالا عملکرد بهتری از آیونیک 5N خواهد داشت.

برند ژاپنی نیسان پس از رونمایی از نسخه نیسمو مدل‌های GT-R، اسکای‌لاین و Z به سراغ شاسی‌بلند برقی تازه‌اش یعنی آریا رفته است. این شاسی‌بلند متوسط در جریان نمایشگاه خودروی توکیو 2024 رونمایی شد و خوشبختانه قرار است به‌زودی راه خود را به بازار پیدا کند.

نیسان برنامه دارد تا آریا نیسمو را در دو نسخه متفاوت رونمایی کند؛ نخست مدل پایه خواهد بود که به دو موتور الکتریکی با توان تولید 362 اسب بخار قدرت و 560 نیوتن‌متر گشتاور مجهز خواهد شد. موتورهای یادشده هم نیروی خود را از بسته باتری 66 کیلووات ساعتی دریافت می‌کنند. نمونه دیگر این خودرو از باتری 91 کیلووات ساعتی بهره‌مند خواهد شد که درنتیجه آن، به 430 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور دسترسی خواهد داشت.

نکته منفی ترکیب برند نیسمو با آریا این است که هم شاسی‌بلند است و هم برقی! هر دو این مولفه‌ها باعث سنگین‌تر شدن آریا نیسمو می‌شوند. نسخه سبک‌تر و پایه این خودرو 2080 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که نمونه سنگین‌تر و بالارده از مرز 2200 کیلوگرم عبور می‌کند.

هرچند معرفی یک نسخه نیسمو از یک محصول عادی به‌معنای ورود یک خودرو با تمرکز روی عملکرد است اما نیسان از ارائه اعداد و ارقام مربوط به عملکرد این خودرو خودداری کرده است. از آنجا که بهترین نسخه آریا عادی می‌توانست به‌لطف بهره‌وری از موتور برقی با 389 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن‌متر گشتاور تنها در عرض 4.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد، انتظار می‌رود نسخه نیسمو عملکردی بهتر از این را به نمایش بگذارد.

از امکانات موتوری آریا نیسمو که گذر کنیم می‌بینیم که ظاهر آن هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ استفاده از رینگ‌ها 20 اینچی دور تایرهای 225/45 R20 در هر دو محور خودرو درکنار اسپلیتر، گلگیر جانبی و دیفیوزر جدید با رنگبندی قرمز و سیاه نیسمو در تمام رنگ‌های بدنه از ویژگی‌های خاص این خودرو به شمار می‌روند. در این نسخه، صندلی‌های جلو بزرگ‌تر از قبل شده‌اند و از دوخت قرمز و نشان نیسمو برای ارائه فضای جدید استفاده می‌کنند.

نیسان قول داده که آریا در مواجهه با سرعت‌ بیشتر و پیچ‌ها سخت‌تر فرمان‌پذیری بهتری را از خود نشان دهد. به لطف پیشرفت‌ فناوری در نسخه نیسمو، پاسخ پدال گاز بهتر از قبل شده و سریع‌تر فرامین راننده را به واقعیت تبدیل می‌کند. از آنجا که برخلاف سایر مدل‌های نیسمو، آریا فاقد صدای پیشرانه و اگزوز است، سازنده دست به خلاقیت زده و از صدای مصنوعی در آن استفاده کرده است اما نه صدای اگزوز؛ با فشرده‌شدن پدال گاز نیسان آریا می‌توان صدای ضبط‌شده خودروهای فرمول E را شنید.

نیسان اولین خودروسازی نیست که نسخه قوی‌تر و با عملکرد بهتری از یک کراس‌اوور شهری را رونمایی کرده است؛ پیشتر برندهای شرقی دیگری چون کیا و هیوندای از مدل‌های EV6 GT و آیونیک 5 N رونمایی کرده بودند که البته نسبت‌به آریا نیسمو قدرت کمتری دارند. بر پایه اعلامیه نیسان، آریا نیسمو فعلا در بازار داخلی ژاپن عرضه می‌شود. گویا این برند ژاپنی به‌زودی قصدی برای معرفی این خودرو در بازار اروپا یا آمریکای شمالی ندارد. نظر شما درباره نیسان آریا نیسمو چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.