نیسان

ادای احترام خاص نیسان به “پدر دریفت” دنیا

کانیمیتسو تاکاهاشی که به عنوان پدر دریفت شناخته می‌شود به حدی در کنترل خودرو مهارت داشت که خودروها را با سرعت کامل از پیچ عبور می‌داد و کشش تمامی چرخ ها را می‌شکست و درعین‌حال خط مسابقه را حفظ می‌کرد. نیسان با برگزاری رویدادی ویژه در ژاپن به این اسطوره دریفت ادای احترام کرده است. در این نمایشگاه برخی از مشهورترین خودروهای تاکاهاشی و نیسان به نمایش گذاشته شده است. پدر دریفت که با نام کانی سان نیز شناخته می‌شود ۱۶ مارس سال جاری و در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

کانیمیتسو کار خود در مسابقات را با موتورسیکلت‌ها آغاز کرد اما جراحت‌های ناشی از تصادف در مسابقات سال ۱۹۶۲ باعث شد او به رانندگی خودروها روی بیاورد. در سال ۱۹۶۴ کانی سان کار مسابقه برای نیسان را شروع کرد و چندین رکورد را در خودروهای مسابقه‌ای این برند همچون R380، R381 و R382 بر جای گذاشت. خاص‌ترین خودروی او اما نیسان اسکای لاین GT-R بود. کانی سان پنجاهمین پیروزی خود برای نیسان را با خودروی GT-R و در مسابقه قهرمانی ۳۰۰ کیلومتر فوجی گرند سال ۱۹۷۲ کسب کرد. این برند به دنبال اعطای جدیدترین خودروی به پدر دریفت بود تا قهرمانی‌های بیشتری را در فصل پیش رو کسب کند.

کانسپت مسابقه‌ای نیسان اسکای لاین ۲۰۰۰GT-R مدل ۱۹۷۲ در نمایشگاه توکیو همان سال معرفی شد و شماره ۷۳ روی بدنه نشان دهنده احتمال مسابقه در فصل پیش رو بود. این خودرو از همان پیشرانه ۶ سیلندر ۲ لیتری بکار رفته در اولین نسل GT-R استفاده می‌کرد. قدرت ۱۶۰ اسبی این پیشرانه از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب فرستاده می‌شد. البته در پایان فصل ۱۹۷۲ مسابقات نیسان تیم مسابقه‌ای را رها کرد و تصمیم گرفت روی تکنولوژی ضد آلایندگی کار کند. خودروی KPGC110 هرگز روانه پیست نشد و نام GT-R نیز بیش از ۲۷ سال به محاق رفت.

تنها ۱۹۷ دستگاه از KPGC110 اسکای لاین GT-R تولید شد چراکه بحران سوخت اوایل دهه ۷۰ میلادی باعث کاهش تقاضا برای خودروهای پرفورمنس شد. کانیمیتسو تیم مسابقه‌ای خود را در سال ۱۹۹۴ تأسیس کرد و با پورشه ۹۱۱ RSR توربو در تمامی مسابقات گرند تورینگ ژاپن شرکت کرد. این نمایشگاه شامل حضور سه خودروی کانی سان شامل نیسان R382 1969، اسکای لاین GT-R 1993 گروه A و KPGC110 اسکای لاین ۲۰۰۰GT-R بود که هرگز در مسابقات شرکت نکرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    ژاپنی ها خیلی خوب دیریفت میزنن

    موافقم 42
    مخالفم 3
    1. datsun

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (3502 ديدگاه)

      دریفت ابداع ژاپنی ها بود و برخاسته از ژاپن

      موافقم 36
      مخالفم 2
  2. Jdm باز

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    پدر دریفت💪

    موافقم 34
    مخالفم 2
  3. reza342

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    تاریخچه دریفت هم مربوط به مسابقات موتورسواری خاکی خاص توی ژاپن بود. تاریخش رو دقیق یادم نیست. دریفت از این مسابقات وارد دنیای خودرو شد. ژاپن عشقه

    موافقم 29
    مخالفم 2
  4. مازیار

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2503 ديدگاه)

    یاد و خاطره سعید اعرابیان پدر دریفت ایران گرامی باد
    هرچند نحوه فوت ایشون همینطور همراهشون احمد شرقی مایه تاسف و عبرت بود

    موافقم 17
    مخالفم 1
  5. Zakaria

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (310 ديدگاه)

    در واقع تکنیکی که کانی سان استفاده میکرد امروزه بهش slip angle میگن اما همون باعث ابداع دریفت شد (به تعبیری اغراق توی slip angle میشه دریفت). خطی رو در طول ماشین فرض کنید توی حالت عادی رانندگی اون خط بر دایره پیچی (مسیر رانندگی) که ماشین حرکت میکنه مماس هستش، اما توی دریفت اون خط دایره پیچ رو قطع میکنه. در حالت کلی دریفت به دلیل هرزگردی سرعت حرکت ماشین رو کم میکنه اما اجازه میده که راننده با سرعت بیشتری وارد پیچ بشه، از طرفی سرعت خروج از پیچ نسبت به حالت grip کمتر میشه. با ترکیب این دو تکنیک slip angle به وجود میاد. راننده با سرعت زیاد وارد پیچ میشه و عقب ماشین رو کمی سر میده (کمتر از حالت دریفت) و از دایره پیچ بزرگتری استفاده میکنه تا اون خطی که گفتم رو مماس بر پیچ نگه داره؛ در نهایت قبل از تموم شدن پیچ سر خوردن رو تموم میکنه تا چسبندگی رو بدست بیاره و با سرعت مطلوب تری از پیچ خارج بشه.
    امیدوارم واضح توضیح داده باشم

    موافقم 24
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (552 ديدگاه)

      زیبا توضیح فرمودی

      موافقم 6
      مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      ولنتینو روسی هم همین تکنیک رو وارد موتو جی پی کرد

      موافقم 0
      مخالفم 1
  6. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2354 ديدگاه)

    اولین دوره دریفت ایران رو من رفتم پیست آزادی عبدو فقالی با لنسر ایوو اومده لود ردبول هم بانیش بود.ایرانیها هم با انواع بیمر کامارو حتی کاترهام اومده بودن هبچ کس هم نمیتونست دریفت برنه فقط اسپین میشدن کامارو که ترکونده بود فقط بورن آوت میزد خر کیف شده بود.نادر جعفری از کرج یه چشمهایی نشون داد بعدها انفدر تو پیست پارک چمران کرج و قلعه مرغی لایتیک دود کرد تا اینکه دفعه بعدی عبدو فقالی کلک و پرش ریخت.باور نمیکرد ایرانیها با دیدن حرکت بدون مربی انقدر پیشرفت کنن.بعدها شهاب پیشانی دار هم ترکوند یه بچه شیراز هم بود ایمش فهیم بود اونم عالی بود.

    موافقم 18
    مخالفم 2
  7. Mercedes- Benz

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اصلا فکر کنم ژاپنی ها دریفت رو اختراع کردن چون در این کار خیلی خوب هستن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. پورشه

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    ژاپن=❤️❤️انیمه .jdm.دریفت❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. نمردیم از ناخوشی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (301 ديدگاه)

      انیمه رو خوب اومدی 🤣😐

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. Radmehr

      ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      حالم از هرچی انیمه هست بهم میخوره 🤮🤮🤮🤮🤮🤢🤢🤢🤢👎👎👎👎

      موافقم 7
      مخالفم 5
    3. کیانوش

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (788 ديدگاه)

      همشون از سامورایی سرچشمه گرفتن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. حسین دهمرد

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    ژاپن سرزمین دریفت و همچنین سرزمین مردمان شطرنجی.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. Nevermind

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    حجت و تموم کردی داداش😂😂💔

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا