هشدار مالک عصبانی نیسان لیف به خریداران خودروهای الکتریکی!
خودروهای الکتریکی از مدتها پیش به دنبال جلب نظر خریداران بودهاند و اگرچه افراد زیادی مشتاق نشستن پشت فرمان این دسته از خودروها هستند اما فضای مجازی پر از کاربرانی است که از خودروهای الکتریکی انتقاد کرده و به نقاط ضعف آنها یعنی زمان شارژ و نبود زیرساختها اشاره میکنند. به نظر میرسد یکی از مالکان این دسته از خودروها که اهل کلرادو آمریکاست به دنبال اثبات حقانیت منتقدان است. اگرچه خود او اذعان میکند خطای انسانی هم بخشی از مشکل بوده و خوش بینی درباره زیرساختهای شارژ کنونی و شاید اعتماد به ادعاهای خودروسازان باعث شده او با برخی موارد دستبهگریبان باشد.
آلان اوهاشی به عنوان اولین خودروی الکتریکی خود نیسان لیف را انتخاب کرده و تصمیم گرفته این خودرو را با یک سفر 4200 کیلومتری در وایومینگ آمریکا بررسی کند. البته او تنها پس از طی مسافت 285 کیلومتر اولین مزه خودروی الکتریکی را چشیده است! اوهاشی برای طی این مسافت نسبتاً کوتاه 15 ساعت زمان صرف کرده، مسافتی که بهصورت معمول در حدود 2.5 ساعت طی میشود! او میگوید:
وقتی متوجه شدم سرعت شارژ خودروی الکتریکی به اندازهای که برخی افراد همچون نمایندگیها اظهار میدارند نیست بهطور بدی از خواب خوش بیدار شدم.
او سپس خبر سفر خود را در کتاب "نگرانی خودروی الکتریکی" منتشر کرد و به سختیهای استفاده از این خودروها در سفرهای طولانی اشاره کرد. تا زمان نگارش این خبر تنها دو نظر درباره این کتاب ثبت شده و یکی از آنها از اوهاشی به خاطر خرید یک خودروی الکتریکی اشتباه انتقاد کرده است. اما اوهاشی تنها فردی نیست که چنین تجربهای دارد. راچل ولف از نویسندگان والاستریت ژورنال نیز برای بررسی خودروهای الکتریکی به دل جادهها زده است. پس از اجاره یک دستگاه کیا EV6 صفرکیلومتر، او میخواسته از نیواورلئانز به شیکاگو رفته و بازگردد. ولف تخمین زده این سفر حدود 4 روز طول بکشد و بر اساس شعاع حرکتی 499 کیلومتری کیا در هر روز حدود 7.5 ساعت رانندگی کند.
با این وجود ولف میگوید بیشتر از آنکه بخوابد خودرو را شارژ کرده است! او میگوید برای اینکه یک شارژر را سریع در نظر گرفت باید توانایی شارژ آن حدود 24 کیلووات باشد. سریعترین شارژرها میتوانند تا 350 کیلووات نیز توانایی داشته باشد. شارژر مورد استفاده من در میسیسیپی ادعای هماهنگی با این استاندارد را داشت اما به سختی میتوانست توانایی شارژ 20 کیلووات داشته باشد. در ماه سپتامبر بود که وزارت حملونقل آمریکا مجوز تأسیس جایگاههای شارژ الکتریکی جدید در تمامی 50 ایالت این کشور را با اعتبار 5 میلیارد دلاری صادر کرد؛ اما اکثر این شارژرها از نوع سطح 2 خواهند بود درحالیکه شارژرهای سریع سطح 3 میتوانند باتری را در 15 تا 45 دقیقه شارژ کنند. آیا این گفتهها به معنی سفرهای بسیار طولانیتر با خودروهای الکتریکی است؟ یا اینکه باید باتریهای کاراتر و با شعاع حرکتی بیشتر تولید شوند تا این نقاط ضعف را پوشش دهند؟ با این تفاسیر خریداران خودروهای الکتریکی باید موارد زیادی را در نظر بگیرند تا تجربه بهتری داشته باشند.