زیان کلکسیونرها از خرید نیسان GT-R50 ایتال دیزاین

جمعه 10 آذر 1402 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
nissan_gt-r50_49
باوجود تولید محدود و گذشت چند سال از رونمایی نیسان GT-R50 ایتال دیزاین، این خودرو در حراجی مونیخ، قیمت فروش پایین‌تر از خرید اولیه را تجربه کرد.
تبلیغات

تنها 19 دستگاه نیسان GT-R50 ایتال دیزاین بین سال‌های 2018 تا 2020 ساخته شد. اساس این خودرو نیسان GT-R نیسمو از سری R35 است که توسط استودیو ایتال دیزاین تورین با همکاری شرکت ژاپنی، شکل گرفت. طبیعتا، موتور 3/8 لیتر توئین‌تربو شارژ با بهبود فنی روی GT-R50 نصب شد تا قدرت 711 اسب بخار و گشتاور 780 نیوتن‌متر داشته باشد. نیسان GT-R  نیسمو استاندارد در آن زمان، 600 اسب بخار و 652 نیوتن‌متر بود.

عدد 50 برای GT-R50، سالگرد 50 سالگی استودیو ایتال دیزاین و سابقه‌ی تولید نیسان GT-R را نشان می‌داد که به ترتیب، 1968 و 1969 را شامل می‌شود. بدنه‌ی این خودرو، تفاوت‌های مهمی با نسخه استاندارد کارخانه دارد و ارتفاع سقف 54 میلی‌متر کمتر است. علاوه‌بر کیت بدنه، شیشه‌ها و چراغ‌های GT-R50 نیز مختص این خودرو تولید شدند.

ابتدا قرار بود 50 دستگاه GT-R50 ساخته شود اما برخلاف انتظار، تنها 19 مشتری، ثبت نام کردند. قیمت نهایی، 990 هزار یورو معادل یک میلیون دلار تعیین شده بود. روابط عمومی نیسان، یکی ازدلایل تولید GT-R50 به تعداد 19 دستگاه را حساسیت شرکت سازنده برای دست‌چین خریداران معتبر دارای سابقه مناسب، عنوان کرد. همچنین، شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و توقف فعالیت کارخانه‌های خودروسازی، بسیاری از خریدران مدل‌های کلکسیونی مثل GT-R50 را به انصراف و برگشت مبلغ پیش‌پرداخت، ترغیب کرد.

اواخر سال 2020 باگذشته 3/5 سال از رونمایی GT-R50، شرکت نیسان تصمیم گرفت ثبت سفارش این خودرو را متوقف کند و 19 دستگاه را به عنوان تیراژ نهایی محصول، به اطلاع رسانه‌های جهان برساند. بعضی علاقه‌مندان تصور می‌‌کردند، کاهش تعداد تولید GT-R50 ارزش کلکسیونی این خودرو را افزایش دهد اما اطلاعات موجود از بازار، کاهش قیمت را نشان می‌دهند.

هفته گذشته در حراجی RM ساتبی مونیخ، نیسان GT-R50 شماره 11 به قیمت 975 هزار یورو فروخته شد که 50 هزار یورو کمتر از هزینه پرداختی توسط خریدار اول است؛ چراکه خودروی مذکور، 35 هزار یورو تجهیزات سفارشی، شامل بال عقب هیدرولیک داشت که علاوه‌بر قیمت 990 هزار یورویی، سال 2020 توسط مشتری پرداخت شد. دیگر نکته جالب، کارکرد استثنایی 191 کیلومتر برای GT-R50 شماره 11 است که نشان می‌دهد مدل‌های دارای کارکرد بیشتر، احتمالا افت قیمت بیشتر برای فروش خواهند داشت.

شاید مقایسه نیسان با بی‌ام‌و درست نباشد اما فروش BMW 3.0 CSL جدید با قیمت یک میلیون یورو در حراجی RM ساتبی مونیخ، نشان داد سرمایه‌گذاری بر این خودروی آلمانی، برای خریدار اول حدود 300 هزار یورو سود داشت. به بیان ساده‌تر، سفارش‌دهنده‌ی BMW 3.0 CSL مدرن در مدتی کمتر از یک سال، تقریبا 42 درصد افزایش سرمایه  کسب کرده است. دیگر نکته‌ی جالب، تیراژ تولید 50 دستگاه برای 3.0 CSL و تکمیل ثبت سفارش در مدتی کوتاه است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.