درگ با گیربکس دستی! نیسان Z در برابر سیویک تایپ R و هیوندای النترا N
این روزها اکثر خودروها به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند و گیربکس دستی رو به انقراض است اما هنوز هم این گیربکسهای دوستداشتنی در برخی خودروها ارائه میشوند و حالا سم کارلیجن سه نمونه از آنها را برای برگزاری مسابقهٔ درگ گرد هم جمع کرده است. در یک سمت این میدان، مدلهای محرک جلوی هیوندای الانترا N و هوندا سیویک تایپ R قرار گرفتهاند و در سمت دیگر، نیسان Z محرک عقب خودنمایی میکند.
بیایید بررسی مشخصات را با قویترین و سنگینترین خودروی جمع یعنی نیسان Z آغاز کنیم. این کوپهٔ ژاپنی با 1596 کیلوگرم وزن، به میزان قابلتوجهی از رقبای محرک جلوی خود سنگینتر است اما در عوض زیر کاپوت یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور دارد که این اضافهوزن را جبران میکند. Z همچنین با قیمت 41 هزار دلاری از سیویک تایپ R ارزانتر است.
بااینحال، سیویک تایپ R یکی از بهترین هاچبکهای داغ حال حاضر جهان محسوب میشود. این ماشین از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که 315 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو تحویل میدهد. سیویک با وزن 1447 کیلوگرم سبکترین عضو این جمع بهحساب میآید. البته الانترا N هم با وزن 1455 کیلوگرم خیلی سنگینتر نیست ولی با تنها 276 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور، در برابر سیویک شانسی نخواهد داشت.
در این ویدئو، ابتدا سیویک و الانترا به مصاف هم میرود تا پیروز این رقابت در برابر نیسان قرار گیرد. طبیعتاً در هیچکدام از درگهای رولینگ و ایستاده هیوندای نمیتواند حریف رقیب قدرتمند ژاپنی شود و درنتیجه در درگهای بعدی سیویک و Z در برابر هم قرار میگیرند که نتیجهٔ این مسابقات را میتوانید خودتان در ویدئوی زیر ببینید.
مقایسه مشخصات فنی
| نیسان Z | هوندا سیویک تایپ R | هیوندای الانترا N |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو | 2 لیتری I4 توربو | 2 لیتری I4 توربو |
قدرت | 400 اسب بخار | 315 اسب بخار | 276 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 420 نیوتن متر | 392 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | عقب | جلو | جلو |
وزن | 1596 کیلوگرم | 1447 کیلوگرم | 1455 کیلوگرم |
قیمت | 41,000 دلار | 44,000 دلار | 33,000 دلار |