نیسان

نیسان اوتِک زاگاتو گاویا، دورگه ایتالیایی-ژاپنی با تیراژ تولید بسیار محدود

در برهه‌هایی از زمان شاهد معرفی برخی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروی ژاپن بوده‌ایم. همچنین زمانی بوده که چشم‌بادامی‌ها برترین تکنولوژی‌ها و خلاقیت‌ها را عرضه کرده‌اند. از خودروهای لوکس و ساختارشکن همچون نسل اول لکسوس LS گرفته تا سوپرکارهای روزمره‌ای همچون نسل اول هوندا NSX، خودروسازان ژاپنی محصولات قابل‌اعتنایی را توسعه داده‌اند. اگرچه اکثر ما خودروها و نوآوری‌های ژاپنی‌ها در دوران معاصر را به یاد داریم اما هنوز هم هستند محصولاتی که خیلی در معرض دید قرار نگرفته‌اند. یکی از آن‌ها محصول نیسان و تولید شرکت اوتِک بوده است. احتمالاً با شرکت اوتک آشنا نیستید و به همین خاطر تاریخچه‌ای کوتاه از آن را تقدیم شما می‌کنیم.

اوتک در سال ۱۹۸۶ و به عنوان زیر برند نیسان تأسیس شد. این شرکت مسئول تولید محصولاتی منحصربه‌فرد و جالب از خودروهای موجود نیسان بود که برخی از آن‌ها به نمونه‌های خاطره‌انگیز و مشهوری همچون نسخه طویل Y31 سدریک، GT-R R33 چهار درب و مدل پرفورمنس اوتک ۲۶۰RS تبدیل شدند. این شرکت حتی همکاری کوتاهی نیز با کمپانی مشهور زاگاتو داشته است. یکی از ثمره‌های این همکاری با نام استلویو AZ-1 شناخته می‌شود که خبر فروش یکی از نمونه‌های کم کارکرد آن را چند روز پیش تقدیم شما کردیم. یکی دیگر از محصولات بسیار کمیاب اوتک و زاگاتو پدر AZ-1 یعنی زاگاتو گاویا بوده است. گفته شده کمتر از ۲۰ دستگاه از این خودرو تولید شده و یکی از کانال‌های یوتیوبی اخیراً پشت فرمان یکی از این خودروها نشسته است.

ما اشاره‌ای به قضاوت مجری درباره این خودرو نمی‌کنیم اما جزئیات جالبی را به اشتراک می‌گذاریم. زاگاتو گاویا شاید شبیه کوپه‌های GT آینده نگرانه در دهه ۸۰ میلادی باشد اما زیرساخت آن بسیار معمولی‌تر است. در واقع این خودرو از شاسی اصلاح شده نیسان لئوپارد F31 استفاده کرده، خودرویی که در آمریکا هم با نام اینفینیتی M30 در دسترس بوده است. زاگاتو گاویا همچنین دارای کابینی منحصربه‌فرد با برخی ویژگی‌های ایتالیایی بوده است. البته دسته‌دنده خودرو مستقیماً از قطعات محصولات نیسان در دهه ۸۰ میلادی گرفته شده اما نکته جالب درباره این خودرو به طراحی رینگ‌ها مربوط می‌شود که شبیه مجراهای هوایی خاص می‌باشد. البته مشخص نیست که آیا این نوع طراحی تأثیری روی آئرودینامیک خودرو داشته است یا خیر.

شاید با دقت در بدنه این خودرو بتوانید دو قطعه قرض گرفته شده از خودروهای دیگر را تشخیص دهید. چراغ‌های جلو به خودروی S13 سیلویا تعلق داشته و آینه‌های جانبی نیز از هوندا CRX گرفته شده‌اند. همچنین زیر کاپوت نیز اخبار جالبی وجود دارد. از آنجایی که با یک GT کروزر دهه ۸۰ میلادی روبرو هستیم شاید انتظار داشته باشید زاگاتو گاویا از پیشرانه ۶ سیلندر استفاده کرده باشد اما که خب تقریباً هم این‌گونه است. خودروی موردبحث از پیشرانه ۶ سیلندر VG30 نیسان استفاده کرده و با استفاده از توربو قدرت ۲۸۰ اسب بخاری تولید کرده است. زاگاتو گاویا بخشی جالب از تاریخ خودروهای ژاپنی بوده و قطعاً شایسته توجه بیشتری است. البته همکاری زاگاتو و اوتک آخرین همکاری نیسان با یک شرکت طراحی ایتالیایی نبوده چراکه اخیراً مدل GT-R50 توسط ایتال دیزاین معرفی شده و بسیار موفق‌تر از ثمرات همکاری اوتک با زاگاتو بوده است.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد مختاری آذر

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    وقتی همه چی رو ترکیب کنی این میشه ولی جدای از شوخی کاملا عالی هستش که چاشنی هنر ایتالیایی در کنار نیسان هستش

    موافقم ۷
    مخالفم ۰
  2. Yasin

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (75 ديدگاه)

    اسمش ۳ کیلومتره

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  3. محمد امین

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    یه مقداری شباهت به آلفا رومئو ۱۵۶ داره… ، یه چیزی بین ۱۵۵ و ۱۵۶
    آلفا ۱۵۶ از نظر بعضی ها یکی از زیباترین ماشین های تاریخه ، از جمله خودم
    ۱۵۵ هم شاهکار بود، مخصوصا نسخه ی ۱۵۵ v6 ti dtm
    با موتور ۲.۵ لیتر ۶ سیلندر تنفس طبیعی در اوایل دهه ۹۰ ، حدود ۴۲۰ اسب قدرت داشت ….
    واقعه تکرار نشدنی هست

    موافقم ۸
    مخالفم ۰
    1. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

      ۲۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (355 ديدگاه)

      کاملا باهات موافقم ، قبلا و حتی الان آلفا یکی از بهترین خودروساز ها در زمینه طراحی بوده و هست ، من مدلهایی مثل دیسکو ولانته ، tipo 33 استردال ( که از نظر من یکی از زیباترین خودرو ها و حتی زیباترین خودروی تاریخه ) ، جولیتا sz ، آلفارومئو ۸c کامپتزیونه ، آلفارومئو ۸c ۲۹۰۰ میل میگلیا ، آلفا tz کوپه ، ۴c ، آلفارومئو اسپایدر ، بررا ، ۱۵۵ ، ۱۵۶ ، حتی اولین محصول آلفا یعنی g1 هم از نظر طراحی نسبت به سنش بی رقیبه ، ۱۶۴ پروکار و حتی مودلای جدیدش هم نسبت به خیلی از رقبا زیباترن هر چند که افت زیادی داشتن ، در کل اگر تاریخ رو نگاه کنیم میبینم که آلفارومئو خیلی جاها حتی از پر ادعاترین خودروساز ایتالیا در زمینه طراحی یعنی فراری هم بهتر عمل کرده

      موافقم ۶
      مخالفم ۰
      1. محمد امین

        ۲۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (1894 ديدگاه)

        الفا یه زمانی بی نظیر بود یه برند ریسینگ و با اصلت
        که همه چی داشت و سنگ محکی محسوب‌ می‌شد ، هرچند الان هم خوب کارش رو انجام میده …اما شرایط مالی و … باعث شد که از روز های خوبش دور بشه … خیلی دوست دارم دوباره کارشون بگیره
        یکی از مجری های تاپ گیر گفت که طراحی بصری انجین الفارومیو به تنهایی از کل طراحی خیلی از ماشین های زیبا بهتره ، واقعا هم همین‌طور هست ، موتور های الفا خیلی زیبا هستن

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
  4. GT

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1461 ديدگاه)

    خلاصه اسمش میشه عه نگاه کن نیسان گاویا! کاملا برازنده اش هست😂

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  5. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۹ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (4612 ديدگاه)

    این مگه دیروز یه شکل دیگه نبود!؟

    موافقم ۴
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا