نیسان

حفظ کیفیت باتری‌ نیسان لیف در گذر زمان و نیاز به تصمیمات جدید برای خودروهای برقی

جدا از بحث واقع‌گرایانه افت ظرفیت باتری در گذر زمان، بسیاری از افراد معتقدند برای دوری از این دردسر نباید به سراغ خرید خودروهای برقی رفت. پست‌ها و مقاله‌های بسیاری هم به ضعف عملکرد باتری‌ها در گذر زمان اشاره کرده‌اند که گواهی بر این مطلب است که با بلااستفاده شدن این محصولات، نمی‌توان آن‌ها را بازیافت کرد.

عملکرد خوب باتری‌های نیسان

مدیر بازاریابی شرکت نیسان در انگلستان، «نیک توماس»، در مقابله با این نظرات که در بسیاری از موارد به اشکال احساسی و حتی غیرمنطقی بیان می‌شوند، در مصاحبه‌ای با مجل فوربز بیان داشت:

تقریبا تمام باتری خودروهای برقی که تولید کرده‌ایم هنوز درون خودروها هستند؛ در نظر داشته باشید که نیسان نزدیک به ۱۲ سال است که خودروی برقی می‌فروشد.

«کارلتون رِید» در مقاله‌ای که اخیرا در مجله فوربز منتشر کرده است به باتری ماشین‌های برقی می‌پردازد و اشاره می‌کند که این محصولات برخلاف باتری لپتاپ و گوشی‌های هوشمند از سیستم‌های مدیریت باتری (BMS) پیشرفته سود می‌برند تا چرخه زندگی‌شان را افزایش دهند. در ایالات‌متحده، خودروساز براساس قانون فدرال موظف است باتری خودرو را تا ۸ سال یا ۱۰۰ هزار مایل (۱۶۰ هزار کیلومتر) گارانتی کند. بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند که باتری‌ها از حد تعیین‌شده توسط متخصصان آمریکا بیشتر دوام خواهند آورد.

البته باید توجه داشته باشید که گارانتی این محصولات دربرابر خرابی آن‌ها انجام می‌شود که مقوله‌ای جدا از افت ظرفیت آن است. افت ظرفیت که امری طبیعی و غیرقابل جلوگیری محسوب می‌شود، تا حد معینی به‌عنوان بخشی از گارانتی این محصولات به شمار نمی‌رود. توماس می‌گوید:

خبری از دسته زیادی از باتری‌های غیرقابل استفاده برای تغییر کاربری در انبارهای ما نیست. این مسئله درست برعکس آن چیزی است که مردم در ابتدای عرضه خودروهای برقی تصورش را می‌کردند که باتری‌ها تنها برای زمان کمی پاسخگو خواهند بود.

بسیاری از باتری‌ها ممکن است عمری طولانی‌تر از خودرو داشته باشند و پس از بی‌استفاده‌شدن در خودرو، به‌عنوان ایستگاه ثابت ذخیره نیرو مورداستفاده قرار می‌گیرند و سپس بازیافت خواهند شد.

با پایان عمر ۱۵ یا ۲۰ ساله باتری در جاده، آن را از خودرو خارج می‌کنیم و می‌بینیم که هنوز سالم است و احتمالا ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت قابل‌استفاده خود را حفظ کرده است.

خروج باتری استفاده شده از خودروی برقی و جایگزینی آن با نمونه جدید، یک برنامه عملی نیست. بهتر آن است که بسته باتری را پس از ۲۰ سال از خودرو خارج کرد و خودرو را بازیافت کرد و باتری را دوباره استفاده کرد. راحت‌ترین راه‌حل آن است که تمام باتری را از خودرو خارج کنیم و آن را در یک محفظه قرار دهیم و از آن در یک مزرعه خورشیدی استفاده کنیم.

شرکت نیسان تاکنون تعداد کمی از باتری‌های مدل لیف را به‌خاطر مشکلات فنی، گارانتی و تصادف این مدل‌ها گرد‌آوری کرده و تعدادی از آن‌ها را نیز به مراکز ذخیره‌سازی انرژی ارسال کرده است. توماس می‌گوید کارخانه نیسان واقع در «سورلند» انگلستان تنها برای جمع‌آوری و بازاستفاده از باتری‌های استفاده‌شده برای پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تاسیس می‌شود.

بازیافت باتری

صنایع و استارتاپ‌ها امروزه فعالیت‌های زیادی در حوزه بازیافت باتری‌ها دارند و احتمالا با حفظ این روند پیشرفت، به‌زودی شاهد ظهور صنعتی جدید با همین عنوان در جهان باشیم. اتحادیه اروپا هم‌اکنون دورریز باتری‌ها را کنترل می‌کند و به‌زودی تصمیم دارد تا این قوانین را متناسب با پیشرفت فناوری به‌روزرسانی کند تا بتواند از طریق بازیافت بخشی از مواد معدنی مصرف‌شده را بازگرداند. توماس می‌گوید:

 هم‌اکنون در چین صنعت بزرگی برای بازیافت باتری‌های استفاده‌شده وجود دارد. من از بسیاری از مراکز بازیافت چین بازدید داشته‌ام. آن‌ها در آنجا باتری را به بخش‌هایی موسوم‌به «جرم سیاه» تقسیم می‌کنند که بعدتر به آن‌ها اجازه استفاده از موادمعدنی ارزشمند درون باتری را می‌دهد.

مجموعه فولکس‌‌واگن نیز اخیرا یک مرکز تحقیقاتی را در آلمان تاسیس کرده است که در آن باتری‌های خودروهای برقی را بازیافت می‌کند. یک شرکت بازیافت باتری به نام «ردوود متریالز» که توسط هم‌بنیان‌گذار سابق تسلا، «جی‌بی استرابل»، تاسیس شده، اخیرا ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه را از سرمایه‌گذارانش جذب کرده است تا تجارتش را در آمریکا گسترش دهد.

استرابل مدعی شده که می‌تواند از راه بازیافت، موادمعدنی را ارزان‌تر از معدن‌کاوی به دست آورد. توماس معتقد است که در آینده‌ای که او بازنشسته خواهد شد احتمالا نیاز اساسی به صنعت بازیافت باتری پیدا خواهد شد.

با این وجود ایجاد یک چرخه تامین مواد لازم برای تولید باتری باید هرچه سریع‌تر و با دقت فراوان انجام شود. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین زده که ظرفیت کنونی بازیافت جهانی برابر ۱۸۰ هزار تن باتری در سال است. متخصصان بازیافت هم بر این باورند که خودروهای برقی که در سال ۲۰۱۹ به فروش رسیدند نهایتا بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن ضایعات باتری را تولید خواهند کرد. IEA می‌گوید که تا ۲۰ سال آینده نزدیک به ۱۳۰۰ گیگاوات ساعت باتری نیازمند بازیافت خواهند بود.

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2780 ديدگاه)

    همه کمپانی ها که مثل ژاپنی ها نیستن که همه جوانب رو در نظر بگیرن سبک سنگین کنن در نهایت یه محصول با کیفیت که باعث رضایت مشتری بشه و چند سال بدون مشکل ازش استفاده کنه نه مثل کمپانی های که اولش با کلی تبلیغ و بوق کرنا مشتری رو جذب میکنه بعد مشتری که استفاده میکنه میفهمه چه کلاه گشادی سرش رفته

    موافقم ۳۷
    مخالفم ۱۶
    1. miladzm

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      ای بابا ! داتسون جان کاش این سبک سنگین کردن ها رو واسه چفت و بند چرخ ماشیناشون هم انجام میدادن !

      موافقم ۷
      مخالفم ۳۲
    2. miladzm

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      نیسان لیف یکی از افتخارات جاپن حساب میشه . چون که بالاخره حد نهایی توان الکتریکی سازی سامورایی ها رو نشون میده .

      موافقم ۶
      مخالفم ۲۴
    3. فرامرز

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1586 ديدگاه)

      درسته بعضی کمپانی ها مثل فولکس تقلب کردن ولی ضرر مستقیم به مشتری نزدن. گلف ۲۰۰۹ من طبق گفته شرکت باید تو جاده صدی ۵.۷ بسوزونه. بعد از ۱۳ سال با بنزین معمولی (تو آلمان) هنوز میشه باهاش به عدد متوسط ۵.۲ تو مسیر رفت و برگشت رسید. تازه موتور بهینه ای هم نیست و ۱.۶ لیتری ۸ سوپاپه که اولین بار سال ۱۹۹۸ رو آئودی آ۴ استفاده شد. ژاپنی ها اگه خراب نمیشن بخاطر سادگی و تنفس طبیعی بودن موتوراشونه و سی وی تی بودن گیربکسشون

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۸
      1. کیان

        ۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1064 ديدگاه)

        داداش من یه سوالی دارم، ساده بودن و معنی میکنی ؟! یعنی چی ساده هستن ؟ خب اگر با ساده بودن میشه ماشینی ساخت ک خراب نمیشه، ساده هم هست ک راحت تعمیر بشه و … پس چرا بقیه سخت میسازن ؟؟ بقیه مریضا پس ؟!

        لطف کن بیا توضیح بده ساده بودن یعنی چی ما هم یاد بگیریم !!!

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۶
        1. miladzm

          ۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          ببین درسته که از قدیم میگن کسی رو که توی توهمات خودش غرق شده و دوس نداره از تخیلات واهی بیرون بیاد رو نمیشه بیدار کرد ولی من بازم جوابت رو میدم .بقیه نمیسازن چون میخوان که بهترین باشن . بقیه ماشین کم خرج نمیسازن چون نمیخوان که تا همین ۵ ماه پیش یه گیربکس ۵ سرعته مال عهد قاجار رو بندازن به ملت. لامصب ایرانخودرو هم دیگه از گیربکس ۵ سرعته کشیده بیرون !!!! . تازه تا همین چند وقت پیش شیشه بالابر های دستی هم میزاشت رو ماشیناش . بقیه نمیسازن چون نمیخوان یه گاری با گیربکس ۵ سرعته دستی و شیشه بالابر دستی و موتور ۱۰۰ سال پیش رو به قیمت فضایی فرو کنن به ملت که خوشبختانه مردم امریکای شمالی بیدار شدن دیگه به گاری ها پول نمیدن و سامورایی لندgوزور با فروش ۳۰۰۰ دستگاهی رفت و دیگه عقبش هم نگاه نکرد . پراید هم ببری امریکا بیشتر از ۳۰۰۰ تا میفروشه !!!

          موافقم ۵
          مخالفم ۱۹
  2. علی جردن

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (395 ديدگاه)

    جنس باطری بسیاربسیار شیمیایی و از نوع خطرناک است علم پیشرفت کرده به نیروی جاذبه تونستیم غلبه کنیم بریم کره های دیگر🛰🚀🌜 انسان تونسته رگ های نازک تر از مو و قدب و بقیه اجزای بدن رو بهم پیوند بزنه🫀🫁🦷 این ها در ۲۰۰ سال پیش خیلی غیرممکن بنطر می اومدن
    چرا یه خودرو نتونستیم بسازیم بدون آب بدون باطری بدون سوخت فسیلی بتونه حرکت کنه؟
    حتی من مخالف خودرو با سوخت آب آشامیدنی هستم چون کره زمین به آب نیاز داره حتی نباید یک قطره اصراف کنیم💧🚱

    موافقم ۷
    مخالفم ۸
    1. datsun

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      الکتریکی سازی هیچ کمکی به محیط زیست نمیکنه و فقط یه بازی سیاسی برای حفظ سوخت فسیلی برای دولتهاست.

      موافقم ۲۲
      مخالفم ۹
      1. علی

        ۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (115 ديدگاه)

        تو زیادی میدونی باید حذف شی…

        وقتی هفتاد درصد برق تولیدی اروپا از انرژی خورشیدی و بادی و تجدید پذیر هست چطور خودرو برقی به اندازه سوختن بنزین و گازوییل باعث الودگی میشه

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۱۷
        1. datsun

          ۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (2780 ديدگاه)

          فقط یه چیزی شنیدی داداش انرژی باد خورشید مه و چرخ و فلک ، مگه اینا چقدر برق تولید میکنن چندین هکتار پنل خورشیدی که بچینی اندازه یه دیزل ژنراتور برق تولید نمیکنن اونم گاهی هست گاهی نیست تنها انرژی تجدید پذیر که برق زیادی میشه ازش گرفت آبه که اونم سد سازی میخاد و اونم به نوبه خودش به محیط زیست آسیب میزنه نیروگاه اتمی هم که زبالهاش چند صد سال آسیب میرسونن منبع این حرفتون که اروپا ۷۰ درصد انرژیش پاکه رو میفرماید بعید میدونم به این رقم رسیده باشن با مصرفی که دارن.

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۷
        2. علی

          ۹ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (115 ديدگاه)

          دقیقا اطلاعاتت صفره وقتی میگم قبول نمیکنی چند هکتار پنل اندازه یه دیزل 😂😂
          بحث باهت توهین به خودمه ولی برای بقیه میگم
          اروپا هفتاد پنج درصدش میانگین از انرژی های تجدید پذیره کشورهای مختلف متفاوت هست المان هرچی چشم کار میکنه توربین های بادی گذاشتن فقط ۱۵-۲۵ درصد در کشورهای مختلف اروپا برق از نیروگاه های گازی هست که به مرور همینام کمتر میشه

          موافقم ۵
          مخالفم ۶
      2. heshmat021

        ۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (207 ديدگاه)

        دولت ها میخان سوخت فسیلی چیکار کنن؟ سر بکشن موقع ناهار

        موافقم ۳
        مخالفم ۴
    2. فرزاد

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      👏👏

      موافقم ۵
      مخالفم ۲
  3. miladzm

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (316 ديدگاه)

    الان که حد نهایی توان الکتریکی سازی جاپن رو جلوی بزرگانی مثل امریکا میبینم یاد شکست مفتضحانه جاپن از امریکا توی جنگ جهانی دوم میفتم . حقارت جاپن جلوی امریکا و سایر بزرگان از اون زمان شروع شده و تا الان ادامه داره .

    موافقم ۴
    مخالفم ۲۵
    1. datsun

      ۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      کامنتهای فاقد ارزش از یک فن چوسان قدیم

      موافقم ۲۴
      مخالفم ۷
      1. miladzm

        ۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (316 ديدگاه)

        جانم ! اون رروز رو میبینم که سر نوشت نوکیا در انتظار کمپانی حامی تروریسمه که به گفته خودت تاتا موتورز هند هم ازش توی الکتریکی سازی جلو زده ! همون چوسان قدیم یه جوری نفس سامورایی ها رو بریده از شدت pressure خواب شبانه رو هم ازتون گرفته !

        موافقم ۸
        مخالفم ۱۷
  4. SS

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    به نظرم خودروسازهای ایرانی هم در این میتونن رقابت کنن
    باتری فابریک ماشین پرچمدار سایپا (سراتو که یک مورد از تنها سه مورد ایرانیزه شدش بود) کمتر از ۱۵ ماه دوام آورد که واقعا رکورد فوق العاده ای هست
    حالا با همین تکنولوژی باتری میخوان برامون خودروی الکتریکی هم تولید کنن
    احتمالا هر دو سال یکبار بجای واشر سر سیلندر باید باتری پک عوض کنیم

    موافقم ۳
    مخالفم ۲
  5. مدیر مدبر

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من تو افکارم به آینده ای امید دارم که جنس باطری خودرو و گوشی و … شیشه باشه که فراوان است

    موافقم ۴
    مخالفم ۱
  6. AMIN JAFARI

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    این جور مقالات نشون میده باید فاتحه کشورهای تولید کننده نفت رو بخونیم ک البته ب نظر من کار کاملا درستیه

    موافقم ۲
    مخالفم ۲
  7. heshmat021

    ۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (207 ديدگاه)

    اونایی که همش میگن الکتریکی باعث آلودگی میشه،عمر باطری کمه، بعد ۱۰ سال باید ماشین انداخت بیرون، هزینه باطری زیاده

    بیان این مقالع رو بادقت بخونن

    موافقم ۲
    مخالفم ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا