رونمایی از نیسان هایپرتورر کانسپت با طراحی نامتعارف و آینده‌نگر!

جمعه 28 مهر 1402 - 04:19
مطالعه 8 دقیقه
nissan-hyper-tourer-concept (17)
نیسان قصد دارد با معرفی چند کانسپت تازه خط مشی آینده خود را معرفی کند.
تبلیغات

همکاری ژاپنی‌تبار رنو، نیسان، به‌تازگی تصاویر رسمی یک مینی‌ون مفهومی را منتشر کرده است که تا آخر این ماه در جریان نمایشگاه «حرکت» ژاپن معرفی خواهد شد. «هایپرتورر» نیسان در مراسم یادشده تنها نیست و حداقل دو مدل مفهومی دیگر نیز آن را همراهی خواهند کرد.

با رشد شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها، مین‌ون‌ها جایگاه و محبوبیت پیشین خود را از دست داده‌اند؛ اما این به معنای انقراض این گونه موتوری نیست. به‌لطف بسته‌بندی و ساختار مخصوص خودروهای برقی، خودروسازان می‌توانند نگاهی دوباره به مینی‌ون‌ها داشته باشند و با تکیه بر آزادی طراحی حاصل از پیشرفت فناوری، محصولاتی استثنایی را روانه بازار کنند.

کابین هایپرتورر کاملا صاف طراحی شده و فضایی باز و آینده‌نگرانه را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ همه این‌ها به‌خاطر استفاده نیسان از فناوری «ویژن» ممکن شده است که نوعی جاسازی اجزا محسوب می‌شود. بر این اساس، با پایین بردن جایگاه باتری‌های حالت جامد و اجزای همراهش، مرکز ثقل وسیله‌نقلیه به‌شدت پایین می‌آید. دیگر مزیت مهم روش یادشده ایجاد فضای مناسب و درخور کابین است که لازمه اصلی یک مینی‌ون مدرن قلمداد می‌شود.

نیسان در رقابت تولید مینی‌ون تنها نیست؛ هم‌اکنون از برندهای ناشناخته‌ای چون لی‌اتو گرفته تا فولکس‌واگن، همه درحال وارسی قابلیت‌های مینی‌ون‌ها و کمپرهای برقی هستند. برند شماره یک آلمان در حوزه فروش تقریبا دو سال پیش اعلام کرد که نسخه کمپر مینی‌ون ID باز را توسعه خواهد داد. مجموعه «وینباگو» هم یک کمپر برقی بر پایه فورد ای-ترانزیت رونمایی کرد که از ساختار فضاسازی مشابه محصول تازه نیسان سود می‌برد.

کابین هایپرتورر به صندلی‌های جلو با امکان چرخش 360 درجه‌ای مجهز شده است که فضای برای محاوره را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. سرنشینان صندلی‌های عقب می‌توانند سیستم‌های رهیابی و صوت را با استفاده از یک دستگاه پوشیدنی کنترل کنند. کنسول سقفی و نورپردازی با الگوهای سنتی ژاپنی درکنار LEDهای تعبیه‌شده در کف کابین فضایی کاملا اختصاصی و ویژه را ایجاد می‌کند.

این مدل مفهومی برای هماهنگی با ترند روز از سیستم هوش‌مصنوعی سود می‌برد که وظیفه اصلی‌اش، بررسی علائم بیومتریک و تطبیق موسیقی و نورپردازی با آن است. این سیستم داده‌هایش را از امواج مغزی، تنفس، تعرق و ضربان قلب کاربر دریافت می‌کند. سازنده از ارائه اطلاعات درباره پیشرانه این مدل مفهومی خودداری کرد اما مشخص کرده که از فناوری چهارچرخ محرک نیسان موسوم‌به «e-4ORCE» بهره می‌برد. همان‌گونه که گفتیم، باتری‌های حالت جامد وظیفه نیرودهی به موتور تمام الکتریکی هایپرتورر را برعهده دارند؛ البته این فناوری مختص نیسان نیست و رقبای دیگری چون تویوتا نیز در حال توسعه آن هستند.

کابین خاص این مینی‌ون با بدنه‌ای با زوایای بسیار تیز و نامتعارف احاطه شده است که درعین استفاده از عنصر اغراق‌آمیزی، همچنان المان‌های طراحی نیسان را در خود جای داده است. یک خط شانه کرومی فراگیر، بخش شیشه‌ای بالای بدنه را از بخش فلزی و مملو از شکستگی بصری مجزا کرده است. رنگ نارنجی مات بدنه درکنار رنگ سیاه شیشه‌ها یک کنتراست زیبا ایجاد کرده است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. رینگ‌ها با طراحی خاص شبکه‌ای، جزئیات بسیار بالا و به‌صورت پوششی طراحی شده‌اند و با الگوی دو رنگ دور بخش جلوپنجره هماهنگی دارند.

شیشه جلو کاملا منحنی و با زاویه بسیار تند طراحی شده که چهره‌ای تهاجمی به هایپرتورر می‌بخشد. در عقب هم این شیشه به‌شکلی زیبا و ارگونومیک بسته و نهایتا به یک بالچه بزرگ مزین شده است.

نیسان قصد دارد تا پنج روز دیگر و در جریان نمایشگاه حمل‌ونقل 2023 ژاپن که پیشتر با نام نمایشگاه خودروی توکیو شناخته می‌شد، از سه مدل مفهومی رونمایی رسمی کند. دو محصول دیگر این خودروساز با نام‌های «هایپر اَندوِنچِر» و «هایپر اوربَن» شناخته می‌شوند. نظر شما درباره مسیر تهاجمی و غیرمتعارف طراحی نیسان چیست؟ آیا نیسان هم می‌تواند با دنبال‌کردن خطوط شکسته و فرم‌های تیز کاری را انجام دهد که لکسوس چندین سال پیش درپیش گرفت؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.