بحران در نیسان؛ اخراج کارکنان، کاهش تولید و حذف دو شاسی‌ بلند اینفینیتی

چهارشنبه 10 بهمن 1403 - 12:36
مطالعه 3 دقیقه
Nissan-1
نیسان که در شرایطی بحرانی به سر می‌برد، به خاطر سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است.
تبلیغات

دونالد ترامپ به‌محض آغاز فعالیت خود به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، اقدامات متعددی را علیه خودروهای الکتریکی انجام داده است. وی هدف جو بایدن که در نظر داشت تا سال 2023 نیمی از خودروهای جدید بازار آمریکا را الکتریکی کند لغو کرده و بودجهٔ جایگاه‌های شارژر را هم مسدود کرده است. ترامپ همچنین قصد دارد اعتبار مالیاتی 7,500 دلاری برای خودروهای الکتریکی را هم حذف کند. این تصمیمات قطعاً فروش خودروهای الکتریکی را در آمریکا برای خودروسازان دشوار خواهد کرد و به همین دلیل، نیسان طرح‌های تولید کراس‌اوورهای الکتریکی کوچک در آمریکا را لغو کرده است. این شرکت قصد داشت از سال 2027، تولید چهار خودروی الکتریکی جدید را در کارخانهٔ خود در ایالت می‌سی‌سی‌پی آغاز کند ولی برنامه‌های شرکت تغییر کرده و بجای این، قرار است صرفاً یک خودروی برقی جدید که با کد PZ1L شناخته می‌شود از کارخانهٔ نیسان در ساندرلند بریتانیا به آمریکا صادر شود.

مدیر برنامه‌ریزی نیسان «پونز پاندیکوتیرا» در این رابطه به بلومبرگ گفته است:

اگر اعتبار 7,500 دلاری را حذف کنند، می‌دانیم که تقاضا کاهش خواهد یافت و ما مطمئناً نمی‌خواهیم مدل‌هایی بسازیم که تقاضایی برای آن وجود ندارد.

PZ1L یکی از پنج خودروی الکتریکی جدید نیسان و اینفینیتی است که قرار بود در کارخانهٔ کانتون در می‌سی‌سی‌پی تولید شود ولی نیسان سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری برنامه‌ریزی شده برای تولید خودروهای برقی در این کارخانه را لغو کرده است و از سوی دیگر، قصد افزایش تولید خودروهای هیبریدی را در کارخانهٔ اسمیرنا در تنسی دارد. یکی از دلایل کاهش فروش نیسان، عدم عرضهٔ خودروهای هیبریدی است درحالی‌که رقبایی مثل تویوتا از محبوبیت این خودروها حداکثر استفاده را برده‌اند.

یکی دیگر از تصمیمات جدید نیسان به خاطر سیاست‌های ترامپ، خاتمهٔ تولید دو کراس‌اوور اینفینیتی QX50 و QX55 است که در مکزیک تولید می‌شوند زیرا رئیس‌جمهور جدید آمریکا خبر از اعمال تعرفهٔ 25 درصدی بر خودروهای وارداتی از مکزیک و کانادا داده است. به گفتهٔ ترامپ، این تصمیم از اول فوریهٔ امسال اجرا می‌شود. QX50 و برادر کوپهٔ آن، QX55 در کارخانهٔ مرسدس-نیسان در مکزیک تولید می‌شوند و هردو از دسامبر امسال کنار گذاشته خواهند شد. به گفتهٔ نیسان، دلیل این تصمیم فروش پایین دو خودروی مذکور است ولی آمارها نشان می‌دهند که فروش QX50 در سال 2024 رشدی 7.9 درصدی داشته هرچند که فروش QX55 با کاهش 31.1 درصدی مواجه شده است. طبق شایعات، نیسان قصد دارد نسخهٔ هیبریدی ایکس‌تریل را با برند اینفینیتی به‌عنوان جایگزین این دو مدل عرضه کند.

در همین حال، نیسان قصد دارد تا پایان سال جاری، نزدیک به 2000 کارگر کارخانه‌های آمریکایی خود را اخراج کند و تولید را تا 25 درصد کاهش دهد. گفته شده کارخانه‌های تنسی و می‌سی‌سی‌پی خطوط تولید فعال خود را از چهار به دو کاهش خواهند داد. این دو کارخانه مجموعاً ظرفیت تولید سالانه یک میلیون دستگاه را دارند که این رقم با تعطیلی نیمی از خطوط تولید، 25 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. در کارخانهٔ کانتون مدل‌های آلتیما و فرانتیر تولید می‌شود درحالی‌که کارخانهٔ اسمیرنا مدل‌های مورانو، روگ، پث‌فایندر و اینفینیتی QX60 را تولید می‌کند. این تصمیمات در حالی گرفته شده که نیسان در حال انجام مقدمات ادغام با هوندا است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.