مقایسه نسل جدید نیسان پاترول با رقبا، از لندکروزر تا شورلت تاهو
نسل ششم پاترول سرانجام پس از حدود 14 سال جای خود را به نسل جدید نیسان پاترول داده است. در ادامه این شاسیبلند ژاپنی را با اصلیترین رقبا مقایسه خواهیم کرد.
نیسان پاترول / آرمادا
فروش بازار آمریکا: 21,184 دستگاه
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 425 اسب بخار |
گشتاور | 700 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,350 میلیمتر |
یدک کشی | 3850 کیلوگرم |
قیمت پایه | 65,000 دلار |
پاترول که پیشینهٔ آن به سال 1951 بازمیگردد، از سال 2016 در قالب نسل دوم آرمادا در بازار ایالاتمتحده هم عرضه شد اما در این کشور با رقبای زیادی مواجه است که کار را برایش سخت میکنند بهگونهای که سال گذشته در آمریکا تنها 21,184 دستگاه فروخته است. بااینحال، نسل جدید پاترول یا آرمادا آمده است تا شرایط را تغییر دهد. یکی از مهمترین تغییرات این خودرو، کنار گذاشتن پیشرانهٔ 5.6 لیتری V8 تنفس طبیعی و جایگزینی آن با یک موتور جدید 3.5 لیتری V6 توئین توربو است که عضوی از خانوادهٔ موتور GT-R محسوب میشود. این پیشرانه در سینهٔ پاترول 425 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک متصل میشود. البته نیسان در برخی بازارها یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 تنفس طبیعی را هم برای پاترول ارائه میکند که 316 اسب بخار قدرت دارد. سازندهٔ ژاپنی همچنین برای آرمادا یک نسخهٔ آفرودی بنام Pro-4X را هم تدارک دیده است که با ویژگیهایی مثل لاستیکهای 20 اینچی آلترین، سیستم تعلیق بادی تطبیقی و قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، این شاسیبلند را در خارج از جاده حتی توانمندتر خواهد کرد.
فورد اکسپدیشن
فروش بازار آمریکا: 73,396 دستگاه
پیشرانه | 3.5 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 380 تا 440 اسب بخار |
گشتاور | 637 تا 690 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,334 / 5,636 میلیمتر |
یدک کشی | 4220 کیلوگرم |
قیمت پایه | 57,625 دلار |
فورد اکسپدیشن یکی از جدیترین رقبای آرمادا و یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای این کلاس در بازار آمریکا محسوب میشود. البته نسل کنونی این خودرو که اوایل سال 2017 معرفی شده، به پایان عمر خود رسیده و فورد بهزودی نسل جدید آن را معرفی خواهد کرد. اکسپدیشن از اواسط عمر نسل قبلی یعنی سال 2015 پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی را کنار گذاشت و سراغ موتور 3.5 لیتری V6 توئین توربوی اکوبوست رفت. این پیشرانه در نسخهٔ پایهٔ نسل کنونی 380 اسب بخار قدرت تولید میکند اما در تیپهای بالاتر این عدد به 400 اسب بخار میرسد. کسانی که از این هم قدرت بیشتری میخواهند میتوانند سراغ نسخهٔ آفرودی تیمبرلاین بروند که با همین پیشرانه، 440 اسب بخار قدرت دارد. خروجی موتور 3.5 لیتری فورد در این نسخه با لینکلن نویگیتور برابر است. این شاسیبلند آمریکایی همچنین در نسخهٔ کشیده هم با نام اکسپدیشن مکس ارائه میشود که حدود 30 سانتیمتر طول بیشتری دارد.
تویوتا سکویا
فروش بازار آمریکا: 20,557 دستگاه
پیشرانه | 3.4 لیتری V6 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | 437 اسب بخار |
گشتاور | 790 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,286 میلیمتر |
یدک کشی | 4320 کیلوگرم |
قیمت پایه | 64,120 دلار |
رقیب هموطن آرمادا در بازار آمریکا تویوتا سکویا است. این خودرو اولین بار در سال 2000 بهعنوان مدلی بزرگتر از لندکروزر برای بازار آمریکا معرفی شد و هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اوایل سال 2022 معرفی شد و بنابراین، شاسیبلند تازهنفسی محسوب میشود ولی بااینوجود، سال گذشته در آمریکا فروش کمتری نسبت به آرمادای سالخورده داشته است. برخلاف دیگر شاسیبلندهای این لیست، سکویا با قوای محرکهٔ هیبریدی عرضه میشود که از یک پیشرانهٔ 3.4 لیتری V6 توئین توربو و یک موتور الکتریکی بین گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک و پیشرانهٔ بنزینی تشکیل شده است و مجموعاً 437 اسب بخار قدرت و 790 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در خانوادهٔ سکویا هم مثل دیگر رقبا، یک نسخهٔ آفرودی بنام TRD Pro وجود دارد که به لاستیکهای 33 اینچی آلترین، قفل دیفرانسیل عقب، تعلیق مخصوص آفرود با کمکفنرهای فاکس و کرال کنترل مجهز است.
جیپ واگنییر
فروش بازار آمریکا: 29,149 دستگاه
پیشرانه | 3.0 لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | 420 اسب بخار |
گشتاور | 635 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,453 / 5,758 میلیمتر |
یدک کشی | 4535 کیلوگرم |
قیمت پایه | 64,945 دلار |
گروه کرایسلر سالها هیچ رقیب مستقیمی برای شاسیبلندهای فول سایز فورد و جنرال موتورز نداشت و درحالیکه از اواسط دههٔ 90 چندین بار از برنامههایی برای احیای جیپ واگنییر خبر داده بود اما این اتفاق تا مارس 2021 که سرانجام واگنییر جدید بر پایهٔ پلتفرم رم 1500 رونمایی شد، به وقوع نپیوست. واگنییر جدید که همراه با نسخهٔ لوکستر گرند واگنییر معرفی شد، ابتدا با پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 همی قدیمی عرضه شد که 392 اسب بخار قدرت داشت ولی از سال 2023، جیپ موتور جدید 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین را با 420 اسب بخار قدرت برای شاسیبلند بزرگ خود ارائه کرد. در حال حاضر نیز موتور 5.7 لیتری حذف شده و واگنییر فقط با پیشرانهٔ هوریکین تولید میشود؛ بنابراین، واگنییر کوچکترین پیشرانه را در بین رقبا دارد ولی بیشترین ظرفیت یدک کشی را ارائه میکند. این خودرو همچنین مثل اکسپدیشن، در نسخههای معمولی و کشیده (با نام واگنییر L) تولید میشود. بااینحال، واگنییر از لحاظ آمار فروش فاصلهٔ بسیار زیادی با رقبای فورد و جنرال موتورز دارد.
تویوتا لندکروزر
فروش بازار آمریکا: -
پیشرانه | 3.4 لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | 410 اسب بخار |
گشتاور | 650 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,115 میلیمتر |
یدک کشی | 3500 کیلوگرم |
قیمت پایه | 65,000 دلار |
لندکروزر هرچند در بازار آمریکا وظیفهٔ رقابت با آرمادا را به سکویا واگذار کرده و در سال 2021 از این بازار خارج شد اما در بازارهای دیگری مثل استرالیا و خاورمیانه، اصلیترین رقیب پاترول محسوب میشود. نسل کنونی لندکروزر که تحت عنوان سری 300 در اواسط سال 2021 معرفی شد، مثل پاترول و خودروهای قبلی این لیست، پیشرانهٔ V8 را کنار گذاشته و به یک موتور 3.4 لیتری V6 توئین توربوی جدید مجهز شده است که 410 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد. البته در برخی بازارها مثل امارات، یک موتور 4 لیتری V6 تنفس طبیعی با 270 اسب بخار قدرت و در بازارهایی مثل استرالیا یک پیشرانهٔ 3.3 لیتری V6 توربودیزل با 304 اسب بخار قدرت هم ارائه میشود. قیمت لندکروزر در بازار امارات با موتور 4 لیتری V6 تنفس طبیعی از حدود 65 هزار دلار آغاز میشود اما در نسخهٔ 3.5 لیتری توئین توربو این رقم به نزدیک 84 هزار دلار میرسد.
شورلت تاهو / سابربن
فروش بازار آمریکا: 163,148 دستگاه
پیشرانه | 5.3 لیتری V8 |
قدرت | 355 اسب بخار |
گشتاور | 520 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,352 / 5,733 میلیمتر |
یدک کشی | 3810 کیلوگرم |
قیمت پایه | 58,195 دلار |
محبوبترین و پرفروشترین شاسیبلند این کلاس، شورلت تاهو و همتای کشیدهٔ آن یعنی سابربن هستند. این دو شاسیبلند سالها است که در آمریکا بیشترین فروش را در کلاس فول سایز تجربه میکنند و هیچ خودرویی حتی به آنها نزدیک هم نمیشود. تاهو و سابربن همچنین همراه با پسرعموی لوکستر خود یعنی جیامسی یوکان، تنها شاسیبلندهای فول سایزی هستند که همچنان با پیشرانههای V8 تنفس طبیعی سنتی عرضه میشوند. پیشرانهٔ استاندارد تاهو و سابربن یک نمونهٔ 5.3 لیتری V8 با 355 اسب بخار قدرت است اما در تیپ پرچمدار «های کانتری» موتور قویتر 6.2 لیتری V8 با 420 اسب بخار قدرت ارائه میشود. علاوه بر این، خریداران امکان انتخاب یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل را هم دارند. نسل کنونی این شاسیبلندهای فول سایز که در سال 2021 معرفی شد و بهتازگی فیسلیفتی را تجربه کرده است، در نسخهٔ آفرودی Z71 هم ارائه میشود.
جیامسی یوکان
فروش بازار آمریکا: 82,270 دستگاه
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 420 اسب بخار |
گشتاور | 625 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
طول | 5,334 / 5,720 میلیمتر |
یدک کشی | 3810 کیلوگرم |
قیمت پایه | 60,195 دلار |
یوکان اساساً نسخهای کمی لوکستر از تاهو و سابربن محسوب میشود که در دو نسخه معمولی و کشیده با نام XL عرضه میشود. این خودرو همچنین پس از تاهو و سابربن، در این کلاس بیشترین فروش را در بازار آمریکا دارد تا مجموع آمار فروش شاسیبلندهای فول سایز جنرال موتورز دستنیافتنیتر شود. یوکان هم مثل همتایان شورلتی خود، در نسخههای پایه با پیشرانهٔ 5.3 لیتری V8 عرضه میشود اما در تیپ لوکس دنالی به پیشرانهٔ 6.2 لیتری مجهز است. هرچند قیمت این خودرو از 60 هزار دلار آغاز میشود اما این رقم در لوکسترین نسخه یعنی دنالی آلتیمیت به بیش از 100 هزار دلار میرسد تا یوکان به قلمروی لوکسترین عضو این خانواده یعنی کادیلاک اسکالید وارد شود.