تجربه و آزمایشنیسان

رانندگی با نیسان قشقایی e-Power، کراس‌اووری برقی با ژنراتور بنزینی

نیسان علیرغم تمرکز زیاد روی کراس‌اوور جدید آریا و الکتریکی‌سازی کامل آیندهٔ خود، می‌داند که هنوز همهٔ مشتریانش آمادهٔ حرکت به سمت خودروهای تمام الکتریکی نیستند. به همین دلیل، این شرکت قوای محرکهٔ جذاب و پیشرفتهٔ e-Power را برای گاو شیرده خود در بازار اروپا یعنی کراس‌اوور قشقایی توسعه داده است. این یک قوای محرکهٔ هیبریدی ژنراتوری یا افزایش‌دهندهٔ برد است. این سیستم از مجموعهٔ مشابهی که در بازار ژاپن برای هاچ‌بک نوت ارائه می‌شود اقتباس شده اما در مرکز فنی نیسان در کرانفیلد توسعه و تنظیم بیشتری روی آن انجام گرفته تا این تکنولوژی برای محصولات اروپایی شرکت مناسب‌تر شود.

درنتیجه، سیستم e-Power به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی ضریب تراکم متغیر مجهز شده که می‌تواند بسته به شرایط رانندگی، حداکثر پرفورمنس یا حداقل مصرف سوخت را فراهم کند. بااین‌حال، این پیشرانهٔ بنزینی هیچ ارتباط مستقیمی با چرخ‌ها ندارد بلکه صرفاً به‌عنوان یک ژنراتور، اقدام به شارژ پکیج باطری لیتیوم یونی ۲.۱ کیلووات ساعتی می‌کند که آن‌هم یک موتور الکتریکی روی محور جلو را تغذیه می‌کند. نتیجهٔ این سیستم، خودرویی است که در شیوهٔ رانندگی بسیار شبیه یک خودروی الکتریکی است.

قشقایی با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور که توسط موتور الکتریکی مذکور تولید می‌شود، ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که عملکرد نرم e-Power، شتاب بدون وقفه و پرفورمنسی که به‌آسانی در دسترس است، بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. پیشرانه‌های هیبریدی خفیفی که قشقایی سال گذشته با آن‌ها راهی بازار شد در مقایسه با رقبا خیلی عملکرد بی‌نقصی نداشتند اما e-Power بسیاری از کاستی‌ها را برطرف کرده است. در این خودرو زمانی که پیشرانهٔ بنزینی خاموش می‌شود و تولید جریان الکتریکی را متوقف می‌کند، چندان احساس نخواهد شد. همچنین به گفتهٔ نیسان، این قشقایی هیبریدی ۶۴ درصد از چرخهٔ آزمایشی WLTP را با پیشرانهٔ بنزینی خاموش گذرانده که این منجر به مصرف سوخت ترکیبی ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر و تولید آلایندگی ۱۱۹ گرم در هر کیلومتر شده است.

در این خودرو حتی زمانی که حداکثر قدرت را می‌خواهید هم خبری از غرش پیشرانه نیست ولی بااین‌حال صدای موتور ۱.۵ لیتری بیشتر شنیده می‌شود. این به خاطر تنظیمات خاصی است که نیسان در قوای محرکهٔ e-Power انجام داده است. مهندسان این شرکت سیستم را به‌گونه‌ای کالیبره کرده‌اند که با افزایش سرعت خودرو، دور و صدای موتور هم بیشتر می‌شود تا حس اتصال پیشرانه به چرخ‌ها را تداعی کند و به راننده احساس طبیعی‌تری بدهد. در این قشقایی همچنین سیستم احیای انرژی ترمزها هم وجود دارد که امکان رانندگی با یک پدال را فراهم می‌کند و باعث سهولت در رانندگی می‌شود. علاوه بر این، فقدان گیربکس نیز به معنای انتقال لرزش کمتری به کابین خواهد بود درحالی‌که پرفورمنس این نسخه هم از تمام انواع قشقایی بهتر است.

فرمان وزن خوب و پاسخگویی مناسبی دارد و شاسی دینامیک رانندگی قابل‌احترامی را فراهم می‌کند. قشقایی بجای آنکه خودرویی جذاب و هیجان‌انگیز باشد، احساس امنیت و آرامش دارد اما با وجود وزن اضافی سیستم e-Power، برای خودرویی در این کلاس به‌اندازهٔ کافی چابک است. کیفیت سواری خودرو نیز نسبتاً خوب است و با وجود وزن اضافی پیشرانهٔ جدید، شاسی همچنان مشکلات جاده را به‌خوبی جذب می‌کند و راحتی کافی را ارائه می‌دهد. در اینجا همچنین پانل‌های آلومینیومی سبک‌وزن نسل سوم قشقایی هم وارد عمل می‌شوند و با کمک به کاهش ۶۰ کیلوگرمی وزن بدنه نسبت به نسل قبلی، اضافه‌وزن قوای محرکهٔ هیبریدی را جبران کرده و به کاهش مصرف سوخت هم کمک می‌کند.

نیسان قوای محرکهٔ e-Power را یک تکنولوژی انتقالی می‌داند که شکاف بین بنزینی و تمام الکتریکی را پر می‌کند. نیسان همچنین ادعا می‌کند که قشقایی e-Power می‌تواند آخرین خودرو با پیشرانهٔ درون‌سوز باشد که خریداران پیش از روی آوردن به مدل‌های تمام الکتریکی سراغ آن می‌روند. دلیل چنین ادعایی این است که وقتی خریداران ویژگی‌های یک خودروی الکتریکی مثل گشتاور فوری، پالایش بیشتر و هزینه‌های نگهداری کمتر را تجربه کنند، تشویق می‌شوند تا در انتخاب بعدی خود سراغ خودرویی تمام الکتریکی بروند.

بااین‌حال، هرچند مهندسی پیشرانهٔ e-Power خوب است اما این قوای محرکهٔ جدید نمی‌تواند بسیاری از کاستی‌های نسل جدید قشقایی در دیگر قسمت‌ها را برطرف کند. به‌عنوان‌مثال، تکنولوژی‌های داخلی خودرو در حد بهترین کراس‌اوورهای کامپکت بازار نیست و مثلاً سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کیا اسپرتیج گرافیک واضح‌تر، پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌ها و رابط کاربری بهتری دارد. صندوق بار قشقایی هم با ۵۰۴ لیتر ظرفیت جزء بزرگ‌ترین‌های این کلاس نیست هرچند که با کوچک‌ترین‌های این بخش هم فاصله دارد. البته در این کراس‌اوور ژاپنی هنوز هم می‌توان ویژگی‌های هوشمندانه‌ای مثل زاویهٔ ۸۵ درجه‌ای باز شدن درهای عقب را دید که بستن کمربند ایمنی کودکان را برای والدین آسان‌تر می‌کند. همچنین قشقایی از تجهیزات فراوانی هم برخوردار است.

خانوادهٔ نسخهٔ e-Power قشقایی از تیپ آجنتا پریمیوم با قیمت ۳۲,۹۵۰ پوند آغاز می‌شود که ۱,۹۸۵ پوند بیشتر از نسخهٔ هیبریدی خفیف ۱۶۰ اسب بخاری DIG-T محرک جلو با گیربکس اتوماتیک X-Tronic در همان تیپ است. بااین‌حال، محبوب‌ترین تیپ این کراس‌اوور هیبریدی ژنراتوری، تیپ N-Connecta با قیمت پایهٔ ۳۵,۱۲۰ پوند است که دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم دید اطراف نیسان و تجهیزات ایمنی فراوانی را ارائه می‌کند.

جمع‌بندی

این جذاب‌ترین نسخه در خانوادهٔ قشقایی است. تکنولوژی e-Power نیسان مشکلات پیشرانه‌های کم‌فروغ قشقایی را جبران کرده و هرچند این خودرو هنوز هم در برخی قسمت‌ها کاستی‌هایی دارد اما با توجه به افزایش پالایش سواری، بهبود پرفورمنس و تجربهٔ رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های نگهداری، ارزش بالایی در برابر قیمت خواهد داشت.

مشخصات فنی

۲۰۲۲ Nissan Qashqai e-Power

پیشرانهالکتریکی
قدرت۱۹۰ اسب بخار
گشتاور۳۳۰ نیوتن متر
ژنراتور بنزینی۱.۵ لیتری I3 توربو
گیربکستک سرعته
محور محرکجلو
شتاب صفرتاصد۷.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۵.۳ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی۱۱۹ گرم در هر کیلومتر
قیمت۳۲,۹۵۰ هزار پوند
امتیاز۴.۰ از ۵

 

منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ۹۱۱

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (360 ديدگاه)

    خیلی خیلی خیلی زشت هست حتا از جوک هم زشت تره

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۲۹
    1. سامان اذری

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (3049 ديدگاه)

      شعر‌ نگو‌

      موافقم ۷۱
      مخالفم ۲
  2. T

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    خیلی ماشین قشنگ وخوبیه به نسبت قیمتش

    موافقم ۸۰
    مخالفم ۵
    1. John

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (213 ديدگاه)

      زنده باد آزادی

      موافقم ۱۰۲
      مخالفم ۱۷
      1. Kamy

        ۳ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (523 ديدگاه)

        نت من فقط پدالو باز میکنه.. حتی سایتهای خبری هم باز نمیشن .. کاش ایلان ماسک اینترنتشو فعال میکرد زودتر

        موافقم ۵۸
        مخالفم ۱۲
        1. GMA

          ۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (286 ديدگاه)

          ایلان ماسک هم یکی هست به فکر منافع خودش،اگر هم اینترنت ماهواره ای رو در اختیار ایران قرار بده قطعا منفعت بسیار بزرگی واسش داره

          موافقم ۳۳
          مخالفم ۱۷
        2. Kamy

          ۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (523 ديدگاه)

          خوبه دیگه هم به نفع ماست هم به نفع خودش .. اونم اگه سود نداشته باشه نمیتونه ایده هاشو اجرایی کنه

          موافقم ۴۴
          مخالفم ۶
        3. miladzm

          ۳ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          GMA
          اینقد واسه خودت فکت صادر نکن و فاز مهندس آی تی بر ندار
          اصلا به درک که واسه خودش نفع داره
          همین که گردش اطلاعات به راحتی و بدون مشکل انجام بشه یه دنیا ارزش داره .

          موافقم ۴۱
          مخالفم ۶
        4. GMA

          ۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (286 ديدگاه)

          miladzm
          حالا چرا انقدر عصبی و توهین آمیز حرف میزنی؟
          بهت یاد ندادند مودبانه برخورد کنی؟
          من شما رو ریپلی زدم اینطوری میپری وسط؟
          بنظرت بهتر نیست از لحن مناسب تری بهره ببری؟!
          کجای کامنت من فاز مهندس آی تی دیده میشه؟!
          التماس شعور…

          موافقم ۶
          مخالفم ۵
        5. GMA

          ۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (286 ديدگاه)

          Kamy
          من هم اصلا حرفی از بد بودنش نزدم،کیه که از آزادی و همگام بودن با دنیا بدش بیاد؟!
          ولی میگم ایلان ماسک بیشتر از اینکه به فکر نجات بشریت باشه،اول فکر پر کردن جیب خودش هست! پس نباید زیاد بهش دلخوش بود…

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
        6. miladzm

          ۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          GMA اهمیتی نداره واسم که تو چی فکر میکنی گلم . یه دو سه تا کلمه کلیشه ای یاد گرفتن هی میگن . به فکر خودشه . مثلا تو چه مدرکی در حوزه اقتصاد داری که درباره یکی از بزرگترین بیزینس من ها و نو اوران معاصر نظر میدی ؟ میدونی پسر خوب به ادمایی مثل تو میگن متفاوت نما که بدون هیچ پایه علمی فکت صادر میکنید که البته هیچ اهمیتی نداره. حالا بشین تیوری توطه واسه خودت تعریف کن که من فیک یه کسی ام .

          موافقم ۵
          مخالفم ۶
        7. mostang

          ۴ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (76 ديدگاه)

          دقیقا من هم تنها سایتی که برام باز میکنه پداله

          موافقم ۴
          مخالفم ۰
        8. بنانج

          ۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (39 ديدگاه)

          برای فعال شدن اینترنت ایلان ماسک باید دیش ماهواره و دستگاه های حود استارلینک را بخری ایران هم اجازه میده کلی دیش وارد بشه

          موافقم ۲
          مخالفم ۰
  3. meysam

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3529 ديدگاه)

    انتظار مصرف سوخت کمتری داشتم
    ظاهرا سیستم هیبریدی تویوتا بهتر کار میکنه

    موافقم ۴۱
    مخالفم ۲
    1. ehsan.fa

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1736 ديدگاه)

      چیزی که من درک نمیکنم اینکه چرا ژنراتور رو توربو میسازند ؟ مگه کارش شارژ کردن نیست؟ پس چرا توربو نیاز باشه

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
      1. مانی

        ۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2405 ديدگاه)

        تو این چیزا هدف بازده بیشتره
        توربو بازده گرمایی موتور رو بالا میبره

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  4. بهراد

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (242 ديدگاه)

    خوب چیزیه به نسبت قیمتش. فقط یه سوال اینکه این ماشین نسخه دو دف هم داره؟

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۲
    1. datsun

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2780 ديدگاه)

      بله داره قابل سفارشه

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۱
    2. علی

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (115 ديدگاه)

      قیمتش مگه کمه بیش از ۴۰ هزار دلار برا این ماشین خیلیم زیاده

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۰
  5. TML BN

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (933 ديدگاه)

    نمیدونم چرا جرمی از قشقایی متنفره😂😂😂

    موافقم ۲۶
    مخالفم ۱
  6. گلاب

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (53 ديدگاه)

    خیلی خوبه تو شهر موتورش خاموش و ساکت هست و تو جاده روشن میشه کاش بقیه به جای یک تن باطری گذاشتن این کار رو کنن با پیشرانه مثلاً دوسیلندر

    موافقم ۱۹
    مخالفم ۰
  7. محمد

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (802 ديدگاه)

    باطری ۲.۱ کیلوات؟
    اشتباه نشده

    موافقم ۳
    مخالفم ۱
  8. T

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    ژاپنی فن‌ نیستم ولی اینو به برند های کره ای ترجیح میدم!

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۲
  9. دانیال_Surrey،England

    ۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2578 ديدگاه)

    نیسان و مزدا دوتا کمپانی که من واقعا احترام زیادی براشون قائلم.
    طراحی های جذاب،جوان پسند((به خصوص مزدا)) و همچنین کیفیت عالی.
    نیسان آریا هم که به شدت تحسین شد توسط نشریات و جایزه ی خودروی سال اتواکسپرس رو گرفت.

    موافقم ۳۰
    مخالفم ۰
    1. کرگدن باواریا

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (353 ديدگاه)

      مزدا از همه بیشتر برام جالبه ؛ برخلاف ژاپنی های دیگه که دوام زیادی دارن ؛ علاوه بر دوام “کیفیت” هم داره ! متریال داخلی و کنسول دیزاین داشبورد اون سیستم اینفوتیمنت موس و.. داد میزنه چیزی از luxury vehicle جماعت کم ندارم !

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۲
    2. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (615 ديدگاه)

      مزدا ماشین هاش با روح بشر بازی می کنه

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
  10. Royal Driver UK 70

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (666 ديدگاه)

    ماشین خیلی خوبیه آینده‌ی روشنی داره.

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۰
  11. mostang

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (76 ديدگاه)

    بنظرم بهترین نسل نیسان قشقایی است

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  12. علی

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (486 ديدگاه)

    حیف که مافیای خودرو نمی‌ذاره ماشینهای ژاپنی بیاد تو ایران ، سهم ایران از خودرو های جهانی شده چینی یا حداکثر کره ای!!!

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
    1. mostang

      ۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (76 ديدگاه)

      حیف

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  13. ST LITE

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کسی فی شکن خوب داره

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. پورشه❤️

      ۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (65 ديدگاه)

      سا..ی..فو…ن
      بره من باز نشد ولی میگن عالیه
      E ..x..per…ss..v..p..n

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  14. حسن

    ۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    مطالب سایت پدال منو افسرده کرده دیگه نمیتونم این مطالبو بخونم چشمام وقتی این ماشینارو میبینم درد میگیره وقتی مطالبو پیشرفت تکنولوژی رو میخونم کلا تو هم میریزه مغزم

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  15. پورشه❤️

    ۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    هیچی با اینترنت باز نمیشه دارم میرم اولین مقاله پدال رو میخونم 😂😂😂

    موافقم ۲
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا