نیسان

نیسان با رونمایی از ۴ مدل مفهومی، آینده‌ی خود را ترسیم کرد

جدیدترین برنامه‌ی توسعه در خودروسازی نیسان، تولید ۲۳ مدل الکتریکی و هیبریدی تا سال ۲۰۳۰ را نوید می‌دهد. بر این اساس، لحظاتی قبل چهار مدل مفهومی در کنفرانس نیسان امبیشن ۲۰۳۰ رونمایی شدند.

دو دهه‌ی قبل، چهار خودروساز بزرگ در صنعت ژاپن از نظر تیراژ تولید و سودآوری، فراتر از دیگران بودند. از اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی تا ابتدای قرن ۲۱، تویوتا، هوندا، میتسوبیشی و نیسان، غول‌های خودروسازی ژاپن محسوب می‌شدند. این شرایط، با کاهش تقاضا برای میتسوبیشی و نیسان تغییر کرد، به شکلی که نیسان مجبور به ادغام با شرکت فرانسوی رنو شد و میتسوبیشی نیز در سال‌های اخیر، به ورطه‌‌ی ورشکستی رسید.

هم‌اکنون، تویوتا، سوزوکی، هوندا و دایهاتسو، به‌ترتیب بیشترین تعداد خودرو را در ژاپن تولید می‌کنند. بیش از ۵۱ درصد سهام دایهاتسو نیز به تویوتا تعلق دارد. نیسان در رده‌ی پنجم تولید خودرو ژاپن است و بعد از آن، مزدا، سوبارو و میتسوبیشی هستند. تیراژ تولید نیسان، تقریبا دو برابر مزدا و سه برابر سوبارو است. با این اوصاف، می‌توان امیدوار بود نیسان به جایگاه‌ شایسته‌‌ی خود در سال‌های قبل بازگردد.

نیسان کوپه برقی مفهومی

نیسان از معدود خودروسازان ژاپنی است که سرمایه‌گذاری سنگین بر مدل‌های تمام الکتریکی داشته است؛ درحالی‌که تویوتا، هوندا و برندهای ژاپنی به توسعه‌ی خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید توجه بیشتری دارند. نیسان برای تولید ۲۳ مدل جدید تا سال ۲۰۳۰ تلاش می‌کند. پانزده مورد از این خودروها، تمام برقی و هشت مدل هیبرید خواهند بود. براین اساس، ۲۰ مدل جدید تا سال ۲۰۲۶ رونمایی خواهند شد.

مدیران نیسان انتظار دارند طی پنج سال آینده، ۷۵ درصد محصولات فروشی خودر در اروپا را با به صورت هیبریدی یا تمام برقی عرضه کنند. این شاخص برای بازار ژاپن ۵۵ درصد و برای چین، ۴۰ درصد پیش‌بینی شده است. با این حساب، ۴۰درصد کل خودروهای تولیدی نیسان تا سال ۲۰۳۰، تمام الکتریکی خواهند بود و ۶۰ درصد، وابسته به بنزین باقی خواهند ماند.

کاهش قیمت خودروهای برقی با فناوری جدید در باتری‌ها

نیسان برای دست‌یابی به نوع جدیدی از باتری‌های لیتیومی تلاش می‌کند. این مدل، عاری از لیتیوم خواهد بود و هزینه‌ی تولید باتری‌ها را تا سال ۲۰۲۸ به میزان ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.همچنین نیسان امیدوار است تا ۷ سال آینده، خودروهای برقی مجهز به باتری جامد (solid-state batteries) تولید کند. برای دست‌یابی به این هدف، کارخانه‌ای در یوکوهاما تاسیس خواهد شد.

باتری حالت جامع و مایع

توضیح نگارنده: در طراحی باتری‌های لیتیوم یونی امروزی، از دو الکترود فلزی استفاده شده است که در درون مایع نمک لیتیوم به عنوان الکترولیت قرار دارند. ذرات یونی در طول شارژ شدن باتری از یک الکترود (کاتد) به سمت الکترود دیگر (آند) حرکت می کنند، و هنگامی که باتری مصرف می شود در جهت عکس حرکت می کنند. الکترولیت مایع حاوی نمک لیتیوم است که یون ها در درون آن حرکت می کنند. در باتری های اسیدی اتومبیل، اسید نقش الکترولیت را ایفا می کند. در یک باتری حالت جامد، الکترودهای مثبت و منفی و الکترولیت بین آن ها از فلزات جامد تشکیل شده، و برخی از آن ها از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند. باتری‌های حالت جامد نسبت به نمونه‌های امروزی لیتیوم یونی، سرعت و ظرفیت شارژ بالاتری دارند، اما هنوز هزینه‌ی ساخت آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

 

چهار خودروی مفهومی نیسان با پیشرانه‌ی الکتریکی

در کنفرانس نیسان، چهار مدل مفهومی به صورت گرافیکی رونمایی شدند. این خودروها، چیل‌اوت (Chill-Out)، مکس‌اوت (Max-Out)، سورف‌اوت (Surf-Out) و هنگ‌اوت (Hang-Out) هستند. هر چهار مدل، روی پلت‌فرم جدید نیسان CMF-EV پیاده شده‌اند و بدنه‌ی دورنگ دارند.

خودروهای مفهومی نیسان

هنوز اطلاعات فنی برای توضیح توانایی‌های چهار خودروی مفهومی نیسان منتشر نشده است. مدل چیل اوت، یک کراس‌اوور خانوادگی با ابعاد متوسط است. خودروی مکس‌اوت، طرحی از یک کوپه‌ی اسپرت دونفره را نمایش می‌دهد و سورف‌اوت هم، پیش‌نمایشی از یک وانت اسپرت و اندازه کوچک با قابلیت رانندگی خارج‌جاده و نصب پوشش روی قسمت بار است.

هنگ‌اوت، دیگر خودروی مفهومی رونمایی شده در کنفرانس نیسان محسوب می‌شود. این مدل، یک کراس‌اور کوچک و اسپرت با درهای کشویی را نشان می‌دهد که برای جذب جوانان و علاقه‌مندان طبیعت گردی طراحی شده است.

 

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (200 ديدگاه)

    خدای من

    موافقم ۸
    مخالفم ۱
  2. Roham

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (561 ديدگاه)

    دیگه حتی زحمت تولید یه مدل مفهومی رو هم به خودشون نمیدن!
    فردا هم لابد یه هکر سیستم‌شون رو هک می‌کنه و فایلا رو از دست میدن و باید برن از نو طرح مفهومی طراحی کنن!!

    موافقم ۸
    مخالفم ۲
  3. datsun

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2189 ديدگاه)

    Go back

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  4. F22RAPTOR

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2194 ديدگاه)

    یه چیز جالب تو پیکابهای برقی کمکم داره نمایان میشه اونم اینه که از ریز تا فول سایزشون سیستم بدنشون داره یونی بادی میشه و خبری از بدنه دو تیکه نیست البته شرکتهای جدید بیشتر این شکلین
    شرکتای درشتی مثه فورد جی ام و کرایسلر اینجوری فک نکنم بشن، البته امیدوارم

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  5. میثم

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (2472 ديدگاه)

    عالیه
    تویوتا و سوبارو که استارت زدن
    هوندا هم کانسپت‌های الکتریکی رو رونمایی کرده
    میتسو و نیسان هم با هم هستن
    سوزوکی هم با تویوتا هم پیاله هستن
    فقط مونده مزدا که نمی‌دونم چه برنامه ای داره

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۲
    1. پویان

      ۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (507 ديدگاه)

      سلام اقا میثم. وطن پرستی شده تعریف از ژاپنی ها
      چینی خر بهتره. چینی ها زودتر از نیسان و هوندا ماشین اینطوری میسازن

      موافقم ۳
      مخالفم ۱۵
      1. میثم

        ۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2472 ديدگاه)

        من بارها شده از چینیها هم تعریف کردم
        می‌تونی چندین پست اخیر چینیها رو ببینی چه کامنت‌هایی گذاشتم.
        همیشه گفتم تلاش و پیشرفت، تحسین داره.
        اما دلیل نمیشه چشممو رو واقعیات ببندم.
        هرچیزی جای خودش.
        تلاش و پیشرفت چینی‌ها واقعا قابل توجه و تحسین برانگیزه ولی نظام کثیفی دارن و در حق مردم ایران خیانت و جنایت کردن.
        تفکیک این دوتا تو ذهنت انقدر سخته؟؟؟
        مثل اینه که من بگم مثلا علی آقا خیلی پولداره و مخ اقتصادی خوبی داره، ولی آدم بد اخلاق و بد دهنیه.
        شما چون پولداره علی آقا رو کردی خدا و دیگه هیچ چیو نمی‌بینی.
        من میگم وقتی بحث اقتصادیه خوبه از علی آقا تعریف کنی، ولی آدم مناسبی برای ارتباط نیست.
        این یه مثال بود امیدوارم اصل مطلبو گرفته باشی.

        موافقم ۱۲
        مخالفم ۳
        1. میثم

          ۸ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (2472 ديدگاه)

          در ضمن من ژاپنی پرست نیستم
          البته قبلا بودم اما الان واقعا تعصب ندارم ولی علاقه چرا. به ماشینای ژاپنی علاقه دارم ولی زیر پست تویوتا الکتریکی رسما گفتم انتظار خیلی بیشتری داشتم و بارها گفتم تو الکتریکیها حتی چینیها در بعضی موارد بهتر از ژاپنیها عمل کردن.

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۳
        2. پویان

          ۸ آذر ۱۴۰۰
          سوابق: (507 ديدگاه)

          تفکیک سخت نیست. کسی به اونا کاری نداره. من میگم چینی ها خوب رقابت رو زیاد کردن. در ضمن من دربار ه ماشین روسی نوشتم. نوشتی متتسفانه استقبال زیاد شده!!!! اتفاقا باید بگی خوشبختانه.
          من ویتنام و هند رو هم اینده دار میبینم در مونتاژ ماشین خوب. نظرت درباره ویتنامی ها چیه؟

          موافقم ۳
          مخالفم ۵
  6. Clean energy (بر باعث بانیش...)

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    😐😍
    چقد خوبه اینا

    موافقم ۵
    مخالفم ۲
  7. سید جواد روحانی . طرفدار بنز

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (201 ديدگاه)

    با خاحترام به نیسان من اصلا برام این حرکت جذاب نیست که حتی زحمت یه کانسپت واقعیرو به خودشون ندادن ، این رندرارو ، هر کی به کامپیوتر وارد باشه میتونه بسازه ، مهم نمایش تکنولوژی به طور حقیقی هست نه به صورت چهارتا عکس فتوشاپی

    موافقم ۹
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (157 ديدگاه)

      حالا شاید چند روز دیگه مدل واقعی هم به نمایش گذاشتن
      درسته که توان مالی شرکت هایی مثل نیسان خیلی خوبه، اما ساخت خودروهای مفهومی، میلیون ها دلار هزینه داره و رسما سود مالی نداره

      موافقم ۸
      مخالفم ۱
  8. mos

    ۸ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (571 ديدگاه)

    کارلوس گوسن که میگفت نیسان ورشکسته میشه حالا کجاست 😄😄
    همین که اخراج و دستگیر شد نیسان روز به روز بهتر شد و میشه

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (157 ديدگاه)

      دستگیری آقا گون، ضربه سنگینی به نیسان زد و ارزش سهام رو به شدت پایین آورد
      زیان مالی که دستگیری گون به نیسان زد، میلیاردها دلار برآورد شده
      آقای گون به تنهایی، تاکید می کنم به تنهایی، سیستم مدیریتی نیسان رو در آغاز قرن ۲۱ متحول کرد و این شرکت از ورشکستگی حتمی نجات داد. مثلا نیسان لیف، شاهکاری هست که با اصرار کارلوس گون ساخته شد، زمانی که خبری از این همه ماشبن برقی نبود، نیسان لیف به یک محصول بسیار موفق از نظر تجاری تبدیل شد.
      شاید باورتون نشه اما غالب ژاپنی هایی که با اون همه تعصب زیردست گون کارکردن، به معنی واقعی کلمه این مرد رو می پرستن
      حالا بحث دستگیری و دست های پشت پرده در یک گروه دیگه از ژاپنی ‌ها وجود داره ولی کارلوس گون، یکی از ۵ مدیربرتر در تاریخ خودروسازی جهان هست

      موافقم ۹
      مخالفم ۳
      1. datsun

        ۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2189 ديدگاه)

        ولی کارلوس آخرها با دولت فرانسه همدست شده بود مدیر قبلی نیسان خیلی تلاش کرد سهام نیسان رو برگردونه و با رنو برابر کنه ولی نمیدونم چی اتفاقی افتاد هم کارلوس و هم هیروتو برکنار شدن کلا هیروتو خیلی تعصبی تر و بهتر از مدیر فعلیه و یکی از نزدیک ترین افراد به گون بود که عامل اصلی برکناری گون هم شد بنده با اقای اشتری موافق نیستم چون کارلوس سود رو از صرفه جویی های شدید بدست آورد بیشتر ماشینهای نیسان در زمان ایشون یا خیلی دیر نسل عوض کردن یا اصلا ، نمونش gtr حداقل‌ باید دو نسل عوض میکرد تا الان یا زد و بقیه به همین شکل و دیدید که تا ایشون اخراج شد تقریبا تمام محصولات نونوار شدن در مورد الکتریکی قبل از اتحاد هم نیسان تلاشهای زیادی کرده بود و مربوط به آقای گون نیست و همین لیف اوایل تا چند سال پرفروش ترین الکتریکی بود ولی چون چند سال یه نسل رو خط تولید بود و نسل عوض نکرد و نسل جدید هم که معرفی کرد از انتظارات کمتر بود قافله رو به رقبا باخت در کل خسیس بازی و صرفه جویی همیشه جواب نمیده.

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
      2. mos

        ۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (571 ديدگاه)

        آقای اشتری کارلوس گوسن برای رنو مدیر خوبی بود نه نیسان
        همه یادمون هست تا چند سال پیش که گوسن مدیر بود محصولات نیسان چه وضعیتی داشتن ؛ سن بالا، کیفیت پایین، گیربکس CVT و در نتیجه افت فروش پیاپی. اگه این وضعیت ادامه پیدا می کرد حتما نیسان ورشکسته می‌شد.

        ولی تا ۱۸ ماه بعد از دستگیر شدن گوسن اکثر محصولات مهم نیسان به روز شدن، گیربکس CVT تقریبا حذف شد، زی جدید رونمایی شد و GTR جدید هم در حال توسعه‌ست.

        قطعا اوضاع الان نیسان خیلی بهتر از موقعی هست که گوسن مدیر بود.

        موافقم ۵
        مخالفم ۲
      3. Sina10

        ۸ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (2268 ديدگاه)

        ایشون به نظر من اوایلی که وارد نیسان شدن خیلی تحول ایجاد کردن و واقعا نیسان رو از ورشکستگی نجات دادن اما این اواخر میشد دید که دارن کم کاری میکنن
        شاید فرانسوی ها توی این ماجرا دست داشتن
        برنامه های تولید Z جدید و GT-R نامشخص بود
        و عملا نیسان بخاطر دو خودروی پیر ۳۷۰Z و GT-R توی این دو کلاس هیچ حرفی برای گفتن نداشت
        پیکاپ ها و SUV های قدیمی تولید میکرد ( مثل فرونتیر) و تبدیل به یکی از بدترین برند های بازار شده بود
        الان خروج گون عملا میشه تفاوت ها رو احساس کرد
        هرچند که میشد دید کارای پشت پرده هم بهش اسیب زد و خروجشو تسریع کرد ولی واقعا نیسان داره خودشو بروزرسانی میکنه

        موافقم ۴
        مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا