Z جدید، خودروی مسابقهای نیسان برای مسابقات سوپر GT
نیسان بهصورت رسمی اعلام کرد GT-R سالخورده را از مسابقات بیرون میکشد. نسخه سوپر GT این خودروی مشهور تا پایان سال جاری میلادی وداعی خبرساز با دنیای موتور اسپورت خواهد داشت. گودزیلای مسابقهای 13 سال بود که در کلاس سوپر GT500 حضور داشت و به کسب 5 عنوان قهرمانی رانندگان این برند کمک کرد.
اگرچه خداحافظی GT-R با مسابقات خبر تلخی است اما خبر خوش به معرفی جانشین آن مربوط میشود. در فصل 2022 سوپر GT این نسل جدید نیسان Z است که انجاموظیفه خواهد نمود. باید دانست Z جدید در حال بازگشت به بالاترین سطح از مسابقات GT ژاپن بوده و جانشین گودزیلا محسوب میشود. آخرین باری که Z در این مسابقات حضور داشت به سال 2007 و مدل Z33 مربوط میشود اما حتی با این وجود نیز خودروی موردبحث نسبت به وضعیت خود عملکرد موفقی داشته است.
پس از غیبت بیش از 10 ساله در مسابقات نسل جدید Z حرفهای زیادی برای گفتن در GT500 دارد. نیسان مشخصات پیشرانه این خودروی مسابقهای را اعلام نکرده اما با نگاهی به قوانین و مقررات میتوان ایده خوبی از آن به دست آورد.
همانند دیگر خودروهای حاضر در این مسابقات Z GT500 باید از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو استفاده کند. اگرچه این مشخصات بیشتر شبیه مقررات سری کلاس BTCC میباشد اما این پیشرانههای جمعوجور قدرت قابلتوجهی تولید میکنند. قدرت این نیروگاهها به 650 اسب بخار محدود شده بنابراین فاصله زیادی بین قدرت آنها و پیشرانههای استاندارد وجود دارد.
طراحی بدنه Z در این نسخه مسابقهای کاملاً مشهود است. البته این مدل مسابقهای فقط نام Z را یدک میکشد زیرا دارای فریم لولهای بوده و ظاهری پهن و کم ارتفاع و به شدت آئرودینامیک دارد. Z GT500 جدید به دنبال موفقیتهای چشمگیر است. جدای از سابقه 5 بار قهرمانی رانندگان توسط GT-R، این خودرو باید به دنبال کسب عنوان قهرمانی هم باشد، چیزی که قبلاً 4 بار به دست آمده است.