تاریخچه نیسان Z؛ کوپه اسپرت ژاپنی با سرنوشتی پر پیچ و خم!
نیسان بیش از 50 سال است که خودروهای اسپرت میسازد اما اولین نیسان Z تاریخ در سال 1969 پدیدار شد. این خودرو از سری محصولات داتسون اسپرت و نیسان فیرلیدی مشتق شده بود و اولین محصول اسپرت ژاپنی برای رقابت با رودسترهای بریتانیایی و ایتالیایی زمان خود به شمار میرفت. شرکتهای ژاپنی دیگر از جمله هوندا و تویوتا نیز این مسیر را دنبال کردند و نتیجه کار آنها خودروهای هوندا S500 و تویوتا 800 بود. نیسان فهمید که خودروهای اسپرت ارزانقیمت بازار پررونقی دارند و تولید چنین محصولی برای رشد کمپانی ضروری است. به همین خاطر بود که ژاپنیها با یاماها به منظور تولید جانشین فیرلیدی همکاری کردند. پروتوتایپ یاماها YX-30 موردقبول واقع نشد زیرا نیسان از عملکرد پیشرانه یاماها راضی نبود. البته این شرکت مالک پرنس موتور بود که اولین اسکای لاین تاریخ را توسعه داد. با وجود تیم مهندسی و توسعه محصول کامل، نیسان خودروی اسپرت پرچمداری را ساخت که به دلیل استفاده از قطعات دیگر محصولاتش هزینههای تولید و قیمت نهایی کمتری داشت. در اکتبر 1969 اولین نیسان فیرلیدی Z دنیا راهی بازار شد و بازار آمریکا جزو اهداف اصلی آن به شمار میرفت.
تاریخچه نیسان Z
نیسان فیرلیدی Z/داتسون 240Z
مدل | فیرلیدی Z بازار ژاپن | 240Z بازار آمریکا |
سال معرفی | 1969 | 1971 |
پیشرانه | 6 سیلندر 2 لیتری خطی | 6 سیلندر 2.4 لیتری خطی |
قدرت | 130 اسب بخار | 151 اسب بخار |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
ویژگیهای برجسته | طراحی فست بک با استایل آیرودینامیک | طراحی شیک، تمرکز روی راننده |
نیسان فیرلیدی Z با کاپوتی دراز، بخش عقب فست بک و استایلی خاص در سال 1969 معرفی شد. دو پیشرانه متفاوت برای بازارهای ژاپن و آمریکا در نظر گرفته شده بودند. مدل ژاپنی از پیشرانه 2 لیتری 130 اسبی استفاده میکرد درحالیکه مدل 240Z بازار آمریکا به پیشرانه 2.4 لیتری با 151 اسب بخار قدرت مجهز شده بود و واقعاً محصولی برای راننده بود. خودروی موردبحث به موفقیت آنی در آمریکا دست یافت و در سال اول عرضه به بازار فروش بیش از 16 هزار دستگاهی را ثبت کرد. یک سال بعد هم فروش آن به 40 هزار دستگاه رسید. قیمت 240Z از حدود 3600 دلار شروع میشد که به پول امروز چیزی حدود 26 هزار دلار است و بنابراین ارزش بسیار خوبی داشت. نیسان در سال 1974 نسخه به روز شده از اولین Z خود با نام 260Z را معرفی کرد و مدل 2+2 آن نیز با چند میلیمتر افزایش در فاصله بین محورها عرضه شد. پیشرانه 2.6 لیتری این خودرو از سیستم تزریق سوخت جدید بهره میبرد اما محدودیتهای آلایندگی باعث شدند قدرت آن فقط 139 اسب بخار باشد.
داتسون 280Z و 280ZX
مدل | 280Z | 280ZX |
سال معرفی | 1975 | 1978 |
پیشرانه | 6 سیلندر 2.8 لیتری خطی | 6 سیلندر 2.8 لیتری خطی |
قدرت | 170 اسب بخار | 135 اسب بخار |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
ویژگیهای برجسته | پوشش داخلی مخمل، داشبورد دیجیتال، سپرهای بزرگتر | کابین لوکستر |
توربو | تنفس طبیعی | 180 اسب بخار (سال 1980) |
گیربکس | 4 سرعته اتوماتیک، 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی، 3 سرعته اتوماتیک |
نیسان Z که همچنان با برند داتسون در آمریکا حضور داشت بهروزرسانی بزرگی را با نام 280Z تجربه کرد تا همچنان بازار خودروهای اسپرت را زنده نگه دارد. این خودرو درست همان چیزی بود که آمریکاییها میخواستند. کابین مخمل، نسخه 2+2 و داشبورد دیجیتال جزو ویژگیهای برجستهاین خودرو بودند و پیشرانه نیز با حجم 2.8 لیتری خود 170 اسب بخار قدرت تولید میکرد. در سال 1977 گیربکس 5 سرعته دستی برای 280Z در نظر گرفته شد. خودروی موردبحث در سال 1978 راهی اتاق عمل شد تا دومین نسل آن با نام 280ZX خودنمایی کند. پیشرانه نسبت به مدل قبلی تغییری نداشت اما قدرت آن به 135 اسب بخار کاهش یافته بود. همچنین نسخه توربوی این خودرو با 180 اسب بخار قدرت تولید شد هرچند کمکی به بهبود فروش خودرو نکرد. نیسان در سال 1981 نام داتسون را روانه موزه کرد و آخرین 280ZX نیز سال 1983 خط تولید کارخانه را ترک نمود.
نیسان 300ZX نسل Z31
مدل | 1983 ژاپن، 1984 آمریکا |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری خورجینی |
قدرت | 160 اسب بخار تنفس طبیعی/200 اسب بخار توربو |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
ویژگیهای برجسته | آپشن کابین 2+2، تکنولوژی پیشرفته |
سومین نسل نیسان Z با نام 300ZX در سال 1983 راهی بازار ژاپن شد و یک سال بعد نیز در آمریکا ارائه گردید. این خودروی کاملاً جدید همانند 280ZX از کابینی لوکستر بهره میبرد. 300ZX همچنین پرفورمنس بهتر و تکنولوژی بهروزتری داشت که این به معنی قیمت بالاتر بود. زیر کاپوت خودرو پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری خورجینی با 160 اسب بخار قدرت قرار گرفته بود هرچند نسخه توربوی خودرو میتوانست 200 اسب بخار قدرت تولید کند. سومین نسل Z بهصورت دو نفره و یا 2+2 در دسترس بود اما وزن بیشتر، قیمت بالاتر و افت فروش خودروهای لوکس در آن دوران باعث شدند تولید 300ZX در سال 1989 متوقف شود.
نیسان 300ZX نسل Z32
مدل | 1990 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری |
قدرت | 222 اسب بخار تنفس طبیعی/300 اسب بخار توئین توربو |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
صفر تا 96 کیلومتر در ساعت مدل توئین توربو | 5 ثانیه |
ویژگیهای برجسته | زمانبندی متغیر سوپاپ، هندلینگ بهبود یافته |
تاریخچه نیسان Z در سال 1990 شاهد یک اتفاق مهم بود و ژاپنی ها بجای تولید نسل جدید Z با ویژگیهای لوکس بیشتر، Z32 را با پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری نسل قبلی تولید کردند اما این پیشرانه بهبودهای زیادی را تجربه کرده بود تا قدرتش در حالت عادی به 222 اسب بخار برسد و هندلینگ و چسبندگی برجستهای داشته باشد. ژاپنیها همچنین نسخه توئین توربو از این خودرو با قدرت 300 اسب بخار را تولید کردند تا چیزی کمتر از محصولات سطح بالای آن زمان نداشته باشد. این خودرو علیرغم وزن بالا در 5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسید و سیستم تعلیق خوب آن باعث میشد در جاده و پیست عملکرد بهتری نسبت به رقبا داشته باشد.
نیسان 350Z
مدل | 2003 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3.5 لیتری |
قدرت | 287 تا 306 اسب بخار |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
ویژگیهای برجسته | نسخه نیسمو با قدرت 350 اسب بخار، پکیج پیست |
قیمت در زمان عرضه | حدود 26 هزار دلار |
جدیدترین نسل نیسان Z بین سالهای 1997 تا 2002 در آمریکا عرضه نشد. شرکت رنو فرانسه در سال 1999 حدود 44 درصد از سهام نیسان را خرید و کارلوس گوسن به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او به دنیا قول داد Z جدید تولید خواهد شد و برای کمپانی سودده خواهد بود. به همین خاطر نیسان از پیشرانه، قطعات و پلتفرم مدل قبلی استفاده کرد و قدرت پیشرانه 3.5 لیتری را با برخی تغییرات به 287 تا 306 اسب بخار رساند. 350Z به عنوان خودروی اسپرت ناب بازگشته بود و قیمتی رقابتی داشت. تریم های متنوعی از این خودرو از جمله نیسمو تولید شدند که این مدل 350 اسب بخار قدرت داشت و از آیرودینامیک بهتر، سیستم تعلیق اسپرت تر و ترمزهای برمبو سود میبرد.
نیسان 370Z
مدل | 2009 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3.7 لیتری |
قدرت | 328 اسب بخار (350 اسب بخار در نسخه نیسمو) |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
ویژگیهای برجسته | پانلهای بدنه آلومینیومی، نسخه نیسمو |
قیمت در زمان عرضه | 30 تا 36 هزار دلار |
با بررسی تاریخچه نیسان Z به معرفی ششمین نسل آن در سال 2009 می رسیم. این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر 3.7 لیتری که 328 اسب بخار قدرت داشت عرضه شد. طول خودرو نسبت به نسل قبل چند میلیمتری کمتر شد و به دلیل استفاده از پانلهای بدنه آلومینیومی وزن کمتری هم داشت. صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این نسل Z در کمتر از 5 ثانیه به دست میآمد. با قیمت بین 30 تا 36 هزار دلار، 370Z یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار به شمار میرفت و با اینکه مدت زیادی در خط تولید حضور یافت اما قافیه را واگذار کرد. این مدل در قویترین شکل خود یعنی مدل نیسمو 350 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
نیسان Z جدید
مدل | 2023 |
پیشرانه | 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو |
قدرت | 400 اسب بخار |
طراحی | پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب |
گیربکس | 6 سرعته دستی، 9 سرعته اتوماتیک |
ویژگیهای برجسته | نسخه نیسمو، ادای احترام به نسلهای پیشین |
فصل جدیدی از تاریخچه نیسان Z شروع شده است. تا مدتها اخبار و شایعات متنوعی درباره تولید نسل جدید این خودرو به گوش میرسید و سرانجام ژاپنیها در سال 2023 نسل جدید این خودرو را معرفی کردند. Z جدید از ساختار نسل پیشین 370Z استفاده میکند و به همین خاطر بسیاری از طرفداران درباره تواناییهای آن و رقابت با سایر خودروها نگران بودند اما نیسان ثابت کرد بهروزرسانیهای خوبی را به ویژه در بخش طراحی انجام داده است. ظاهر این خودرو در عین اینکه مدرن شده، ادای احترامی به نسلهای قبلی محسوب میشود. زیر کاپوت Z جدید پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت قرار دارد. این نیرو از طریق گیربکس 6 سرعته دستی یا 9 سرعته اتوماتیک راهی چرخها میشود. اگر به دنبال بهترین تجربه سواری با این خودرو باشید باید مدل نیسمو را با قدرت بیشتر و هندلینگ بهتر انتخاب کنید.