رازهای جذاب نیسان 300ZX ؛ از پیشرانه V6 تا موفقیت در لمان

چهارشنبه 12 مهر 1402 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
resize_2023-webber-1991-nissan-300zx-015a-deremer-studios-llc-63754-scaled
نیسان جزو شاخص ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود و خودروی 300ZX نیز بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در ادامه شما را با رازهای جذاب این خودروی...
تبلیغات

نیسان جزو شاخص ترین خودروسازان ژاپنی به شمار می رود و خودروی 300ZX نیز بین طرفداران محبوبیت زیادی دارد. در ادامه شما را با رازهای جذاب این خودروی اسپرت آشنا خواهیم کرد.

نیسان سازنده برخی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ معاصر محسوب می‌شود. بخش زیادی از چنین خودروهایی به سری Z تعلق دارند و خودروی 300ZX نیز نماینده نسل‌های سوم و چهارم آن‌ها به شمار می‌رود. تولید این خودرو در دهه 80 میلادی شروع شد و سریعاً به موفقیت رسید. نیسان 300ZX عصاره فرهنگ خودرویی زمان خود بود و سواری بسیار هیجان‌انگیز و جذابی را ارائه می‌کرد. تولید خودروی موردبحث تا سال 2000 ادامه یافت تا به این ترتیب جزو قدیمی‌ترین‌های بازار باشد و میزان محبوبیت آن را نیز نشان دهد.

زمانی که نیسان خودروی 300ZX را توسعه می‌داد نیم‌نگاهی به پورشه 944 و شورولت کوروت داشت. وجود چنین رقبایی نیسان را مجبور کرد یک خودروی اسپرت فوق‌العاده بسازد. تعهد ویژه ژاپنی‌ها به پرفورمنس و راحتی باعث شد 300ZX جزو بهترین خودروهای تاریخ این کشور باشد. دو نسل خودروی موردبحث با پیشرانه‌های گوناگونی تولید شدند. 300ZX اولین خودروی تولید انبوه ژاپنی با پیشرانه V6 است. علاوه بر 5 نسخه مختلف از پیشرانه یاد شده، 300ZX با نیروگاه 6 سیلندر خطی نیز تولید شد. همین پیشرانه آخرین پیشرانه 6 سیلندر خطی در تمامی محصولات Z نیسان بود.

پیشرانه

6 سیلندر خورجینی 3 لیتری توئین توربو

صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

6

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

250

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

300/386

گیربکس

5 سرعته دستی/4 سرعته اتوماتیک

وزن خالص (کیلوگرم)

1610

طراحی قوای محرکه

پیشرانه جلو، دیفرانسیل عقب

البته محبوب‌ترین پیشرانه برای این خودرو در نسل دوم عرضه شد و تیونرها علاقه ویژه‌ای به آن داشتند. در واقع همین پیشرانه 6 سیلندر توئین توربو بین خریداران محبوبیت زیادی داشت و نیازی به گفتن نیست که تیونرها نیز زمان زیادی را صرف ارتقای آن و استخراج قدرت زیاد کردند. اگرچه پیشرانه V6 جزو بهترین گزینه‌ها برای نیسان 300ZX بود اما سایر پیشرانه‌ها نیز قدرت کافی برای یک رانندگی هیجان‌انگیز را ارائه می‌کردند. این خودرو در خط مستقیم سرعت زیادی داشت و چابکی و سواری اسپرت جزو ویژگی‌های شاخص آن به شمار می‌رفتند.

بخش زیادی از جذابیت‌های 300ZX به فرهنگ مسابقات خیابانی دهه 90 ژاپن مربوط می‌شود. ارتقای این خودرو راحت‌تر از سایر رقبا بود و به همین خاطر در موتور اسپرت نیز محبوبیت بالایی پیدا کرد. رکوردهای احساس‌برانگیز در پیست‌های مشهور جهان جزو دیگر فاکتورهای موفقیت 300ZX به شمار می‌رود. در سال 1986 و پس از مسابقه به مدت دو سال پاول نیومن با این خودرو پیروز مسابقات ترنس ای ام شد. متأسفانه این تنها موفقیت خودروی موردبحث در مسابقات ترنس ای ام به شمار می‌رود اما در سایر مسابقات شاهد عملکرد برجسته‌ای بودیم.

یکی از پروتوتایپ های تولیدی با استفاده از پلتفرم و پیشرانه 300ZX که GTP ZX-Turbo نام داشت در مسابقات ایمسا جی تی 1985 شرکت کرد. این خودرو پس از برخی تغییرات در مسابقات سال 1988 نیز حضور یافت و جالب آنکه قدرت پیشرانه‌اش به حدود 1000 اسب بخار می‌رسید. محصول اسپرت نیسان در مسابقات 24 ساعته لمان نیز موفقیت‌هایی کسب کرد. در مسابقات سال 1994 این خودرو پیروزی کلاس GTS-1 و مقام کلی پنجم را بدست آورد. البته با تغییرات قوانین نیسان مجبور شد از پیشرانه 8 سیلندر در فصل بعدی استفاده کرد و این پیشرانه نیز موفقیت‌های زیادی را نصیب ژاپنی‌ها کرد.

دیگر فاکتور موفقیت نیسان 300ZX به تکنولوژی‌های متنوع آن مربوط می‌شود. به دلیل اینکه نیسان می‌خواست با برندهایی همچون پورشه رقابت کند بنابراین هرچه در توان داشت برای این خودرو صرف کرد. یکی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های 300ZX را می‌توان فرمان پذیری چرخ‌های عقب دانست که باعث می‌شد در سرعت‌های پایین چابکی خودرو افزایش یابد. تکنولوژی دیگر این خودرو فرمان حساس به سرعت بود که در میزان سفتی آن در سرعت‌های مختلف تغییر می‌کرد. همه‌چیز در این خودرو برای راحتی استفاده طراحی شده بود. صندلی استاندارد 300ZX هم راحت بود و هم برای رانندگی‌های اسپرت حمایت کاملی از بدن به عمل می‌آورد. همچنین تمامی کنترل‌های اصلی خودرو به راحتی در دسترس بودند.

موج احیای خودروهای جذاب ژاپنی همان چیزی است که سال‌های سال منتظرش هستیم. البته غیبت اسطوره‌های ژاپنی باعث شده قیمت مدل‌های کلاسیک افزایش یابد؛ اما نکته جذاب درباره نیسان 300ZX این است که اگرچه محبوبیت بالایی دارد اما قیمت آن در مقایسه با برخی محصولات دیگر معقول به نظر می‌رسد. کوپه اسپرت نیسان گزینه‌ای عالی برای کلکسیونرهاست. نمونه‌های خوب 300ZX نسل اول معمولاً با قیمت زیر 20 هزار دلار خریدوفروش می‌شوند و حتی اگر به دنبال مدل 6 سیلندر توئین توربوی نسل دوم باشید می‌توانید با قیمت حدود 20 هزار دلار آن را خریداری نمایید. از طرف علیرغم قیمت مناسب در بازار کارکرده‌ها، نیسان 300ZX احتمالاً جزو خودروهای کلاسیک آینده خواهد بود. در طول 10 سال گذشته قیمت مدل‌های توئین توربو دو برابر شده و بنابراین یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد نیسان 300ZX به مدت زیادی روی خط تولید بود و طرفداران نیز علاقه زیادی به آن داشتند. به همین دلیل است که با شنیدن دلیل خاتمه تولید آن یعنی فروش پایین شوکه می‌شویم. البته این مشکل فقط گریبان گیر کوپه اسپرت نیسان نبود و در اواخر دهه 90 میلادی و اوایل دهه 2000، خودروهای اسپرت سطح بالا با افت فروش شدیدی مواجه شدند. با افزایش قابل‌توجه قیمت خودروها و ظهور شاسی بلندهای جدید، محصولات اسپرت گران‌قیمت خریداران زیادی نداشتند و حتی پورشه نیز از این مشکل رنج می‌برد. در نهایت باید گفت نیسان 300ZX یک کوپه اسپرت باورنکردنی با تاریخچه‌ای درخشان است که جزو بهترین محصولات صنعت خودروی ژاپن به شمار می‌رود.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.