نیسان تیدا پارس خودرو؛ مشخصات و قیمت هاچبک وارداتی

دوشنبه 30 بهمن 1402 - 18:30
مطالعه 7 دقیقه
Nissan Tiida pars khodro (1)
پارس خودرو برای فروش یک خودروی اقتصادی با برند نیسان آماده می‌شود. تیدا مجهز به موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک خواهد بود.
تبلیغات

طی ماه‌های اخیر، چند مدل نیسان توسط شرکت جهان‌نوین آریا و نامی خودرو برای بازار ایران رونمایی شدند. حالا پارس‌خودرو نیز تلاش می‌کند مجوز واردات یک مدل هاچبک از محصولات نیسان را داشته باشد.

هاچبک‌های اسپرت در ایران، محبوبیت دارند اما متنوع نیستند. هم‌اکنون، علاوه‌بر چند نمونه‌ی ناخوشایند ساخت سایپا و ایران خودرو، هاچبک صفر کیلومتر برای بازار کشورمان دیده نمی‌شود. هرچند انواع پژو 206 و 207، گران و کم‌توان و فاقد امکانات مدرن هستند، در شرایط انحصاری موجود، پرتقاضا هستند.

بیشتر بخوانید:

 نیسان قشقایی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی در ایراننیسان سیلفی هیبرید در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی نامی خودروتویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

آنچه به نام نیسان می‌شناسیم، سال 1914 با خودروی دات شروع به کار کرد. تا سال 1930، محصولات این مجموعه، انواع داتسون بودند و نخستین نیسان، 1934 به تولید رسید. از حدود سال‌های 1960 تا 1990، رشد تولید و سودآوری نیسان ادامه داشت؛ اما به مرور، مشکلات مالی، کاهش تقاضا و فقدان محصولات مدرن برای رقابت با دیگر خودروسازان مشهور دنیا، نیسان را به ورشکستگی نزدیک کرد. سال 1999 ادغام برند ژاپنی با رنو فرانسه، باعث تزریق سرمایه به نیسان شد و البته ساختار مدیریتی را تغییر داد.

ظاهرا خودروهای نیسان مونتاژ چین برای ورود به ایران آماده می‌شوند؛ چراکه انتقال پول از کشورمان به دیگر نقاط جهان، خصوصا ژاپن، مشکلات فراوان دارد. از سویی دیگر، مدل‌های نیسان ساخت ژاپن، مثل شاسی بلند‌ پاترول و کوپه نیسان Z، شرایط قیمتی مناسب برای بازار ایران را فراهم نمی‌کنند. تولید نیسان در چین، سالانه ۱/۵ میلیون دستگاه، توسط کارخانه‌های مشترک با دانگ‌فنگ است.

اولین نیسان تیدا، سال 2004 رونمایی شد.  تیدا این محصول با بدنه‌ی سدان و هاچبک، توسط کارخانه‌های مختلف در 6 کشور جهان تا 2018 به تولید ادامه داد. نسل‌های بعدی تیدا صرفا هاچبک بودند و حالا فقط توسط چین تولید می‌شوند. نسل سوم، از سال 2014 به بازار جهانی معرفی شد و طی سنوات بعد، تغییر چهره با بهبود فنی را تجربه کرد. این خودرو در بسیاری نقاط جهان، پول‌سار (Pulsar) نام دارد.

 

کپی لینک

طراحی ظاهری و نمای بیرونی نیسان تیدا پارس خودرو

در نمای بیرونی، چراغ‌های باریک و متفاوت از خودروهای مدرن نیسان برای تیدا دیده می‌شود. این هاچبک اندازه متوسط، از جلو شباهت زیادی به ایکس تریل قدیمی موجود در ایران دارد؛ اما چراغ‌های عقب را مشابه نیسان سیلفی 2018 ارایه می‌کند.

شکی نیست که نیسان تیدا، باوجود طراحی کم‌ایراد و هماهنگی بین اجزای بدنه، جذابیت تویوتا کرولا یا حتی نیسان لیف 2023 را ندارد. چراغ‌های باریک، سپر ساده، جلوپنجره‌ی فاقد تزئینات و مه‌شکن‌های دایره‌ای، کم‌هیجان هستند. البته حجم‌دهی کاپوت جلو و  خطوط روی گلگیر، نکات مثبت نیسان تیدا محسوب می‌شوند. این خودرو قطعا با رینگ‌های بزرگ و کیت بدنه دست‌ساز،  قابلیت جلب توجه بیشتری دارد.

در نمای جانبی، رینگ 16 و 17 اینچ برای مدل‌های مختلف دیده می‌شود. آنتن کوسه‌ای، بالچه‌ی انتهای سقف و خصوصا خطوط روی درهای ورود به کابین، حس اسپرت تیدا را تقویت می‌کنند. همچنین ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت در گلگیرها و زیر رکاب استفاده نشده‌اند. برای پشت خودرو، چراغ‌های بزرگ و مثلثی، کمی ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر می‌رسند. جا‌یگاه مخصوص پلاک و حجم‌دهی سپر، نکات مثبت در نمای پشت هستند.

نیسان تیدا با طول 4,387 و عرض 1,768  و ارتفاع 1,520  میلی‌متر، همراه فاصله محوری 2,700  میلی‌متر تولید می‌شود تا کاملا بزرگ‌تر از 206 و 207 هاچبک موجود در ایران باشد.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین نیسان تیدا پارس خودرو

فرمان بزرگ و پنل عقربه‌ای پشت فرمان، طراحی قدیمی برای اتاق نیسان تیدا را به وضوح نشان می‌دهد. نمایشگر لمسی 8 اینچ نیز تاثیر چندانی بر بهبود کابین ندارد.

پلاستیک خشک ارزان‌قیمت، تمام سطح داشبورد را پوشش می‌دهد. صندلی پارچه‌ای، کلیدهای گردان نزدیک نمایشگر، اهرم ترمز دستی سنتی، دسته دنده‌ی بزرگ، خروجی هوای ساده و دکمه‌های پرتعداد، ترکیبی ناخوشایند برای خودروی ساخت 2024 محسوب می‌شوند. مدل‌های سفارشی، صندلی چرم و پوشش نرم تودری همراه داشبورد باکیفیت دارند اما احتمالا وارد ایران نخواهند شد.

سانروف، استارت دکمه‌ای، کنترل لغزش ESP و کروز کنترل، برای نیسان تیدا وارداتی ارایه می‌شود. صندلی‌های عقب برای سرنشینان بلندقد، نسبتا راحت هستند و بسیار بهتر از 206 یا 207 کارایی دارند. صندوق نیسان تیدا 385 لیتر است و پس از جمع‌کردن صندلی‌های عقب، 1400 لیتر فراهم می‌کند.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی نیسان تیدا پارس خودرو

در بازار جهانی، نیسان تیدا با دو موتور توربوشارژ 1/6 و 1/2 لیتر وجود دارد اما فعلا عرضه‍ی نسخه‌ی 1/6 لیتر تنفس طبیعی ساخت چین برای ایران، محتمل به نظر می‌رسد. چنین خودرویی، 127 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ضعیف‌‌ترین نیسان تیدا همراه گیربکس CVT، حدود 12 تا 13 ثانیه پیش‌بینی شده است. میانگین مصرف سوخت 6/5 لیتر در صد کیلومتر برای این هاچبک 1200 کیلوگرمی، وجود دارد.

نیسان تیدا با موتور 4 سیلندر 1/2 لیتر توربو، 115 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 ثانیه، میانگین مصرف سوخت 5 تا 6 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 185 کیلومتر بر ساعت، دیگر مشخصات نیسان تیدا استاندارد اروپا هستند.

نیسان تیدا با موتور 1/6 لیتر توربو، 190 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این محصول همراه گیربکس دستی، 8 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و 6 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

کپی لینک

قیمت نیسان تیدا در بازار جهانی و ایران

مدل 1/6 لیتر تنفس طبیعی با گیربکس CVT، به قیمت 16 هزار دلار در چین فروخته می‌شود. این شرایط با احتساب دلار 55 هزار تومانی و هزینه‌های مخصوص خودروهای وارداتی، قیمت نیسان تیدا را برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی را به 1/5 تا 1/7 میلیارد تومان می‌رساند.

ظاهرا تولید مدل 1/2 لیتر توربو در چین متوقف شده است اما اگر چنین خودرویی وارد ایران شود؛ قطعا بیش از 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد و چندان پرتقاضا نخواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.