چرا تولید نیسان ماکسیما پس از 42 سال متوقف شد؟

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 03:30
مطالعه 5 دقیقه
2023-nissan-maxima
نیسان ماکسیما یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی کشورمان است اما تولید آن پس از 42 سال متوقف شده است.
تبلیغات

مدل سال 2023 بسیاری از خودروها به معنی پایان حضور آن‌ها در بازار بود و محصولاتی همچون دوج چارجر و چلنجر، آئودی R8، مرسدس بنز CLS و آئودی TT با بازار وداع کردند هرچند دلیل اصلی بازنشسته شدن بسیاری از این خودروها کاهش فروش بوده است؛ اما شاید خودرویی که توقف تولیدش تعجب افراد زیادی را در پی داشت نیسان ماکسیما بود که تا همین چند ماه پیش سدان پرچم‌دار ژاپنی‌ها به شمار می‌رفت.

به ترتیب از راست به چپ: نسل های اول تا چهارم نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما اولین بار در سال 1980 با نام داتسون 810 رونمایی شد و تا سال قبل بی‌وقفه و در 8 نسل ارائه گردید. ماکسیما به خاطر ارائه کابینی جادار و راحت شناخته می‌شود و برخی نسخه‌های آن از صندلی‌های جلوی گرم شونده، پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو ناحیه‌ای، نمایشگر 8 اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو و... برخوردار هستند. عملکرد نیسان ماکسیما نیز بسیار خوب بوده و در دل آن پیشرانه 3.5 لیتری سری VQ این برند قرار داشته است. این نیروگاه آهنین از سال 2000 در سینه ماکسیما جا خوش کرد. هشتمین نسل ماکسیما که در سال 2016 معرفی شد از 300 اسب بخار قدرت و 354 نیوتون متر گشتاور سود می‌برد. این نیرو از طریق گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شد.

نسل پنجم (راست) و نسل ششم (چپ) نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما پلاتینیم 2023 در عرض 5.7 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 214 کیلومتر در ساعت است. با در نظر گرفتن این عملکرد نه چندان قابل قبول می‌توان درک کرد که چرا نیسان تصمیم گرفت ماکسیما را راهی موزه کند. همانند بسیاری از سدان ها، ماکسیما قربانی تغییر سلیقه مشتریان در چند دهه اخیر شده است. اگرچه کلاس خودروهای شاسی‌بلند از مدت‌ها قبل خیزش خود را شروع کرده اما در سال 2019 بود که کاملاً بر همگان آشکار گردید محبوبیت سدان ها به‌طور جدی در معرض خطر قرار دارد. در همان زمان تویوتا کمری تاج پادشاهی پرفروش‌ترین خودروی سواری آمریکا را پس از حدود 20 سال از دست داد.

کمری در آن سال عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را به شاسی‌بلند راو 4 واگذار کرد، خودرویی که به فروش بیش از 448 هزار دستگاهی رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که فروش کمری از حدود 343 هزار دستگاه در سال 2018 به حدود 337 هزار دستگاه در سال 2019 کاهش یافت. با این میزان فروش، کمری پشت سر خودروهای هوندا CR-V، نیسان ایکس تریل و قشقایی و شورولت اکوئینکس قرار گرفت؛ اما ماکسیما به اندازه کمری موفق نبود و تنها به فروش حدود 35 هزار دستگاه رضایت داد. مدل‌های بعدی هم موفقیت محدودی داشتند و فروش آن تا سال 2022 به حدود 7 هزار دستگاه افت کرد. اگرچه ماکسیما در آخرین سال حضور در بازار توانست نظر حدود 10 هزار نفر را به خود جذب کند اما دیگر کار از کار گذشته بود و نیسان تصمیم به حذف آن از بازار گرفت. نیسان همچنین اعلام کرده به دنبال تولید خودروهای برقی است و شاید در آینده ماکسیما جدید را در قالب یک خودروی بدون آلایندگی ببینیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.