نیسان

چرا تولید نیسان ماکسیما پس از 42 سال متوقف شد؟

نیسان ماکسیما یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی کشورمان است اما تولید آن پس از ۴۲ سال متوقف شده است.


مدل سال ۲۰۲۳ بسیاری از خودروها به معنی پایان حضور آن‌ها در بازار بود و محصولاتی همچون دوج چارجر و چلنجر، آئودی R8، مرسدس بنز CLS و آئودی TT با بازار وداع کردند هرچند دلیل اصلی بازنشسته شدن بسیاری از این خودروها کاهش فروش بوده است؛ اما شاید خودرویی که توقف تولیدش تعجب افراد زیادی را در پی داشت نیسان ماکسیما بود که تا همین چند ماه پیش سدان پرچم‌دار ژاپنی‌ها به شمار می‌رفت.

به ترتیب از راست به چپ: نسل های اول تا چهارم نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما اولین بار در سال ۱۹۸۰ با نام داتسون ۸۱۰ رونمایی شد و تا سال قبل بی‌وقفه و در ۸ نسل ارائه گردید. ماکسیما به خاطر ارائه کابینی جادار و راحت شناخته می‌شود و برخی نسخه‌های آن از صندلی‌های جلوی گرم شونده، پوشش چرم، سیستم تهویه مطبوع خودکار دو ناحیه‌ای، نمایشگر ۸ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو و… برخوردار هستند. عملکرد نیسان ماکسیما نیز بسیار خوب بوده و در دل آن پیشرانه ۳.۵ لیتری سری VQ این برند قرار داشته است. این نیروگاه آهنین از سال ۲۰۰۰ در سینه ماکسیما جا خوش کرد. هشتمین نسل ماکسیما که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد از ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۴ نیوتون متر گشتاور سود می‌برد. این نیرو از طریق گیربکس CVT راهی چرخ‌های جلو می‌شد.

نسل پنجم (راست) و نسل ششم (چپ) نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما پلاتینیم ۲۰۲۳ در عرض ۵.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۱۴ کیلومتر در ساعت است. با در نظر گرفتن این عملکرد نه چندان قابل قبول می‌توان درک کرد که چرا نیسان تصمیم گرفت ماکسیما را راهی موزه کند. همانند بسیاری از سدان ها، ماکسیما قربانی تغییر سلیقه مشتریان در چند دهه اخیر شده است. اگرچه کلاس خودروهای شاسی‌بلند از مدت‌ها قبل خیزش خود را شروع کرده اما در سال ۲۰۱۹ بود که کاملاً بر همگان آشکار گردید محبوبیت سدان ها به‌طور جدی در معرض خطر قرار دارد. در همان زمان تویوتا کمری تاج پادشاهی پرفروش‌ترین خودروی سواری آمریکا را پس از حدود ۲۰ سال از دست داد.

کمری در آن سال عنوان پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را به شاسی‌بلند راو ۴ واگذار کرد، خودرویی که به فروش بیش از ۴۴۸ هزار دستگاهی رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که فروش کمری از حدود ۳۴۳ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳۳۷ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. با این میزان فروش، کمری پشت سر خودروهای هوندا CR-V، نیسان ایکس تریل و قشقایی و شورولت اکوئینکس قرار گرفت؛ اما ماکسیما به اندازه کمری موفق نبود و تنها به فروش حدود ۳۵ هزار دستگاه رضایت داد. مدل‌های بعدی هم موفقیت محدودی داشتند و فروش آن تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۷ هزار دستگاه افت کرد. اگرچه ماکسیما در آخرین سال حضور در بازار توانست نظر حدود ۱۰ هزار نفر را به خود جذب کند اما دیگر کار از کار گذشته بود و نیسان تصمیم به حذف آن از بازار گرفت. نیسان همچنین اعلام کرده به دنبال تولید خودروهای برقی است و شاید در آینده ماکسیما جدید را در قالب یک خودروی بدون آلایندگی ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (151 ديدگاه)

    فکر کنم اگه با گیربکس دوکلاچه و سیستم چهار چرخ میومد، موفق‌تر میبود

    موافقم 29
    مخالفم 2
    1. 90s culture

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      شرکت جتکو نیسان (که فقط cvt تولید می کرد) در سال ۲۰۲۱ موفق به تجاری سازی گیربکس ۹ سرعته AT خوبی مشترک با 9G tronic مرسدس بنز شد که در محصولات
      برند اینفینیتی و نیسمو مورد استفاده قرارداد و خیلی هم موفق ظاهر شد، ولی فرصت نصب در نیسان ماکسیما نسل آخر نشد و تبدیل به حسرت در دل طرفدارا شد…
      اگه می شد! ترکیب V6 3500 اتمسفریک با گیربکس ۹ سرعته وای!!!🤩

      موافقم 28
      مخالفم 1
      1. حسین

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (146 ديدگاه)

        نمیشه دارندگان ماکسیما حضوری مراجعه کنند برای این کار ؟
        داخل نمایندگی های مرکزی نیسان

        موافقم 1
        مخالفم 5
        1. 90s culture

          ۱۲ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (236 ديدگاه)

          شرکت نیسان حتما از این کار سر باز می زنه! به چند دلیل(نظر شخصی!):
          _نخست نیاز به مهندسی مجدد برای نصب گیربکس و هنگام سازی با موتور و از همه مهم تر پاس شدن ضوابط و قوانین آلایندگی پردردسر در انجام این کار و نیاز به پروگرامینگ نرم افزاری مجدد داره…
          _دوم سرمایه گذاری بروی محصولات آینده این شرکت مهم تر از اجرای آن بروی یک محصول رو به افول مانند ماکسیما (که خوده نیسان مقصر بود)
          _سوم افزایش خود کفایی زیر برند اینفینیتی از مرسدس بنز (در تعداد محدودی از مدل ها در قوای محرکه مشترک هستند)
          _و چهارم الویت بندی و تقویت فروش اینفینیتی QX80 / نیسان پاترول یا آرماندا جدید و 400z که تریم پایه تا نیسمو از این گیربکس در حال استفاده هستند و می تونه اعتبار از دست رفته نیسان رو در قوای محرکه در محصولات لوکس رو برگردونه

    2. ممد ژانگولر

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4129 ديدگاه)

      من فکر میکنم به خاطر انتخاب اسم غلط انداز (ماکسیما ) بوده و ایران بهش گیر داده مجبورش کرده حذفش کنه . چه داستانهایی نداشتیم سر اسمش

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. amirkhanzadeh

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      این ماشین یک ماشین اسطوره ای بود
      یادش گرامی باد

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. mmd@

        ۱۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (310 ديدگاه)

        چرا ماکسیما و GTR آخه چرا در سال2020 به بعد همه ی ماشینا اوضاعشون خراب شده شاید چند تا شرکت زنده مونده باشه اما دارن از داخلی نابود میشن🥵😭😭🥵🥵☠️☠️☠️☠️

  2. علیزاده

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    سدان نسبتا لوکس با گیربکس cvt
    مشخصه شکست میخوره

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. 90s culture

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      پاشنه آشیل نیسان ماکسیما همیشه مصرف سوخت بالا بود! چون همیشه از موتور های V6 استفاده می کرد حتی در حجم ۲ لیتری!
      به این خاطر مجبور شد از گیربکس سی وی تی استفاده کنه تا در کورس رقابت به تویوتا کمری و هوندا آکورد که از موتور های چهار سیلندر استفاده می کردن و کم مصرف تر بودن در فروش عقب نمونه…. اما اشتباه کرد و شاءن ماکسیما رو پایین آورد…

      موافقم 12
      مخالفم 2
  3. Ali

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    ۳۰۰ اسب ۶ سیلندر صفر تا صد ۵.۷ واسه یک سدان خانوادگی ارزون قیمت
    ادم دلش میشکنه وقتی میبینه چینیای ۱.۵ لیتری از این بیشتر فروش دارن.

    موافقم 31
    مخالفم 2
  4. 18:45

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    هر کدوم که افسانه هستن از دور خارج میشن! 😑😑😑
    تو سدان های نیمه لوکس ژاپنی انتخاب اولم ماکسیما هست…

    موافقم 20
    مخالفم 3
  5. boost10

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    آخه چرا اون از GT_R که اونجوری شد اینم از این

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. 90s culture

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      مقصر تنبلی نسل X و تنوع طلبی نسل Z

      موافقم 8
      مخالفم 10
      1. KAIZEN

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        مقصر مدیریت بسیار ضعیف بود وگرنه همون نسل‌ها مشتری تویوتا و هوندا و هیوندا و کیا هم هستن و اونا همواره با رشد فروش مواجه هستن

        موافقم 14
        مخالفم 2
  6. Nismo

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1382 ديدگاه)

    ماشین مردی بود
    ولی پاشنه آشیلش گیربکسش بود

    موافقم 9
    مخالفم 2
  7. محمد

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    نیسان آینده خودرو هارو برقی میبینه توسعه سدان نیمه لوکس درون‌سوز تو شرایطی که بازار کراس اوور های با یه سطحی از برقی سازی میخواد براش منطقی نبود

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. hosen

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (557 ديدگاه)

    هیچ وقت متوجه نشدم چرا نیسان برای ماشین های قدرتمندش گیربکس cvt رو انتخاب میکنه.
    با ذوق و شوق به موتور 3/5 لیتری 6 سیلندرش گاز میدی یهو میبینی گیربکس داره ناله میکنه!

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. 90s culture

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      برای کاهش هزینه تولید چون شرکت جتکو توسط نیسان خریداری شده بود به سودش بود از محصولات تولیدی این شرکت استفاده کنه و دوم مصرف سوخت بالا و افزایش آلایندگی و تداخل با قوانین euro 5 (سی وی تی ها باعث کاهش مصرف سوخت می شوند)
      اما در کل این کار نیسان اشتباه محض بود!!!
      امریکایی اون زمان مثل کرایسلر و دوج چطوری با اون موتور های V8 و گیربکس های چهار و پنج دنده اتومات توانستند!!!

  9. datsun

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3913 ديدگاه)

    تبعات کارلوس گون ملعون تا سالها از بین نمیره

    موافقم 7
    مخالفم 9
    1. محمد

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      اون بنده خدا نبود که نیسان الان خاطره شده بود موقعی که کارلوس گون اومد نیسان کمپانی ضرر ده شده بود با مدیریت درست و کاهش هزینه ها نیسان رو نجات داد همین گیربکس cvt مشترک بین محصولات رنو نیسان و قطعات مشترک فنی و تولید مدل های با سلیقه جهانی و سود آور واقعا تو اون برهه زمانی به نیسان برای فرار از مشکلات مالی کمک کرد

      موافقم 7
      مخالفم 3
      1. datsun

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3913 ديدگاه)

        دقیقا برعکس میگی تمام مشکلات فعلی بر میگرده به کارلوس گون خسیس

        موافقم 3
        مخالفم 9
      2. Galant.VR4(JDM)

        ۱۲ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1117 ديدگاه)

        اول کارایی که کرده رو بخون یا تحقیق کن بعد نظر بده
        الان کارلوس گون جرات داره از لبنان بیاد بیرون

        موافقم 2
        مخالفم 5
  10. SS

    ۱۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (812 ديدگاه)

    گیربکس CVT عامل افول نیسان…
    ماکسیما هم یکی از قربانیان همین گیربکس بود
    نیسان با استفاده از گیربکس های بسیار ضعیف جتکو هم خودش و هم این نوع گیربکس رو نابود کرد
    واقعا تاسف باره که برای چند درصد مصرف سوخت کمتر هزینه های چند هزار دلاری رو به مالکین تحمیل و اعتبار این برند فوق العاده رو خراب میکنن

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. 90s culture

      ۱۲ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (236 ديدگاه)

      استفاده از cvt در محصولات پایین رده و اقتصاد نه تنها مفید بلکه لازم هست تا بشه محصولی ارزان و کم هزینه برای طیف وسیعی از مشتریان تولید کرد….
      ولی نیسان زیاد روی کرد در محصولات رده بالای مانند ماکسیما و مورانو که گران بودن استفاده کرد و باعث دلزدگی مشتریان شد…
      بالاخره کسی که ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار پول خرید خودرو می ده زیاد نگران مصرف سوخت نیست و مهم داشتن محصولی لذت بخش تر کرولا هست!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا