آشنایی با موشک زمینی اوپل در 90 سال پیش!
اوپل امروز نودمین سالگرد تولید RAK2 را جشن گرفته است. RAK2 یک خودروی مسابقهای آینده نگرانه است که دارای بدنه آئرودینامیک و رینگهای سیمی کلاسیک بود. این طراحی برای خودروهای آن زمان غیرعادی نبود اما ویژگی غیرمعمول این موشک زمینی تجهیز به بال و 24 راکت سوخت جامد بود!
راننده شجاع این خودرو فریتز ون اوپل 29 ساله بود که توانست در صبح 23 می سال 1928 به سرعت 238 کیلومتر در ساعت دست یابد.
داستان RAK2 چند ماه پیشتر از تست خودرو و زمانی که ون اوپل به راکتها علاقهمند شده بود شروع میشد. این علاقه پس از دیدار با منجم معروف آن زمان ماکس والیر در فریتز پدیدار شده بود. علاقه او به خودرو و راکت سرانجام باعث ساخت RAK1 شد. این خودرو توسط یکی از مهندسان تست شد. این خودرو به لطف 12 راکت و 40 کیلوگرم مواد منفجره توانست به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
پیرو تست موفقیتآمیز RAK1، کارها روی نسخه قویتری از یک خودروی موشکی آغاز شد. نتیجه این تلاشها خودروی RAK2 بود که دارای بالهای بزرگتر، بدنه آئرودینامیک تر و 24 راکتی بود که 6 هزار کیلوگرم نیروی روبهجلو تولید میکردند.
از آنجایی که پیست تست روسلهایم برای تست این خودرو بسیار کوچک بود اوپل تصمیم گرفت این خودرو را در آووس بیازماید. هزاران نفر از مردم شهر گردهم آماده بودند و اوپل میگوید این کمپانی فوراً به خاطر ساخت چنین خودرو خلاقانه و گیرایی مشهور شد.
اوپل نهایتاً دست به ساخت یک دوچرخه راکتی و مدل RAK3 زد. این خودروی آخری رکورد سرعت جدیدی برای خودروهای ریلی ثبت کرد و توانست در سال 1928 به سرعت 256 کیلومتر در ساعت برسد. این کمپانی سپس اقدام به توسعه هواپیمای راکتی اوپل-ساندر RAK1 کرد اما رکود عمیق اقتصادی در آن سالها باعث شد توجه اوپل به خودروهای مرسوم جلب شود.