دور هفتم سری رقابتهای خودرویی پدال نیز تقریباً رو به پایان است و تنها پنج گروه تا پایان این دور از رقابتهای باقیمانده است. حال امروز نوبت به گروه کراساوورهای کامپکت رسیده است که در دوئل قبلی آن شاهد رقابت شورلت اکوئناکس و نیسان ایکستریل بودیم. در این دوئل مجموعاً تعداد 1518 رای به ثبت رسیده است که ایکستریل توانست با دریافت 890 عدد از آنها و کسب 58 درصد از کل آراء با اختلافی نه چندان زیاد پیروز شود. این در حالی است که از طرف دیگر اکوئناکس موفق به دریافت 628 رای شده است. امروز اما در هشتمین دوئل گروه کراساوورهای کامپکت شاهد رقابت میان نیسان قشقایی و اوپل گرندلند خواهیم بود.
فولکسواگن تیگوآن | سوبارو فورستر | هیوندای توسان | مزدا CX-5 |
فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-5 | ||
امجی GS | سیتروئن C5 ایرکراس | نیسان قشقایی | اوپل گرندلند |
؟ | ؟ | ||
کیا اسپرتیج | هوندا CR-V | فورد اسکیپ | رنو کاجار |
هوندا CR-V | رنو کاجار | ||
اشکودا کاروک | پژو 3008 | سئات آتکا | میتسوبیشی اکلیپس کراس |
؟ | میتسوبیشی اکلیپس کراس | ||
جیپ کامپس | تویوتا رافور | فولکسواگن گلف آلترک | سانگیانگ کوراندو |
جیپ کامپس | ؟ | ||
جیامسی تراین | جیپ چروکی | نیسان ایکستریل | شورلت اکوئناکس |
؟ | نیسان ایکستریل |
نیسان قشقایی
نیسان پس از رونمایی از کراساوور کانسپتی با نام قشقایی در نمایشگاه ژنو 2004، برای اولین بار نسخهٔ تولیدی این ماشین را در نمایشگاه پاریس 2006 معرفی نمود. قشقایی یک کراساوور کامپکت است که در اصل بهعنوان جایگزینی برای اسیووی کامپکت بدنه روی شاسی ترانو به بازار آمد. این کراساوور کامپکت ژاپنی که نامش از این قشقایی ایران گرفته شده، روی پلتفرم C گروه رنو-نیسان ساخته شده است و مقطع کوتاهی توسط پارسخودرو در کشورمان هم عرضه گردید. نسل اول قشقایی پس از تجربهٔ فیسلیفتی در سال 2009 نهایتاً در سال 2013 به پایان کار خود رسید و سپس نسل دوم آن در نوامبر همین سال رسماً در لندن رونمایی شد. این نسل روی پلتفرم CMF گروه رنو-نیسان ساخته شده که با تعداد نسبتاً زیادی از محصولات این گروه خودروسازی مانند نیسان ایکستریل، رنو اسپیس، رنو کاجار و رنو کولئوس مشترک است. نسل دوم قشقایی بهتازگی برای مدل 2018 فیسلیفتی را تجربه کرده است. همچنین نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2017 برای عرضه در بازار ایالاتمتحده معرفی شد. قشقایی که بین مدلهای جوک و ایکستریل قرار میگیرد، در ایالاتمتحده با نام روگ اسپرت عرضه میگردد. این خودرو هماکنون با پیشرانههای بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار عرضه میگردد که ما در این دوئل جهت هماهنگی بار رقیب آلمانی کوچکترین موتور بنزینی آنرا انتخاب کردهایم. این یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که 115 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس CVT صرفاً به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند و برای این موتور امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد ولی برای پیشرانههای بزرگتر این آپشن در نظر گرفته شده است.
اوپل گرندلند
اوپل با خاتمهٔ تولید مدل آنتارا که بر اساس پلتفرم تتای جنرال موتورز ساخته شده بود، در سال 2015، از بخش کراساوورهای کامپکت خارج شد و تنها مدل موکا را بهعنوان یک کراساوور در سبد محصولات خود داشت؛ اما این یک مدل آنهم در دورانی که بازارهای جهانی خودرو تحت سلطهٔ کراساوورها قرار گرفته هرگز کافی نبود. به همین دلیل اوپل تصمیم به گسترش خانوادهٔ کراساوورهای خود گرفته و در اصل امپیویهای خود را با کراساوور جایگزین کرد. در قدم اول مدل کراسلند بهعنوان جایگزینی برای امپیوی مریوا معرفی شد و سپس نوبت به معرفی مدل بزرگتر گرندلند رسید. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت امسال بهعنوان جایگزین آنتارا رونمایی شد و بدین ترتیب اوپل دوباره به بخش کراساوورهای کامپکت بازگشت. البته گرندلند علاوه بر آنتارا، بهعنوان جایگزینی برای امپیوی زافیرا نیز در سبد محصولات اوپل در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه گرندلند در دوران پروسهٔ انتقال مالکیت اوپل به گروه پژو-سیتروئن توسعه پیدا کرده است، روی پلتفرم EPM2 این گروه خودروسازی فرانسوی ساخته شده که با پژو 3008 و سیتروئن C5 ایرکراس مشترک است. همچنین گرندلند از پیشرانههای گروه پژو-سیتروئن هم استفاده میکند که شامل دو موتور دیزلی و یک نمونۀ بنزینی میشود. از بین این سه موتور، ما برای این دوئل پیشرانهٔ بنزینی گرندلند را انتخاب کردهایم که یک واحد 1.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ با 130 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است. در این کراساوور آلمانی/فرانسوی هیچ اثری از تکنولوژیها و سیستمهای فنی جنرال موتورز نیست و بنابراین مانند دیگر کراساوورهای گروه پژو-سیتروئن تمامی مدلهای آن صرفاً بهصورت دیفرانسیل جلو تولید میشوند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک حتی برای قویترین پیشرانههای آن نیز وجود ندارد.
مشخصات فنی
نیسان قشقایی | اوپل گرندلند | |
پیشرانه | 1.2 لیتری 4 سیلندر | 1.2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 115 اسب بخار | 130 اسب بخار |
گشتاور | 165 نیوتن متر | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 12.9 ثانیه | 10.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 175 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5.6 لیتر (ترکیبی) | 5.5 لیتر (ترکیبی) |
تولید آلایندگی | 129 گرم/کیلومتر | 127 گرم/کیلومتر |
ظرفیت باک | 55 لیتر | 53 لیتر |
وزن | 1285 کیلوگرم | 1295 کیلوگرم |
طول | 4.39 متر | 4.47 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.64 متر | 2.67 متر |
حجم صندوق بار | 430 لیتر | 514 لیتر |
قیمت پایه | 19,295 پوند | 22,310 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9904075]