دومین قسمت از دور چهاردهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به گروه هاچبکهای کامپکت اختصاص پیدا کرده است که در دوئل قبلی آن، فولکسواگن گلف با مینی کلابمن به رقابت پرداخت. در این رقابت مجموعاً تعداد 1191 رأی به ثبت رسیده است که گلف با دریافت 949 عدد از آنها و کسب 79 درصد از کل آراء قاطعانه پیروز شد درحالیکه کلابمن موفق به دریافت تنها 242 رأی شده است. حال امروز در ششمین و آخرین دوئل گروه هاچبکهای اسپرت، تویوتا آیوریس و اوپل آسترا به میدان رقابت آمدهاند.
فورد فوکوس | سیتروئن C4 | سئات لئون | هیوندای i30 |
فورد فوکوس | سئات لئون | ||
امجی 5 | کیا سید | نیسان پولسار | پژو 308 |
کیا سید | پژو 308 | ||
اوپل آسترا | تویوتا آیوریس | مینی کلابمن | فولکسواگن گلف |
؟ | فولکسواگن گلف |
اوپل آسترا
آسترا یکی از محصولات باسابقه در سبد محصولات اوپل محسوب میشود بهنحویکه پیشینهٔ آن به سال 1991 بازمیگردد. در این سال نسل نخست این خودرو بهعنوان جایگزینی برای مدل کادت معرفی گردید. نسل اول آسترا خودروی کامپکتی بود که در انواع گوناگونی شامل لیفتبک سهدر و پنجدر، سدان، استیشن، ون و کابریولت به تولید رسید و به کشورمان هم راه پیدا کرد. سپس طی سالهای بعد نسلهای دوم، سوم و چهارم آسترا معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی رسید. این نسل از آسترا برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2015 رونمایی شد. در این نسل اما تنوع مدلهای آسترا بسیار کمتر از قبل شده بهنحویکه در خانوادهٔ آن تنها دو نسخهٔ هاچبک پنجدر و استیشن حضور دارند و حتی از نسخهٔ سدان هم خبری نیست. این ماشین روی پلتفرم D2XX جنرال موتورز ساخته شده که با شورلت کروز و بیوک ورانو مشترک است. همانند قبل، آسترا در بریتانیا با برند واکسهال و در استرالیا با برند هولدن عرضه میگردد. همچنین این نسل در چین هم با نام بیوک ورانو هاچبک عرضه میگردد. نسل کنونی اوپل آسترا با طیف نسبتاً گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی به بازار عرضه میگردد که بهجز یکی، بقیه همگی از نوع توربوشارژ هستند. از بین این پیشرانهها ما به جهت هماهنگی با رقیب ژاپنی برای این دوئل موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی آسترا را انتخاب کردهایم که 200 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفهٔ انتقال این نیرو به چرخهای جلو نیز بر عهدهٔ یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی است. اوپل آسترا سال گذشته در بازار اروپا بیش از 216 هزار دستگاه فروش داشته است.
تویوتا آیوریس
تویوتا برای اولین بار در سال 2006 هاچبک کامپکت جدیدی بنام آیوریس را به سبد محصولات خود اضافه کرد. این خودرو که در نمایشگاه پاریس 2006 رونمایی شد، روی پلتفرم مشترکی با کرولا ساخته شده بود و در دو نسخهٔ هاچبک سهدر و پنجدر به تولید رسید. سپس در سال 2012 نسل دوم آیوریس معرفی گردید. در این نسل نسخهٔ هاچبک سهدر حذف شده و نسخهٔ استیشن بجای آن ارائه شد. این نسل از آیوریس برای اولین بار در ایالاتمتحده هم عرضه گردید. تویوتا این هاچبک کامپکت را در ایالاتمتحده با نام سایون iM عرضه نمود و پس از تعطیلی برند سایون در سال 2016، آیوریس در آمریکا با نام تویوتا کرولا iM عرضه گردید. نسل دوم آیوریس در برخی بازارها مانند استرالیا هم با نام کرولا هاچبک عرضه میشود. این هاچبک ژاپنی اما هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که بهتازگی در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شده است. این نسل از آیوریس که روی پلتفرم جهانی جدید تویوتا با نام TNGA ساخته شده است، برخلاف گذشته در ایالاتمتحده با نام کرولا هاچبک عرضه میشود. نسخهٔ آمریکایی این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک امسال به نمایش درآمد. نسل سوم آیوریس یا کرولا هاچبک هماکنون با چهار قوای محرکهٔ مختلف به بازار عرضه میشود که دو نمونهٔ آنها از نوع هیبریدی هستند. برای این دوئل ولی ما از بین پیشرانههای مختلف آیوریس، موتور 2 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی آنرا انتخاب کردهایم که 170 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال این نیرو به چرخهای جلو یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. تویوتا آیوریس سال گذشته در بازار اروپا حدود 114 هزار دستگاه فروش داشته است.
مقایسه مشخصات فنی
| اوپل آسترا | تویوتا آیوریس |
پیشرانه | 1.6 لیتری 4 سیلندر | 2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 200 اسب بخار | 170 اسب بخار |
گشتاور | 300 نیوتن متر | 205 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 7.0 ثانیه | 8.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 230 کیلومتر/ساعت | 185 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 6.1 لیتر (ترکیبی) | 7.2 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1275 کیلوگرم | 1406 کیلوگرم |
طول | 4.37 متر | 4.31 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.66 متر | 2.64 متر |
حجم صندوق بار | 370 لیتر | 500 لیتر |
قیمت پایه | 17,115 پوند | 20,155 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9997151]