اولین تجربه رانندگی با اوپل کورسا الکتریکی 2020
اوپل/واکسهال کورسا یکی از پرفروشترین خودروها در بازار بریتانیا بوده و جوانان، خانوادهها و سازمانها این خودرو را دوست دارند؛ اما هاچبک اوپل انقلابیترین قدم خود در عصر مدرن را برداشته است.
این کورسا الکتریکی است و همانگونه که نامش نشان میدهد نسخهای تمام الکتریکی از این سوپرمینی محبوب میباشد. این خودرو جایگزینی بدون آلایندگی است که مستقیماً خریداران کورسای استاندارد را هدف گرفته است.
کورسا الکتریکی جزو خانواده رو به رشد خودروهای الکتریکی کوچک است که در بازارهای اروپایی عرضه میشوند؛ اما برخلاف آن خودروها، کورسا الکتریکی مزیت نامی آشنا را نشان میدهد. این خودرو بر پایه جدیدترین نسل کورسا بنا شده و جزو فرزندان ارشد خانواده است.
بیشتر بخوانید: مشخصات اوپل کورسا وارداتی
دو نسخه فول در دسترس بوده که یکی SE Nav با قیمت 27665 پوند و دیگری Elite Nav است که 30310 پوند قیمت داشته و ما هم همین نسخه را تست کردهایم. این قیمتی هنگفت برای خودرویی است که همواره با ارزش بالا در مبلغ پرداختی شناخته شده اما خب کورسا الکتریکی اولین محصول واقعی از همکاری پژو-سیتروئن و این برند میباشد.
با انتقال مالکیت اوپل/واکسهال به این خودروساز فرانسوی، پلتفرم جدیدی با نام CMP در اختیار ژرمنها قرار گرفته است. این معماری در خودروهای گوناگون گروه پژو-سیتروئن از جمله پژو 208، شاسیبلند 2008 و دی اس 3 کراس بک بکار رفته است. این پلتفرم در دومین نسل موکا و سیتروئن C4 نیز دیده میشود.
پلتفرم CMP باعث شده کورسا الکتریکی در همان خط تولید نسخههای بنزینی و دیزلی مونتاژ شود و این امر باعث ایجاد انعطاف در زمینه تولید و پاسخگویی به نیازهای مشتریان میشود. مجموعه باتری 50 کیلووات ساعتی این خودرو زیر کف قرار گرفته و یک پیشرانه الکتریکی 134 اسب بخاری نیز اکسل جلو را به حرکت درمیآورد. البته افزایش وزن این خودرو نسبت به نسخههای بنزینی سه سیلندر تنها حدود 300 کیلوگرم بوده است. البته این اختلاف وزن تفاوت زیادی ایجاد کرده است. ما جدیدترین نسل کورسا را به خاطر وزن کم خود ستایش کردهایم اما اضافه شدن باتری سنگینوزن باعث شده سواری و هندلینگ نسخه الکتریکی این خودرو تحت تأثیر قرار گیرد.
اوپل تنظیمات سیستم تعلیق را برای هماهنگی با وزن بیشتر تغییر داده و فاصله بین محوری کورسا الکتریکی نیز کمی بیشتر است. کیفیت سواری خودرو در سرعتهای پایین خیلی تغییر نکرده اما وقتی سرعت افزایش یابد کیفیت آن کاهش خواهد یافت.
شتاب گیری اولیه خودرو شاید باعث لبخند شما شود اما در پیچها هیجان چندانی نخواهید داشت. مرکز ثقل خودرو هم به خاطر باتریها پایینتر آمده و تکان های بدنه نیز به خوبی کنترل شده است. موقعیت رانندگی کورسا الکتریکی نیز مشابه نسخههای استاندارد است؛ اما وزن بیشتر قطعاً روی عملکرد خودرو در پیچها تأثیر گذاشته است. این خودرو زودتر از مدلهای استاندارد شروع به نشان دادن کم فرمانی میکند. البته این ویژگیها برای یک خودروی الکتریکی کوچک عادی هستند.
فرمان هم بازنگری شده اما همانند فرمان نسخه استاندارد کورسا کاملاً بیحال و کرخت است. میزان ترمز احیا شونده را نیز میتواند با استفاده از انتخابگر سواری تغییر داد. البته حس پدال ترمز کورسا الکتریکی کاملاً طبیعی میباشد.
اما آنچه که بیش از هر چیزی ما را تحت تأثیر قرار میدهد هسته اصلی این خودرو یعنی قوای محرکه الکتریکی و تکنولوژی شارژ آن است. باتری 50 کیلووات ساعتی کورسا الکتریکی بزرگترین باتری برای خودرویی با این ابعاد و قیمت نیست اما احتمالاً نیازهای اکثر افراد را تأمین خواهد کرد. این خودرو شعاع حرکتی 336 کیلومتری دارد و پشتیبان آن نیز پیشرانه الکتریکی قوی و آرام است که نیازهای راننده را برطرف میکند.
سه حالت رانندگی وجود دارد که حالت نرمال بهصورت پیشفرض انتخاب شده و شما میتوانید در دنیای واقعی به برد حدود 290 کیلومتر دست پیدا کنید. در حالت نرمال قدرت پیشرانه به 108 اسب بخار محدود میشود. این حالت توازن خوبی بین راندمان و قدرت ایجاد کرده و بنابراین شما میتوانید بدون حس کمرمقی خودرو را به پیش ببرید.
در حالت اسپورت شما به قدرت 134 اسبی دست پیدا میکنید اما خب برد خودرو کمتر میشود. این حالت باعث میشود سبزترین نسخه کورسا به سریعترین نسخه آن بدل شود و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.6 ثانیهای را بر جای بگذارد. اگر بیشتر سفرهای کوتاه میروید و شارژر نیز در دسترس شما هست حالت اسپورت میتواند سفرهای سریعتر و هیجانانگیزتری را رقم بزند.
سومین حالت نیز اکو است که قدرت را به 81 اسب بخار محدود کرده و روی پاسخ پدال گاز تأثیر میگذارد. در این حالت بیشترین برد ایجاد شده اما خب سرعت گرفتن نیز سختتر خواهد شد.
بهترین حالت این است که کورسا الکتریکی را در حالت نرمال قرار داده و به تکنولوژی شارژ استاندارد آن تکیه کنید. با استفاده از شارژر 100 کیلوواتی میتوانید 80 درصد باتری را در حدود نیم ساعت شارژ کنید. استفاده از شارژر خانگی نیز باعث خواهد شد باتری در حدود هفت و نیم ساعت شارژ شود.
کابین کورسا الکتریکی همان مشخصات نسخههای استاندارد را داشته و بنابراین فضای زیادی در بخش جلو وجود دارد. البته صندلیهای ردیف عقب کمی تنگ هستند. فضای بار 309 لیتری نیز با خوابیدن صندلیها به 1118 لیتر افزایش پیدا میکند.
اگرچه قیمت نسخه الکتریکی این خودرو بالاتر از نسخههای بنزینی و دیزلی است اما کیفیت کابین خیلی تغییر نکرده است. فضای کابین محیط خوشایندی است اما در مقایسه با پژو 208 الکتریکی چنگی به دل نمیزند. بخشی از صندلیها و فرمان پوشش چرمی دارند اما برای خودرویی با قیمت 30 هزار پوند حس ناامید کنندهای دارند.
اما خب از نظر تکنولوژی و قیمت هماهنگی وجود دارد. تریم Elite Nav به صفحه لمسی 10 اینچی، پشت آمپرهای دیجیتال 7 اینچی، صندلیهای جلو و فرمان گرم شونده، چراغها و برفپاککنهای خودکار، دوربین دندهعقب، کروز کنترل تطبیقی و سیستمهای کمکراننده متعدد مجهز شده است.
اگرچه این خودرو تجهیزات خوبی دارد اما از این حقیقت که کورسا الکتریکی شرایط اقساطی گرانبهایی دارد نمیتواند فرار کرد. با اقساط ماهانه کمتر پژو 208 الکتریکی در دسترس است که لوکستر حس شده و برد و شارژرهای مشابهی دارد.
اوپل کورسا الکتریکی خودرویی با تکنولوژی سطح بالا و آشناست که بسیاری از خریداران را به خود جذب خواهد کرد؛ اما این سوپرمینی جدید فاقد ارزش بالا در مقابل مبلغ پرداختی بوده و به سختی میتوان رقیب همخانواده آن یعنی پژو 208 الکتریکی را فراموش کرد خودرویی که لوکستر حس شده و شرایط اقساطی بهتری دارد.
مشخصات اوپل کورسا الکتریکی Elite Nav
- قیمت: 30310 پوند
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری 50 کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 134 اسب بخار/260 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 7.6 ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 336 کیلومتر