اوپل موکا 2024 در ایران؛ مشخصات و قیمت وارداتی پرشیا خودرو

پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 16:30
مطالعه 14 دقیقه
opel mokka persia khodro (2)
کراس‌اور اوپل توسط پرشیا خودرو رونمایی شده است. این مدل، یکی از معدود محصولات وارداتی با برند اروپایی برای بازار ایران خواهد بود.

مینی‌ کراس‌اوها در ایران، پرتعداد نیستند؛ اما برای بازار اروپا و آسیا جذاب هستند. تا حدودی می‌توان چانگان CS35 و چری X22 را متعلق به این گروه دانست. واردات اوپل موکا (Opel Mokka) می‌تواند یک مینی‌کراس‌اور طراحی اروپا را در بازار ایران عرضه کند.

بیشتر بخوانید:

 هاوال H6 هیبرید بهمن موتور؛ مشخصات و قیمت در ایرانهیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو؛ مشخصات و قیمت

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

اوپل با قدمت 162 سال، یک خودروساز لوکس محسوب نمی‌شود و از این نظر، تفاوتی مهم با دیگر برندهای مشهور آلمانی، مثل بنز و بی‌ام‌و، آئودی و پورشه دارد. دیگر موضوع مهم برای اوپل، فقدان مالکیت آلمانی از سال 1929 است. این برند طی مدتی طولانی تا سال 2017 تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا بود و حالا توسط گروه استلانتیس (پژو -سیتروئن) مدیریت می‌شود. اوپل سالانه یک تا 1/2 میلیون خودرو تولید می‌کند و سرپرست برند واکسال (Vauxhall) محسوب است.

نسل اول موکا، سال 2016 معرفی شد و از 2021 تاکنون، سری جدید را تجربه می‌کند. نسل دوم، اشتراکات فنی با پژو 2008 و جیپ اونجر و سیتروئن C4 دارد. دیگر نکته‌ی عجیب برای موکا، خط مونتاژ در فرانسه است که واردات این خودرو به ایران را سخت خواهد کرد. از سویی دیگر، موکا با نسخه‌های بنزینی و تمام برقی، برای بازار ایران جذابیت خواهد داشت.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای ظاهری اوپل موکا پرشیا خودرو

نسخه‌ی رونمایی شده در نمایشگاه شیراز، سقف و کاپوت سیاه دارد اما برای بازار اروپا، مدل‌هایی با رنگ‌آمیزی یک‌دست نیز دیده می‌شود. مدیران استلانتیس، به خوبی توانستند طراحی موکا نسل دوم را متحول کنند و این خودروی کوچک را مدرن جلوه دهند.

چراغ‌های باریک و مخفی در قاب جلوپنجره، مهم‌ترین المان ظاهری موکا محسوب می‌شود. نشان تجاری اوپل در زمینه‌ی سیاه، کاملا واضح است و زیر کاپوت، عملا فضای خالی برای هدایت به سمت رادیاتور دیده نمی‌شود. حفره‌های داخل سپر، در محدوده‌ی نزدیک زمین، نقش جلوپنجره را بازای می‌کنند و همراه ادوات پلاستیکی سیاه، حس اسپرت موکا را نشان می‌دهند. این ترفند، البته باعث کاهش هزینه‌ی تولید و تخریب شخصیت لوکس خودرو شده است.

در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی توی ذوق می‌زنند و بخش بزرگی از قاب گلگیر تا  رکاب زیر درها را پوشش می‌دهند. موکا با طراحی جذاب ستون‌ها و سقف، جذاب به نظر می‌رسد. همچنین رینگ اسپرت 17 و 18 اینچ، برای یک کراس‌اور کوچک اقتصادی، جالب هستند. نکته‌ی عجیب برای موکا 2024، فقدان آنتن کوسه‌ای و نصب نمونه‌ی فلزی بزرگ در انتهای بدنه است.

حجم‌دهی درپوش صندوق و سپر عقب موکا نیز، ظرافت مورد انتظار از یک خودرو اروپایی را نشان می‌دهد. هرچند که ادوات پلاستیکی، توی ذوق می‌زنند اما فرم چراغ‌های LED و نشان تجاری اوپل، قطعا خریدار ایرانی را جذب موکا خواهد کرد. این کراس‌اور کوچک حتی در نمای پشت هم، کاملا متفاوت از مدل‌های چینی به نظر می‌رسد.

اوپل موکا 2024 با طول 4,151  و عرض 1,791  و ارتفاع 1,531  و فاصله محوری 2,557  میلی‌متر تولید می‌شود. این شرایط، نشان می‌دهد که خودروی مذکور، نسبت به X22 مدیران خودرو نیز کمی کوچک‌تر است.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین اوپل موکا پرشیا خودرو

داشبورد ساخته شده از پلاستیک سخت برای محصولی  در کلاس قیمتی موکا، عجیب نیست. از سویی دیگر، سازنده تلاش کرده است با نمایشگر لمسی بزرگ و پنل دیجیتال، ویژگی‌های مدرن این مینی‌کراس‌اور را تقویت کند. جنس فرمان، کلیدها و کنسول نیز، حس یک خودروی ارزان‌ با کمترین ادوات لوکس را به سرنشینان می‌دهد.

وسط داشبورد، مانیتور لمسی 10 اینچ دیده می‌شود و پشت فرمان، نمایشگر رنگی 12 اینچ وجود دارد. مدل وارد شده به ایران،  مشابه نسخه‌های سفارشی بازار اروپا، تزئینات اضافی و ادوات شفاف (سیاه پیانویی) دارد.

کابین اوپل موکا رونمایی شده در نمایشگاه شیراژ، با ترکیب رنگ سیاه و قرمز، اسپرت و جوان‌پسند دیده می‌شود اما برای تودری‌ها، مواد نرم و مبله ندارد. صندلی‌ها نیز ساده و کاملا معمولی به نظر می‌رسند. فاصله محوری این خودرو، مشابه X22 است و از این نظر، راحتی سرنشین مشابه مینی‌کراس‌اور مدیران خودرو فراهم می‌کند؛ اما سقف کوتاه‌تری دارد.

از شواهد موجود می‌توان نتیجه گرفت، افراد بلندقد روی صندلی‌های عقب موکا، چندان راحت نباشند و حس آزاردهنده برای نزدیکی سر به سقف را تجربه کنند. صندوق عقب، 350 لیتر فضای حمل بار دارد که نسبت به ام‌وی‌ام X22  و رنو کپچر با 420 لیتر، مناسب سفرهای خانوادگی محسوب نمی‌شود. البته می‌توان با جمع‌کردن صندلی‌های عقب موکا،  1060 لیتر در اختیار داشت.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی اوپل موکا پرشیا خودرو

در بازار جهانی، دو مدل موکا بنزینی و برقی وجود دارد. فعلا نسخه‌ی احتراقی با موتور سه سیلندر وارد ایران شده و احتمالا نسخه‌ی برقی، چند ماه بعد رونمایی خواهد شد.

موکا بنزینی از موتور 1/3 لیتر توربو، 130 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور  می‌گیرد. این مدل با گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و ساختار محرک جلو،  در زمان 10 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت موکا توربو با وزن خالص 1200 کیلوگرم، 4 تا 5  لیتر بنزین در صد کیلومتر است.

موکا برقی، 2 مدل با قدرت 136 و 156 اسب بخار، همراه گشتاور 260 نیوتن‌متر دارد. این خودروها، توان پیمایش 320 و 407 کیلومتر فراهم می‌کنند  و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 9 تا 10 ثانیه دارند. موکا الکتریکی، از گیربکس تک سرعته استفاده می‌کند.

در اروپا، موکا بنزینی با موتور 1/2 لیتر تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته دستی نیز وجود دارد. این مدل، همراه 100 اسب بخار و 205 نیوتن‌متر، در زمان 11 تا 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود 5 لیتر در صد کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند.

شش کیسه هوا، کروز کنترل، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP، حسگر پارک و دوربین عقب، سنسور باران، سیستم صوتی 4 بلندگو با 2 توییتر،   تهویه نیمه اتوماتیک، آینه‌های برقی به همراه گرمکن، نشانگر باد تایرها، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی (دکمه‌ای)، امکانات استاندارد اوپل موکا هستند.

کپی لینک

قیمت اوپل موکا در بازار جهانی و هزینه خرید مدل وارداتی

مدل دنده اتوماتیک مجهز به موتور 1/2 لیتر توربو که توسط پرشیا خودرو رونمایی شده است، در بازار اروپا حدود 20 تا 22 هزار یورو قیمت دارد. با این شرایط، می‌توان قیمت نسخه‌ی نهایی را برای خریدار دسته اول ایرانی، تقریبا 2/5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. هزینه‌ی خرید نسخه‌ی برقی (Mokka-e) در اروپا 30 هزار یورو است و چنانچه تخفیف عوارض گمرکی مخصوص خودروهای الکتریکی داشته باشد، حدود قیمت 2/5 تا 2/8 میلیارد تومان در ایران خواهد داشت.

کپی لینک

جدول مشخصات اوپل موکا (مدل وارداتی به ایران)

ویژگی

مشخصات

ابعاد خودرو

طول: 4,151 میلی‌متر، عرض: 1,791 میلی‌متر، ارتفاع: 1,531 میلی‌متر، فاصله محوری: 2,557 میلی‌متر

موتور

1.3 لیتر توربو، سه سیلندر

قدرت موتور

130 اسب بخار

گشتاور

230 نیوتن‌متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

ساختار محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب 0 تا 100

10 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

4 تا 5 لیتر در هر 100 کیلومتر

وزن خالص

1200 کیلوگرم

حجم صندوق عقب

350 لیتر (با جمع کردن صندلی‌های عقب: 1060 لیتر)

امکانات ایمنی و رفاهی

شش کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESP، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، حسگر پارک و دوربین عقب، سنسور باران، تهویه نیمه‌اتوماتیک، آینه‌های برقی با گرمکن، چراغ‌های LED، نشانگر باد تایرها، ترمز پارک برقی، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 توییتر

رینگ‌ها

17 یا 18 اینچی

قیمت پیش‌بینی‌شده در ایران

حدود 2.5 میلیارد تومان

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.