نگاهی به شرایط خودروهای برقی استلانتیس، تنوع زیاد و فروش اندک!
استلانتیس طیف گستردهای از خودروهای الکتریکی را به بازار عرضه میکند و همواره در حال افزودن به این تعداد است بهگونهای که بهتازگی فیات گرند پاندا، لانچیا اپسیلون، آلفارومئو جونیور و پژو E-5008 به خانوادهٔ بزرگ خودروهای الکتریکی این شرکت اضافه شدهاند؛ اما شرایط فروش این خودروها چگونه است و کدامیک محبوبیت بیشتری دارند؟ برای بررسی اجمالی این موضوع، نگاه دقیقی به آمار فروش استلانتیس در آلمان داشتهایم.
این شرکت در شش ماه نخست سال 2024 در آلمان مجموعاً کمتر از 189 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد تنها 11,580 دستگاه الکتریکی بوده است. این یعنی سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش استلانتیس رقم بسیار اندک 6.1 درصد است. این در حالی است که در کل بازار آلمان، سهم خودروهای الکتریکی 12.5 درصد یعنی دو برابر بیشتر است؛ بنابراین، استلانتیس هرگز در بخش خودروهای الکتریکی فروش بالایی ندارد. برای مقایسه، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش بامو به 16 درصد رسیده است.
میدانیم که استلانتیس 14 برند مختلف را در اختیار دارد اما تعداد کمی از این برندها در بازار آلمان حضور پررنگی دارند. اوپل با حدود 77 هزار دستگاه، پرفروشترین برند استلانتیس در آلمان محسوب میشود ولی فروش خودروهای الکتریکی این شرکت هم زیر 4,400 دستگاه بوده که به معنای سهم تنها 5.7 درصدی است. کورسا e با 2,079 دستگاه بیشترین فروش را داشته و پسازآن موکا e و آسترا e هرکدام با حدود 900 دستگاه قرار گرفتهاند. دومین برند پرفروش استلانتیس در آلمان در نیمهٔ نخست امسال، فیات با فروش حدود 35 هزار دستگاه بوده که از این تعداد، حدود 4 هزار دستگاه معادل 11 درصد برقی بودهاند. این یعنی سهم فروش خودروهای الکتریکی فیات هنوز هم از میانگین بازار آلمان کمتر است اما بااینحال، دو برابر از اوپل بیشتر است. دلیل این موضوع، موفقیت فیات 500e بوده که با 3,638 دستگاه، پرفروشترین خودروی الکتریکی استلانتیس محسوب میشود.
پژو در آلمان در نیمهٔ نخست امسال کمتر از 33 هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که از این تعداد، کمتر از 1,800 دستگاه یعنی تنها 5.4 درصد الکتریکی بودهاند. پرفروشترین خودروی الکتریکی پژو در آلمان، E-208 با فروش کمتر از 800 دستگاه بوده است. سهم خودروهای الکتریکی از فروش سیتروئن اما خندهدار است. این شرکت در نیمهٔ نخست امسال موفق به فروش 31 هزار دستگاه در آلمان شده که تنها حدود 800 دستگاه آن الکتریکی بوده است و این به معنای سهم زیر 3 درصد است. البته سیتروئن در حال حاضر فقط یک خودروی الکتریکی یعنی e-C4 را به بازار عرضه میکند و بهزودی e-C3 هم ارائه خواهد شد که میتواند فروش خودروهای الکتریکی این برند فرانسوی را افزایش دهد.
دیگر برندهای استلانتیس سهم اندکی از بازار آلمان دارند. بهعنوانمثال، جیپ طی شش ماه تنها 6,400 دستگاه خودرو در این کشور به فروش رسانده که حدود یکسوم آن متعلق به مدل اونجر بوده است. بااینحال، از نسخهٔ تمام الکتریکی این کراساوور کوچک فقط 540 دستگاه فروخته شده است. آلفارومئو و لانچیا هنوز خودروی الکتریکی به بازار عرضه نمیکنند زیرا جونیور تازه راهی بازار شده و نسل جدید اپسیلون هم تا قبل از سال 2025 به بازار نخواهد آمد. دیاس هم هرچند مدتی است مدل الکتریکی DA3 E-Tense را عرضه میکند اما فروش بسیار پایینی داشته و تنها 28 دستگاه در آلمان فروخته است. مازراتی نیز طی شش ماه در آلمان تنها 300 دستگاه خودرو به فروش رسانده که فقط 17 دستگاه آن الکتریکی بوده است؛ بنابراین، این سؤال مطرح میشود که آیا اصلاً تولید خودروهای الکتریکی توسط این برندها ارزش دارد؟
جمعبندی
بهطورکلی، درحالیکه استلانتیس هماکنون 22 خودروی الکتریکی مختلف به بازار عرضه میکند، فروش همهٔ این خودروها در نیمهٔ اول امسال در آلمان زیر 12 هزار دستگاه بوده است. از این تعداد نیز فقط یک مدل یعنی فیات 500e حدود یکسوم فروش را به خود اختصاص داده و یکپنجم هم سهم اوپل کورسا e است. فروش بسیاری از دیگر مدلهای الکتریکی این گروه بزرگ خودروسازی مثل مازراتی گریکاله فولگوره و فیات e- Ulysse هم زیرا صد دستگاه بوده است. بهعبارتدیگر، تعداد خودروهای الکتریکی استلانتیس زیاد است اما بسیاری از آنها در تعداد اندکی فروش میروند.
پرفروشترین خودروهای الکتریکی استلانتیس در آلمان در نیمهٔ اول سال 2024
خودرو | فروش | سهم از کل فروش برقی استلانتیس |
فیات 500e | 3,638 | 31 درصد |
اوپل کورسا e | 2,079 | 18 درصد |
اوپل موکا e | 939 | 8 درصد |
اوپل آسترا e | 873 | 8 درصد |
پژو E-208 | 786 | 7 درصد |
مجموع | 11,580 |