اوپل آسترا GS هیبرید 2025؛ مشخصات و قیمت وارداتی پرشیا خودرو
اوپل با قدمت ۱۶۲ سال، یک خودروساز لوکس محسوب نمیشود و از این نظر، تفاوتی مهم با دیگر برندهای مشهور آلمانی، مثل بنز و بیامو، آئودی و پورشه دارد. دیگر موضوع مهم برای اوپل، فقدان مالکیت آلمانی از سال ۱۹۲۹ است. این برند طی مدتی طولانی تا سال ۲۰۱۷ تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا بود و حالا توسط گروه استلانتیس (پژو -سیتروئن) مدیریت میشود. اوپل سالانه یک تا ۱/۲ میلیون خودرو تولید میکند و سرپرست برند واکسال (Vauxhall) محسوب است.
پرشیا خودرو در ایران با محصولات بیامو شناخته میشود اما برندهای مینی و اوپل هم در سبد این شرکت وجود دارند. خرداد 1403 اوپل موکا توسط پرشیاه خودرو رونمایی شد و حالا منابع غیررسمی از عرضهی آسترا GS هیبرید خبر میدهند.
اولین آسترا سال 1991 به تولید رسید و با بدنهی سدان در ایران هم فروخته شد. طی نسلهای مختلف، آسترا به شکل خودرویی خانوادگی در ابعاد مشابه تویوتا کرولا در بازار جهانی حضور داشت اما به مرور زمان، مدیران اوپل تصمیم گرفتند آسترا فقط به شکل هاچبک و استیت عرضه شود. همچنین نصب پیشرانههای بزرگ و فعالیت در مسابقات نیز بسیار کمرنگ شد. نسل ششم آسترا از سال 2022 به تولید رسیده و فقط در آلمان مونتاژ میشود.
طراحی ظاهری اوپل آسترا هیبرید پرشیا خودرو
اولین آسترا جدید، سقف و کاپوت سیاه دارد اما برای بازار اروپا، مدلهایی با رنگآمیزی یکدست نیز دیده میشود. مدیران استلانتیس، به خوبی توانستند طراحی آسترا نسل ششم را متحول کنند و این خودروی کوچک را مدرن جلوه دهند.
چراغهای باریک و مخفی در قاب جلوپنجره، مهمترین المان ظاهری آسترا محسوب میشود. نشان تجاری اوپل در زمینهی سیاه، نصب شده و زیر کاپوت، فضای خالی برای هدایت به سمت رادیاتور است. حفرههای داخل سپر، در محدودهی نزدیک زمین، همراه ادوات پلاستیکی سیاه، حس اسپرت آسترا GS را نشان میدهند. مهمترین نکتهی منفی در نمای اصلی، عدم کشیدگی کاپوت تا لبهی چراغ است که البته به لطف برشهای دقیق و مونتاژ عالی، چندان توی ذوق نمیزند.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی دیده نمیشوند و تفاوت آسترا با یک خودروی آسیایی واضح است. این مدل با خطوط روی بدنه، طراحی جذاب ستونها و سقف، مدرن به نظر میرسد. همچنین رینگ اسپرت ۱۸ اینچ، برای خودرویی هاجبک، جالب هستند.
حجمدهی درپوش صندوق و سپر عقب آسترا 2025، ظرافت مورد انتظار از یک خودرو اروپایی را نشان میدهد. ادوات پلاستیکی، بسیار کم هستند و فرم چراغهای LED با نشان تجاری اوپل، قطعا خریدار ایرانی را جذب خواهد کرد. اوپل آسترا با طول 4,374 و عرض 1,860 و ارتفاع 1,441 و فاصله محوری 2,675 میلیمتر تولید میشود. این شرایط، نشان میدهد که آسترا 2025 هاچبک کوچکی نیست.
طراحی داخلی و کابین اوپل آسترا GS پرشیا خودرو
داشبورد ساخته شده از پلاستیک سخت برای محصولی در کلاس قیمتی آسترا، عجیب نیست. از سویی دیگر، سازنده تلاش کرده با نمایشگر لمسی بزرگ و پنل دیجیتال، ویژگیهای مدرن این هاچبک را تقویت کند. جنس فرمان، کلیدها و کنسول نیز، حس یک خودروی ارزان با کمترین ادوات لوکس را به سرنشینان میدهد.
وسط داشبورد، مانیتور لمسی ۱۰ اینچ دیده میشود و پشت فرمان، نمایشگر رنگی ۱۲ اینچ وجود دارد. تزئینات اضافی و ادوات فلزی یا سیاه پیانویی نیز در کابین آسترا کمتعداد هستند.
آسترا 2025 بازار اروپا با ترکیب رنگ سیاه و قرمز، اسپرت و جوانپسند دیده میشود؛ اما مواد نرم و مبله برای تودریها، چشمگیر نیستند. صندلیها نیز ساده و کاملا معمولی به نظر میرسند. فاصله محوری این خودرو، مشابه سمند ایران خودرو است و از این نظر، راحتی قابل قبول برای سرنشین فراهم میکند.
از شواهد موجود میتوان نتیجه گرفت، افراد بلندقد روی صندلیهای عقب آسترا 2025، چندان راحت نباشند و حس آزاردهنده برای نزدیکی سر به سقف را تجربه کنند. صندوق عقب، 422 لیتر فضای حمل بار دارد که مشابه رنو کپچر است اما در مقایسه با سدانهای متوسط که غالبا حدود 500 لیتر فضای صندوق دارند؛ مناسب سفرهای خانوادگی محسوب نمیشود. البته میتوان با جمعکردن صندلیهای عقب آسترا ، 1389 لیتر در اختیار داشت.
مشخصات فنی اوپل آسترا GS پرشیا خودرو
آسترا بنزینی از موتور سه سیلندر 1/2 لیتر توربو، 136 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و ساختار محرک جلو، در زمان 9/5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت آسترا GS هیبرید با وزن خالص 1200 کیلوگرم، حدود 5 لیتر بنزین در صد کیلومتر است.
آسترا پلاگین هیبرید که به دلیل قیمت بالا، شانس کمتری برای ورود به ایران دارد، یک هاچبک اسپرت قدرتمند محسوب میشود. این خودرو با ترکیب موتور 1/6 لیتر توربو و محرک برقی در دو مدل، 180 و 225 اسب بخار تولید شده است. میانگین مصرف سوخت یک تا 2 لیتر در صد کیلومتر، همراه سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 7 و 6 ثانیه، آسترا پلاگین هیبرید را جذاب نشان میدهد.
شش کیسه هوا، کروز کنترل، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP، حسگر پارک، سنسور باران، سیستم صوتی 4 بلندگو با 2 توییتر، نشانگر باد تایرها، چراغهای LED، ترمز پارک برقی (دکمهای)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با امکان تنظیم دمای مجزا برای راننده و سرنشین ردیف اول، گرمکن داخل فرمان و صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Start) و آینههای جانبی تاشو برقی، امکانات استاندارد آسترا هستند.
حدود قیمت آسترا GS پرشیا خودرو
در آلمان برای مدل پایه مجهز به موتور 1/2 لیتر توربو هیبرید، 30 تا 35 هزار یورو پرداخت میشود. با این شرایط، اگر عوارض و مالیات مشابه سال قبل را در نظر بگیریم، آسترا GS هیبرید برای خریدار دست اول در ایران، 4/5 تا 5 میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
ظاهرا واردات اوپل موکا که اوایل سال 1403 در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد، به مرحلهی نهایی نرسید و امروز خبری از این مدل در خیابانهای ایران نیست. این شرایط، احتمالا برای آسترا نیز ادامه خواهد داشت و استقبال مشتریان از یک هاجبک گرانقیمت، با وجود برند مشهور مونتاژ آلمان، کمرنگ خواهد بود.