شرکت پرشیا پرمیوم زیرمجموعهی پرشیا خودرو، به زودی پیشفروش اوپل آسترا GS هیبرید را آغاز میکند. این محصول با بدنهی هاچبک وارد ایران خواهد شد.
اوپل با قدمت ۱۶۲ سال، یک خودروساز لوکس محسوب نمیشود و از این نظر، تفاوتی مهم با دیگر برندهای مشهور آلمانی، مثل بنز و بیامو، آئودی و پورشه دارد. دیگر موضوع مهم برای اوپل، فقدان مالکیت آلمانی از سال ۱۹۲۹ است. این برند طی مدتی طولانی تا سال ۲۰۱۷ تحت مالکیت جنرال موتورز امریکا بود و حالا توسط گروه استلانتیس (پژو -سیتروئن) مدیریت میشود. اوپل سالانه یک تا ۱/۲ میلیون خودرو تولید میکند و سرپرست برند واکسال (Vauxhall) محسوب است.
پرشیا خودرو در ایران با محصولات بیامو شناخته میشود اما برندهای مینی و اوپل هم در سبد این شرکت وجود دارند. خرداد ۱۴۰۳ اوپل موکا توسط پرشیاه خودرو رونمایی شد و حالا منابع غیررسمی از عرضهی آسترا GS هیبرید خبر میدهند.
اولین آسترا سال ۱۹۹۱ به تولید رسید و با بدنهی سدان در ایران هم فروخته شد. طی نسلهای مختلف، آسترا به شکل خودرویی خانوادگی در ابعاد مشابه تویوتا کرولا در بازار جهانی حضور داشت اما به مرور زمان، مدیران اوپل تصمیم گرفتند آسترا فقط به شکل هاچبک و استیت عرضه شود. همچنین نصب پیشرانههای بزرگ و فعالیت در مسابقات نیز بسیار کمرنگ شد. نسل ششم آسترا از سال ۲۰۲۲ به تولید رسیده و فقط در آلمان مونتاژ میشود.
طراحی ظاهری اوپل آسترا هیبرید پرشیا خودرو
اولین آسترا جدید، سقف و کاپوت سیاه دارد اما برای بازار اروپا، مدلهایی با رنگآمیزی یکدست نیز دیده میشود. مدیران استلانتیس، به خوبی توانستند طراحی آسترا نسل ششم را متحول کنند و این خودروی کوچک را مدرن جلوه دهند.
چراغهای باریک و مخفی در قاب جلوپنجره، مهمترین المان ظاهری آسترا محسوب میشود. نشان تجاری اوپل در زمینهی سیاه، نصب شده و زیر کاپوت، فضای خالی برای هدایت به سمت رادیاتور است. حفرههای داخل سپر، در محدودهی نزدیک زمین، همراه ادوات پلاستیکی سیاه، حس اسپرت آسترا GS را نشان میدهند. مهمترین نکتهی منفی در نمای اصلی، عدم کشیدگی کاپوت تا لبهی چراغ است که البته به لطف برشهای دقیق و مونتاژ عالی، چندان توی ذوق نمیزند.
در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی دیده نمیشوند و تفاوت آسترا با یک خودروی آسیایی واضح است. این مدل با خطوط روی بدنه، طراحی جذاب ستونها و سقف، مدرن به نظر میرسد. همچنین رینگ اسپرت ۱۸ اینچ، برای خودرویی هاجبک، جالب هستند.
حجمدهی درپوش صندوق و سپر عقب آسترا ۲۰۲۵، ظرافت مورد انتظار از یک خودرو اروپایی را نشان میدهد. ادوات پلاستیکی، بسیار کم هستند و فرم چراغهای LED با نشان تجاری اوپل، قطعا خریدار ایرانی را جذب خواهد کرد. اوپل آسترا با طول ۴,۳۷۴ و عرض ۱,۸۶۰ و ارتفاع ۱,۴۴۱ و فاصله محوری ۲,۶۷۵ میلیمتر تولید میشود. این شرایط، نشان میدهد که آسترا ۲۰۲۵ هاچبک کوچکی نیست.
طراحی داخلی و کابین اوپل آسترا GS پرشیا خودرو
داشبورد ساخته شده از پلاستیک سخت برای محصولی در کلاس قیمتی آسترا، عجیب نیست. از سویی دیگر، سازنده تلاش کرده با نمایشگر لمسی بزرگ و پنل دیجیتال، ویژگیهای مدرن این هاچبک را تقویت کند. جنس فرمان، کلیدها و کنسول نیز، حس یک خودروی ارزان با کمترین ادوات لوکس را به سرنشینان میدهد.
وسط داشبورد، مانیتور لمسی ۱۰ اینچ دیده میشود و پشت فرمان، نمایشگر رنگی ۱۲ اینچ وجود دارد. تزئینات اضافی و ادوات فلزی یا سیاه پیانویی نیز در کابین آسترا کمتعداد هستند.
آسترا ۲۰۲۵ بازار اروپا با ترکیب رنگ سیاه و قرمز، اسپرت و جوانپسند دیده میشود؛ اما مواد نرم و مبله برای تودریها، چشمگیر نیستند. صندلیها نیز ساده و کاملا معمولی به نظر میرسند. فاصله محوری این خودرو، مشابه سمند ایران خودرو است و از این نظر، راحتی قابل قبول برای سرنشین فراهم میکند.
از شواهد موجود میتوان نتیجه گرفت، افراد بلندقد روی صندلیهای عقب آسترا ۲۰۲۵، چندان راحت نباشند و حس آزاردهنده برای نزدیکی سر به سقف را تجربه کنند. صندوق عقب، ۴۲۲ لیتر فضای حمل بار دارد که مشابه رنو کپچر است اما در مقایسه با سدانهای متوسط که غالبا حدود ۵۰۰ لیتر فضای صندوق دارند؛ مناسب سفرهای خانوادگی محسوب نمیشود. البته میتوان با جمعکردن صندلیهای عقب آسترا ، ۱۳۸۹ لیتر در اختیار داشت.
مشخصات فنی اوپل آسترا GS پرشیا خودرو
آسترا بنزینی از موتور سه سیلندر ۱/۲ لیتر توربو، ۱۳۶ اسببخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این مدل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و ساختار محرک جلو، در زمان ۹/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت آسترا GS هیبرید با وزن خالص ۱۲۰۰ کیلوگرم، حدود ۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر است.
آسترا پلاگین هیبرید که به دلیل قیمت بالا، شانس کمتری برای ورود به ایران دارد، یک هاچبک اسپرت قدرتمند محسوب میشود. این خودرو با ترکیب موتور ۱/۶ لیتر توربو و محرک برقی در دو مدل، ۱۸۰ و ۲۲۵ اسب بخار تولید شده است. میانگین مصرف سوخت یک تا ۲ لیتر در صد کیلومتر، همراه سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷ و ۶ ثانیه، آسترا پلاگین هیبرید را جذاب نشان میدهد.
شش کیسه هوا، کروز کنترل، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری ESP، حسگر پارک، سنسور باران، سیستم صوتی ۴ بلندگو با ۲ توییتر، نشانگر باد تایرها، چراغهای LED، ترمز پارک برقی (دکمهای)، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با امکان تنظیم دمای مجزا برای راننده و سرنشین ردیف اول، گرمکن داخل فرمان و صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Start) و آینههای جانبی تاشو برقی، امکانات استاندارد آسترا هستند.
حدود قیمت آسترا GS پرشیا خودرو
در آلمان برای مدل پایه مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو هیبرید، ۳۰ تا ۳۵ هزار یورو پرداخت میشود. با این شرایط، اگر عوارض و مالیات مشابه سال قبل را در نظر بگیریم، آسترا GS هیبرید برای خریدار دست اول در ایران، ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
ظاهرا واردات اوپل موکا که اوایل سال ۱۴۰۳ در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد، به مرحلهی نهایی نرسید و امروز خبری از این مدل در خیابانهای ایران نیست. این شرایط، احتمالا برای آسترا نیز ادامه خواهد داشت و استقبال مشتریان از یک هاجبک گرانقیمت، با وجود برند مشهور مونتاژ آلمان، کمرنگ خواهد بود.
Siyavash
۱۹ خرداد ۱۴۰۴اینم رفت قاطی لاکچری ها برا جوانان ایران..😕
منصور
۱۹ خرداد ۱۴۰۴بعید میدونم با استقبال چشمگیری تو ایران مواجه بشه
Mohammad
۱۹ خرداد ۱۴۰۴قیمتش چقدر خوبه اصلأ هم زیاد نیست چیزی که زیاده پوله که ما ایرانی ها داریم ، اگه با برق کار کنید یا فتوسنتز کنید و توی کوچه هم بخوابید با حقوق ماهیانه ۲۰ میلیون تومن و پس انداز به صورت طلا یا دلار بعد از ۲۰ سال کارگری میشه خرید ، البته تا اون موقع دیگه چرخ هاش هم نمیچرخه و صندلی هاش قژ قژ صدا میده ولی خب ، خیلی هم بد نیست که ؟ زندگی از این بهتر ؟ ناشکر نباشیم توقع هم بیاریم پایین ! مردم اروپا دارن از گرسنگی میمیرن ، ما باید خداروشکر کنیم .
ممنونم از مسئولین عزیز که ایران رو به اوج پیشرفت و قدرت منطقه حتی جهان رسوندن ، امیدوارم یکی از دوستان عزیز سرعت قطار پیشرفت رو افزایش بده چون ریل های پشت سرمون دارن خراب میشن و راه برگشتی نیست . رسما داریم با سر میریم تو چاه .
رامتین
۱۹ خرداد ۱۴۰۴این چیه آخه که 30000 دلار قیمتش باشه با این موتور ناامیدکننده؟؟ خب گلف را وارد کنید که در ورژن GTI بسیار از اوپل سرتر هست و با توان شگفت انگیز 250 اسب، حدود 32000 دلار قیمتشه. آدم عاقل در این کشور پیدا نمیشه؟