انتشار تصاویر رسمی و اطلاعات فنی پارس نوا جدید؛ تندر 90 و سدان P90

دوشنبه 30 تیر 1404 - 13:32
مطالعه 5 دقیقه
parskhodro-p90-6
پارس خودرو بعد از سال‌ها تحقیق و پیشرفت در فناوری‌ها، تصاویر رسمی و اطلاعات فنی پارس نوا را منتشر کرده است. این پروژه‌ی براساس تندر 90 ارایه می‌شود.
تبلیغات

پارس خودرو بعد از سال‌ها تحقیق و پیشرفت در فناوری‌ها، تصاویر رسمی و اطلاعات فنی پارس نوا P90 را منتشر کرده است. این پروژه‌ی براساس تندر 90 ارایه می‌شود و پلتفرم قدیمی رنو (داچیا) لوگان دارد.

سرعت خودروسازان ایرانی در تولید مدل‌های جدید و دست‌یابی به دانش روز، خجالت‌آور است. این صنعت در کشور ما، نه‌تنها باعث افتخار نیست؛ امیدی هم به پیشرفت آن احساس نمی‌شود. سایپا و ایران خودرو، با حمایت کامل دولت‌های مختلف طی چند دهه، از بازار انحصاری استفاده کرده‌اند؛ اما زیان انباشته و ناتوانی از پیشرفت دارند.

بهمن‌ماه سال 1400 تصاویری از پروژه‌ی P90 توسط پارس خودرو منتشر شد. این محصول، تندر 90 ایرانیزه نام گرفت و نوید فاجعه‌ای دیگر در تاریخ خودروسازی ایران داد. رنو (داچیا) لوگان که در ایران به نام تندر 90 نیز شناخته می‌شود، سال 2004 معادل 1382 رونمایی شده و حالا توسط مهندسان نخبه‌ی ایرانی، همراه پیشرانه‌ی ساخت داخل و طراحی متفاوت، ارایه می‌شود.

تندر ۹۰ ایرانی یا پارس نوا از پیشرانه ME16 استفاده می‌کند که امسال زیر کاپوت شاهین پلاس، عملکرد ضعیف خود را به نمایش گذاشته است. این پیشرانه نسخه‌ای از TU5 پلاس ایران خودرو محسوب می‌شود. موتور ۱.۶ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر، همراه جعبه دنده ۵ سرعته دستی برای P90 وجود دارد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی خواهد بود. ترمز جلو دیسکی است اما در عقب از ترمز های قدیمی کاسه ای استفاده شده که استفاده از آن در یک محصول جدید، اوج پیشرفت در خودروسازی ما را نشان می‌دهد.

نخبگان شاغل در پارس خودرو و گروه سایپا، فضای داخلی پارس نوا را بدون تغییر اساسی رها کرده و تقریبا همه چیز مشابه آنچه رنو در 21 سال پیش ساخته، ارایه شده است. البته نمایشگر لمسی 7 اینچ و دوربین پارک نیز به امکانات خودرو اضافه شده‌اند. از تجهیزات ایمنی پارس نوا که در کاتالوگ نوشته شده می‌توان به حسگر باران و نشان‌دهنده فشار باد تایرها، ترمز ABS و مدیریت لغزش ESC، حسگر برخورد از عقب، هشدار نبستن کمربند ایمنی، روشنایی روز (day light) و مشایعت، آنتن کوسه‌ای و رینگ آلومینیوم 15 اینچ اشاره کرد.

مهم‌ترین امکانات پارس نوا شامل ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیرو EBD، ترمز کمکی BAS و کنترل پایداری ESC سامانه کمکی حرکت در سربالایی، نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، فرمان D شکل با کلیدهای کنترلی، کیسه هوای راننده و سرنشین، تهویه نیمه‌اتوماتیک و چراغ‌های روشنایی روز با قابلیت اتولایت هستند.

پارس نوا

مشخصات

تعداد سیلندر

۴

حجم موتور

۱۶۰۰ سی‌سی

حداکثر توان موتور

۱۱۱ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور

حداکثر گشتاور

۱۵۰ نیوتن‌متر در ۳۷۵۰ دور

استاندارد آلایندگی

یورو ۵ با OBD

نوع گیربکس

۵ دنده دستی

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

نوع فرمان

برقی

رینگ

۱۵ اینچ آلومینیومی

سیستم تعلیق جلو

مک‌فرسون

سیستم تعلیق عقب

فنر پیچشی

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

کاسه‌ای

تایر

۱۸۵/۶۵ R15

طول خودرو

۴۲۳۰ میلی‌متر

عرض خودرو

۱۷۴۰ میلی‌متر

ارتفاع خودرو

۱۵۳۰ میلی‌متر

فاصله دو محور

۲۵۴۰ میلی‌متر

وزن خودرو

۱۱۰۰ کیلوگرم

سیستم روشنایی جلو

چراغ‌های پروژکتوری به همراه سیستم روشنایی در روز (DRL) و اتولایت

سیستم هشدار دهنده

هشدار کمربند ایمنی – باز بودن درب‌ها – سیستم TPMS

سیستم ترمز کمکی

ABS + EBD + BAS + ESC

سیستم کنترل پایداری

(ESC)

سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

(HSA)

هشدار دهنده ترمز اضطراری

(ESS)

نوع فرمان

D TYPE با کلیدهای کنترل روی فرمان

هنوز مشخص نیست، بیش از سه سال تلاش برای ساخت پارس نوا P90 چقدر هزینه داشته است. اتلاف وقت در این پروژه، که پلتفرم و طراحی آن از قبل مشخص بوده، عقب‌ماندگی شرکت سازنده نسبت به استاندارد جهانی را نشان می‌دهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.