پارس خودرو

سهند S، بررسی مشخصات و ویژگی‌های تیپ جدید سدان پارس خودرو

سهند S درواقع تیپ پایهٔ دستی این خودرو محسوب می‌شود که فقط تجهیزات و امکانات کمتری نسبت به سهند G دارد و در بخش فنی یکسان است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

سهند را که نسخهٔ فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود، اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیدیم و بعداً به‌تدریج تصاویر و اطلاعات بیشتری در مورد آن منتشر شد. در اسفند ۱۴۰۲ نیز پارس‌خودرو اولین پیش‌فروش این ماشین را آغاز کرد که در این بخشنامهٔ فروش، نام سهند S دیده می‌شد ولی در آن زمان مشخص نبود که این تیپ چه ویژگی‌هایی دارد و تفاوت‌هایش با تیپ‌های دیگر مثل سهند G چیست. در اواخر فروردین امسال اما نهایتاً پارس‌خودرو کاتالوگ جدید سهند را منتشر کرد و ویژگی‌های تمامی تیپ‌های آن مشخص شد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به بررسی مشخصات و ویژگی‌های سهند S بپردازیم.

همچنین بخوانید: مقایسه سهند پارس خودرو و رانا پلاس، ارزان‌ترین سدان‌های بازار

امکانات سهند S

سهند S تیپ پایهٔ دستی این خودرو محسوب می‌شود و کمترین امکانات و تجهیزات را ارائه می‌کند. ازجمله مهم‌ترین امکانات این تیپ می‌توان به غربیلک فرمان D شکل، سیستم پایش باد تایرها، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، تریم داخلی دورنگ، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور دنده‌عقب، دی‌لایت، کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی اشاره کرد؛ بنابراین، در سهند S خبری از نمایشگر لمسی، سانروف، رینگ آلومینیومی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، سنسور باران، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی نیست. این یعنی اساساً امکانات سهند S خیلی بیشتر از ساینا نیست اما بااین‌وجود، طراحی داخلی جدید و تریم دورنگ فضای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است.

مشخصات فنی سهند S

سهند S از لحاظ پیشرانه و مشخصات فنی تفاوتی با دیگر تیپ‌ها ندارد و با همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 GSI ارائه می‌شود. این پیشرانه نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور آشنای خانوادهٔ تیبا، ساینا و کوییک است که همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو نیز توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که گیربکس اتوماتیک CVT به تیپ‌های L و E اختصاص دارد. پارس‌خودرو همچنین قصد تولید نسخهٔ دوگانه‌سوز CNG سهند S را هم دارد که در صورت استفاده از سوخت گاز خروجی موتور را به ۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۶ نیوتن متر گشتاور کاهش می‌دهد. البته فعلاً فقط تیپ S پیش‌فروش شده و خبری از تیپ‌های دیگر و همین‌طور مدل‌های اتوماتیک و CNG نیست.

قیمت سهند S

هنوز قیمت نهایی سهند S اعلام نشده است اما در آخرین پیش‌فروش این خودرو که در اردیبهشت امسال صورت گرفت، رقم پیش‌پرداخت ۲۳۱ میلیون تومان بود. ازآنجایی‌که معمولاً در پیش‌فروش‌ها نصف قیمت نهایی خودرو دریافت می‌شود، قیمت نهایی سهند S باید بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. برای مقایسه، اطلس که درواقع نسخهٔ هاچ‌بک سهند محسوب می‌شود، هم‌اکنون با قیمت کارخانه‌ای ۴۰۵ میلیون تومان عرضه می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1287 ديدگاه)

    ظاهر جلو و عقبش افتضاح نیست اما تا وقتی که به زور چپوندن رو بدنه تیبا خیلی قناصش کرده

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. زیزیگولو

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6016 ديدگاه)

      اطلس و سهند همون کوییک و ساینا هستن که مثلاً فیس لیفت شدن 🤦 یه سپر جلو و یه سپر عقب و یه جلو پنجره عوض کردن و بعد به اسم ماشین جدید قالب میکنن به مشتری 🤦

      موافقم 17
      مخالفم 6
      1. mahan

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (142 ديدگاه)

        بالای دو هزار بار فهمیدیم که کوییک همون تیبا هه و اطلس همون کوییک. این قدر هی نگین سپر عوض کردن کل کامنتا شده همین

        موافقم 18
        مخالفم 6
        1. زیزیگولو

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (6016 ديدگاه)

          کسی مجبورت نکرده بخونی

          موافقم 15
          مخالفم 9
    2. کوروش

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (48 ديدگاه)

      وقتی به پلتفرم هاچ‌بک به زور صندوق اضافه کنی، با بهترین طراحی جلو پنجره و چراغ های عقب هم نتیجه بهتر از این مخلوق قناس و ناموزون نمی شه!

      موافقم 17
      مخالفم 3
    3. میتر

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج .
      ( قضیه همین ساینا و سهنده )

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1632 ديدگاه)

    از هر زاویه بهش نگاه کنی از پژو پارس بهتره و بروز تره

    موافقم 7
    مخالفم 22
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1287 ديدگاه)

      خدارو شکر اون لگن راهی موزه شد

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. نانو

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (85 ديدگاه)

      فقط زاویه منفجره بهش میاد

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. سعید کایا

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      از دیسلایک ها مشخصه از پارس بهتره

      موافقم 8
      مخالفم 9
    4. علیرضا

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (198 ديدگاه)

      بروزبودن یعنی مانیتور و سانروف؟
      همین شماهایین باعث شدین ۴۰ سال یه ماشینو تولید کنن
      پارس و سهند (تیبا خوشگله) اصلا توی یه کلاس خودرویی نیستن که قابل مقایسه باشن
      فاصله دومحور سهند ۲۴۱۰ و پارس ۲۶۷۰ یعنی ۲۶ سانتی متر فضای داخلی بزرگتر که باعث راحتی سرنشینا میشه
      فاصله دومحور بیشتر از پژو بخای میشه ۲۸۰۰ فقط ۱۳ سانت بزرگتر که فقط توی ماشینای میلیاردی پیدا میشه!
      اتاق پژو توی سری قیمتی خودش از نظر جادار بودن با اتاق سمند (که ۹۰ درصد با اتاق پژو یکیه) برابری میکنه و دنا که سمند خوشگلس به خاطر داشبورد و رودری های بزرگ از نظر فضای داخلی از اینا کوچیکتره تا حدی که میگن اندازه ۲۰۶ هست
      فقط تارا فضای داخلی بزرگتر از پارس داره
      شاهینو ننشستم که نظر بدم

      هر وقت کیفیت بنزین رو بردن بالا من قبول میکنم که یه انجین کوچیک بروز میتونه جای یه انجین قدیمی با حجم بیشتر رو بگیره
      در غیر این صورت همون انجین حجم بالای قدیمی صد شرف موتورای به روز شده زپرتی رو داره

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. فرزاد

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (38 ديدگاه)

        بله.
        ۱.خودروی بروز یعنی داشتن ESP یعنی امنیت

        ۲.مانیتور یعنی هنگام مسیریابی آنلاین داشتن مانیتور بزرگ بجا گوشی روی سینه

        ۳.خودروی بروز یعنی سانروف دل بچه تا بزرگ سال برای می‌ریزه

        و صدتا دلیل منطقی دیگه اینجا جانمیشه…‌

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. مصطفی

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          متاسفم واقعا فرزاد فکر کردی کنترل پایداری روی سهند فعال و کارایی داره ؟ پسر خوب ترمز عقبش کاسه ای هست طول و ارتفاع و عرض خودرو با هم تمیخونه و خارج اشتلندارد هست از همه مهمتر تعداد وم نقاط جوش اتاقش که فاجعه میسازه

          موافقم 9
          مخالفم 10
      2. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4718 ديدگاه)

        سمند نه ولی دنا دهن ادمو تو فضای داخلی سرویس می‌کنه
        سمند هم بده
        مخصوصا اون چوب رودریش جای یه بچه دو ساله رو تو کابین عقب میگیره

        موافقم 4
        مخالفم 9
  3. Gabriel

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    بغلش افتضاحه این تیپ ساید که از زمان مونتاژ ریو نسل ۱ تو سایپا وارد شده حدود بیست سال از طراحیش میگذره و بلاشک باید دگرگون بشه.جلو و عقب خودرو بدلیل فرایند ساده تره قالبسازی کامل تغییر کرده لذا بدک نشده ولی نمای ساید فاجعه است.موتور هم که مثنوی هفتاد من کاغذه حرف خاصی دربارش ندارم

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. دیجی

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (383 ديدگاه)

      در عقبش عین تیر کمون اینقدر قوس داره

      موافقم 8
      مخالفم 2
  4. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4718 ديدگاه)

    بنظر من سایپا بهتره از این به بعد رو پلتفرم دروغین همون یاریس کار کنه
    یا برای ماشینای اقتصادیش پلتفرم ۲۰۶ رو از ایران خودرو بگیره رو اون کار کنه

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4718 ديدگاه)

      خودشون که نمیتونن بسازن لاقل پلتفرمشو عوض کنن مردم کمتر اذیت شن تو چاله چوله ها…

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. زیزیگولو

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6016 ديدگاه)

      شاهکار و دستپخت جدید سایپا و احتمالاً با نقصهای فنی بی شمار 🤦 ارتقاء یافته از پراید به تیبا و از تیبا به ساینا و از ساینا به سهند با قدرت موتور ۹۰ الاغ بی بخار 🤦

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. علی

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (671 ديدگاه)

        این یه کلمه یدنیا ارزش داره. خیلی باحال گفتی. بجای ۹۰ اسب بخار ۹۰ الاغ بی بخار ،،😂😂🤣🤣😭😭🤣
        زیزیگولو دمت گرم داداشی

        موافقم 9
        مخالفم 5
      2. میلاد

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دمت گرم واسه کلمات گهربارت ۹۰ الاغ بی بخار با دریچه گاز برقی میشه خرگوش ..نه همستر بی بخار

        موافقم 5
        مخالفم 3
        1. پورتو

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دریچه گاز برقی بمفت نمیارزد لامسب موقع سبقت باید استخاره کنی این چیه یادگرفتن گذاشتن رو ماشینها همون سیمی خوب بود لااقل انرسی حرکتی دست خودته.
          تیبا از اینها بهتره حداقل طراحی اولیه ساده و بدون بهمریختگی درست شده.

          موافقم 3
          مخالفم 1
  5. omqali

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    چرا بیرونش زدن پارس خودرو ولی داخلش سایپا؟
    حشیش میکشن؟

    موافقم 15
    مخالفم 2
  6. پیام۲

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (223 ديدگاه)

    از رو میراژ جلوشو برداشتن؟

    موافقم 7
    مخالفم 2
  7. محسن

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بر اساس کاتالوگ، خیلی خیلی مسخرس که سهند G کروز کنترل و فرمون برقی نداره و فقط مال سهند اتومات هست. کولر نیمه اتومات ؟؟؟؟ خدایی چقدر ننگ هستید که روی ماشین به اصطلاح جدید این نیمه اتومات رو میگذارید. سهند S که مانیتور هم نداره. حالا ۴ روز دیگه میاد میگه ما همینی که تولید میکنیم ضرر میدیم! داستان حذف عایق اگزوز ساینا رو یادمون نرفته

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. علی جردن

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1632 ديدگاه)

      اصلا این خودرو تباید تو نسخه دنده دستی عرضه میشد همش باید اتوماتیک بودن… تو چه سالی داریم زندگی میکنیم حواستون هست ؟؟؟؟؟

      موافقم 11
      مخالفم 4
      1. Saeed Farshchian

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (41 ديدگاه)

        اصلا با نظرت موافق نیستم
        دنده دستی کارایی بالاتر و دردسر کمتر داره
        حتی اگه فراری هم داشته باشم میزارم رو حالت دستی و‌لذتشو میبرم

        موافقم 1
        مخالفم 0
  8. Mohammad hasan

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    به چند تا مقاله قبل مراجعه کنید…ماشینایی که نامبرده شد
    غیر دو تا اول همشون بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشتن
    حالا این اسباب بازیای سایپا ۹۰ اسب بخار اصلا خنده داره

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. علی کشاورز

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام خدمت دوستان من متعجبم که چرا هنوز خودروییکه به بازار نیامده وهنوز کسی سوار نشده در مورد کم و کیف آن قضاوت میکنیم اجازه بدیم وارد بازار بشه و امتحانش را پس بده بعدا نظر بدیم یک تعدادی ثبت نام کردند اسباب دلسردی آنان نشویم

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. خاص

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (216 ديدگاه)

      آفرین
      یه نظرِ مفید خونده باشم، همینه

      موافقم 5
      مخالفم 2
    2. Souls_Master

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      چون این خودرو محصول جدیدی نیست و بیش از یک دهه از امتحان پس دادنش میگذره.درمورد دلسرد شدن هم بهتر با واقعیت روبرو بشن تا اینکه درخیالات باشن.

      موافقم 6
      مخالفم 3
    3. میلاد

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      با سلام.داداش اون تعداد هم واسه فروش وحدود ۲۰۰ میلیون سود به مصرف کننده دوم هستن.خودم از اولین سری ثبت نامی ایران کندرو و سایپا خداشاهده تا این لحظه اسمم واسه ی تیبا هم در نیومد ب قیمت کارخونه البته مبارکشون باشه انشاالله ثبت نامی ها

      موافقم 4
      مخالفم 0
  10. Ali

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا این موتور و بدنه تیبا از دست شما خسته شده دیگه بزارین تو را خدا همون بمونه یا بلد نیستین وارد کننین با جون مردم بازی نشه این مردم گناه شون چیه بخدا

    موافقم 5
    مخالفم 3
  11. رامین صفایی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    هرچی باشه از تمام محصولات آشغال چینی
    سرتره . به امید روزی که تمام چینی ها و
    آشغالهاشون رو با پس گردنی از ایران
    بیرون بندازیم

    موافقم 4
    مخالفم 8
    1. ( سلام داداش چطوری سابق )

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (96 ديدگاه)

      چیزی مصرف می کنید ؟

      بدترین ماشین چینی از بهترین ماشین ایرانی باز بهتره

      موافقم 7
      مخالفم 3
  12. امیر

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    خدا نگذره از کسانی که باعث شدن ملت نتوانند ماشین بخرند اخه بی انصافها این چه قیمتهایی که گذاشتید چه خبر میدونید 400میلیون یعنی چی و تمام زندگی یک خانواده است با این پول در کشورهای همسایه چه خودروهایی میشود خرید

    موافقم 8
    مخالفم 0
  13. میتر

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    چیزی که من میبینم یک تیبا هست که تیونینگ شده .

    موافقم 6
    مخالفم 2
  14. محسن

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام درموقع تحویل خودرو میتوانیم به جای سهند s سهند G را که دارای اپشن بهتری هستد تحویل بگیریم وما بالتفاوتش را پرداخت کنیم متشکرم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  15. علی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. آیا اتوماتیک هم دارد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. علی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین آشغال ها را من مدتیه میخواهم ثبت نام کنم.سایت بسته است.صنعت خودرو تو ایران مافیای،ایرانخودرو و سایپا شبانه از در پشتی ماشین ها را ب دللال با قیمت آزاد می فروشند.تا پول هنگفتی ب جیب بزنند.خدا از سرشون نگذره. خدا رس واشون بکنه.ما چه قدر بدبختیم ب اینها التماس می کنیم.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  17. همایون

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عجب پراید به کجاها رسید سواری تمام خودروهای شاسی پراید عین خود پراید هست از همه لحاظ منتهی فقط سایپا به پول باداورده رسید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. حبیب

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خب همون کوییک همیشگی خواستن ادای میتسوبیشی رو دربیارن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  19. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبل ثبت نام با آب و تاب اعلام کردن که سانروف و مانیتور و دوربین دنده عقب و….داره الان بعد دریافت پول میگن دو تیپ sوG واقعا که مسخره است خوب یک دفعه بگن تیبا دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    به هر صورت این کار طرررراحان داخلیه که همه کانا هستند البته کالیو هم کم ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 1
  21. Alim

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همون تیبا صندوقدار سگ شرف داره به این اونم تا مدل ۹۷

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. naruei

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام ماشاالله حجب امکاناتی پدر ماشینهای خارجی شما در آوردید مراقب باشید خودروها خارجی از این امکانات شما گذاشتید برای خودروسهند ،،s کپی نزند مخصوصن اون فرمانD کار خوبی کردید اون کونتورهای کلیدهای صدا. را از روفرمان بداشتید

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. علی

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خودرو ساز های ایرانی مثل لاکپشتی هستند که نای راه رفتن ندارند یه پلتفرم رو چهل ساله داند تولید میکنند دولت هم ماشالهه تصمیماتش در راستای حمایت از اینهاست با این وضع تا اخر عمرمون وضع همینه پلتفرم پراید برا سایپا و پژو405 برا ایران خودرو

    موافقم 1
    مخالفم 0
  24. م

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی شاسی تیبا ساینا اطلس کوییک پراید همگی ترک میخوره یعنی همشون پراید هستن و فقط روکششون عوض شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. بابک

    ۱۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    ستم اینجاست که یک مانیتور ۷ اینچ خارج از قاب ، آپشن محسوب می شود….دکمه تنظیم ضبط روی فرمان ، آپشن محسوب می شود….
    نمی دانم پارس خودرو خجالت نمی کشه که همچین مواردی را حذف می کند و می گوید آپشن…
    یک مانیتور و دکمه کنترل روی فرمان ، برای سایپا مگه بیشتر از ۲ میلیون خرج بر می دارد که آپشن کرده…پولش را بگیرید و همه این به اصطلاح آپشن ها را بگذارید روی ماشین …بگذارید اون آدمی که به هزار بدبخت، پول جور می کند و ماشین ایرانی می خرد ، حداقل یک دلخوشی ظاهری داشته باشد…
    تمام این آپشن ها وقتی تولید انبوه بشود و تسط خودرو ساز در خط مونتاژ نصب گردد ، هزینه حداکثر ۱/۳ هزینه ای می شود که خارج کارخانه یا در نمایندگی نصب شود…اینقدر بی انصاف نباشید…

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا