تجربه رانندگی با پژو 5008 مدل 2021

دوشنبه 6 بهمن 1399 - 12:30
مطالعه 8 دقیقه
Peugeot-5008-2021
پژو 5008 یکی از دو محصول این خودروساز فرانسوی است که انقلاب طراحی پژو را کلید زد؛ اما اخیراً شاسی‌بلند بزرگ و هفت نفره پژو کمی قدیمی به نظر رسیده...
تبلیغات

پژو 5008 یکی از دو محصول این خودروساز فرانسوی است که انقلاب طراحی پژو را کلید زد؛ اما اخیراً شاسی‌بلند بزرگ و هفت نفره پژو کمی قدیمی به نظر رسیده و این وضعیت با ورود رقبای تازه‌نفس تشدید شده است. به همین خاطر فرانسوی‌ها اقدام به ارتقای 5008 کرده‌اند.

تغییرات رخ داده در این خودرو ملایم هستند اما هنوز هم می‌توانیم آن‌ها را تشخیص دهیم چراکه اکثر این تغییرات در بدنه اعمال شده‌اند. این خودرو دارای چهره آشنای مشابه با سوپرمینی 208 و سدان 508 بوده و از جلوپنجره بزرگ‌تر، دیلایت های LED و چراغ‌های جلوی جدید سود می‌برد.

خبر بزرگ در کابین اضافه شدن سیستم اطلاعات سرگرمی جدید با نمایشگر مرکزی 10 اینچی و پشت آمپرهای دیجیتال 12.3 اینچی است که بالای فرمان و در خط دید راننده قرار گرفته و کاملاً استایل i-Cockpit مشهور پژو را دارد.

اساساً تغییری هم در قوای محرکه رخ نداده و بنابراین این شاسی‌بلند دو قوای محرکه بنزینی و دیزلی در دسترس است. پیشرانه‌های بنزینی شامل نسخه 3 سیلندر 1.2 لیتری 129 اسبی و 4 سیلندر 1.6 لیتری 178 اسب بخاری است. نمونه‌های دیزلی هم شامل پیشرانه‌های 1.5 و 2 لیتری است. ما مدل دیزلی 1.5 لیتری را به همراه گیربکس 6 سرعته دستی تست کردیم.

پژو کمی در تریم های 5008 تغییر ایجاد کرده است. تریم پایه با نام اکتیو پریمیوم شناخته شده و دارای تجهیزاتی همچون رینگ‌های 17 اینچی، استارت بدون کلید و حسگرهای پارک جلو و عقب است. مدل Allure که در تست حضور داشته به رینگ‌های 18 اینچی، شیشه‌های تیره، ریل‌های سقف آلومینیومی و ناوبری یکپارچه مجهز بوده است. تریم بعدی Allure پریمیوم است که تجهیزات بیشتری همچون میزهای کوچک برای سرنشینان عقب دارد.

مدل GT با تجهیزاتی همچون چراغ‌های جلوی LED، سقف مشکی، کروز کنترل تطبیقی و آینه وسط بدون فریم عرضه می‌شود و سرانجام تریم GT پریمیوم با رینگ‌های 19 اینچی، درب پشتی برقی و صندلی‌های جلوی ماساژوردار عرضه می‌شود.

خودروی ما قطعاً به حد کافی هوشمند حس می‌شود و قیمت حدود 33 هزار پوندی خود را توجیه می‌کند. این مدل دارای پلاستیک‌های نرم و باکیفیت در تمامی نقاط کلیدی کابین بوده و تریم فیبر کربن غیرواقعی هم روی سطوح سخت کشیده شده است. شاید طراحی کابین کمی شلوغ به نظر برسد هرچند ما از وجود دکمه‌های کمتر خشنود هستیم. حس و هوای کلی کابین مربوط به خودروهای سطح بالا بوده و از نظر فضا نیز دو سرنشین بزرگ‌سال در جلو به راحتی جای خواهند گرفت و به لطف کف مسطح 5008 نیز سرنشینان عقب مشکلی نخواهند داشت.

دینامیک سواری 5008 به وضوح نشان می‌دهد که پژو به فرمول قبلی دست نزده است. با فاصله بین محوری بیشتر در این خودرو شما شاهد ترکیب خوبی از سواری راحت و کنترل بدنه مناسب خواهید بود. در واقع پژو 5008 از این نظر بهتر از اکثر مینی ون‌های مرسوم عمل می‌کند.

پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی نیز قدرت کافی برای حمل جثه خودرو را داشته اما هرگز حس سرعت واقعی را تداعی نمی‌کند. حداکثر گشتاور این نیروگاه آهنین در دور 1750 حاصل می‌شود اما شاید بخواهید دور پیشرانه را بالای 2 هزار نگه دارید تا قدرت خودرو در دستتان باشد. حداکثر قدرت تولیدی پیشرانه نیز در دور 3750 به دست می‌آید اما واقعیت این است که بهترین عملکرد پیشرانه تا دور 3 هزار ظاهر می‌شود.

این طیف ارائه حداکثر قدرت نسبتاً کم به نظر می‌رسد و این‌گونه نیز هست؛ اما اگر عجله‌ای نداشته باشید این پیشرانه را به حد کافی منعطف خواهید یافت. پیشرانه موردبحث آرامش خوبی نیز داشته و در شتاب گیری ها به ندرت صدای خود را بلند می‌کند.

اگرچه گیربکس دستی 5008 فاصله تعویض دنده کمی دارد اما کمی سخت دنده‌ها را عوض می‌کند. همچنین دسته‌دنده کرومی و بزرگ پژو شکل طبیعی برای دست انسان را ندارد. ما گیربکس 8 سرعته اتوماتیک را ترجیح می‌دهیم.

فرمان کوچک پژو نیز مانور دادن با این شاسی‌بلند بزرگ در خیابان‌های تنگ و پارکینگ‌های کوچک را راحت‌تر می‌کند؛ اما نباید انتظار دقت عالی از فرمان خودرو را داشته باشید.

ردیف دوم صندلی‌ها فضای زیادی دارد اما صندلی‌های تاشونده ردیف سوم قطعاً مناسب کودکان هستند تا بزرگ‌سالان. البته نشستن روی صندلی‌های ردیف آخر پژو راحت‌تر از خودرویی همچون اشکودا کودیاک می‌باشد.

با وجود ردیف سوم صندلی‌ها در جای خود فضای بار 167 لیتری وجود خواهد داشت اما اگر آن صندلی‌ها جمع شوند فضای بار به 962 لیتر خواهد رسید.

5008 هنوز هم خودرویی با جذابیت‌های زیاد است که انعطاف کابین هفت‌نفره را در لباس یک شاسی‌بلند عرضه می‌کند. بهبودهای کیفیتی و تکنولوژی کابین این خودرو باعث شده 5008 یکی از بهترین کابین‌ها از نظر کیفیت را در کلاس خود داشته باشد. همچنین اعتماد دوباره پژو به پیشرانه‌های قبلی این خودرو تصمیم درستی بوده است. البته شاید نبود پیشرانه‌های الکتریکی شده شاید یک نقطه‌ضعف برای این خودرو در عصر کنونی باشد.

مشخصات پژو 508 Allure 1.5 BlueHDi 130 S&S

  • قیمت: 33405 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: 129 اسب بخار/300 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 11.1 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 190 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: بین 4.6 تا 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.