مقایسه مفصل کراس‌اوورهای محبوب: نیسان قشقایی، پژو 3007 و هیوندای توسان

جمعه 16 مهر 1400 - 15:41
مطالعه 22 دقیقه
Nissan-Qashqai-vs-Peugeot-3008-vs-Hyundai-Tucson-55
آنچه در زمان انتخاب یک خودروی خانوادگی اهمیت دارد فضای کابین و بار مناسب، ایمنی بالا و قیمت ارزان است. اینجا عملکرد بر احساس اولویت دارد. البته...
تبلیغات

آنچه در زمان انتخاب یک خودروی خانوادگی اهمیت دارد فضای کابین و بار مناسب، ایمنی بالا و قیمت ارزان است. اینجا عملکرد بر احساس اولویت دارد. البته این به معنی نادیده گرفتن هیجان و سبک زندگی فعال نیست و درباره این موضوع می‌توانیم از نیسان به خاطر تحقق آرزوهایمان تشکر کنیم.

در اوایل دهه 90 میلادی نیسان دو خودروی هاچبک آلمرا و سدان پریمرا را عرضه می‌کرد که هیچ‌یک جزو بهترین‌های کلاس خود نبودند. به همین خاطر ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند تغییر رادیکالی در خط‌مشی خود ایجاد کنند و قشقایی را تولید کردند که ترکیبی از عملکرد یک شاسی‌بلند و هزینه‌های مالکیت یک هاچبک بود. مهم‌تر اینکه ظاهر این خودرو دل‌پذیرتر از دو مدل قبلی یاد شده بود و بنابراین کلاس کراس اوورها متولد شد. قشقایی از آن زمان تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده و معمولاً جزو 5 خودروی پرفروش بازار بریتانیا می‌باشد.

البته که حفظ عنوان قهرمانی هرگز آسان نبوده و حالا سومین نسل این خودرو به میدان آمده است. قشقایی 2021 خودرویی ایمن‌تر، کم‌مصرف‌تر و پیشرفته‌تر از نسل‌های پیشین است.

ما این خودرو را در برابر دو رقیب شیک یعنی پژو 3008 و هیوندای توسان قرار داده‌ایم که اولی برای سال 2021 فیس لیفت شده و دومی هم با نسل جدید و متمایزش در میدان رقابت حاضر شده است.

خب آیا جدیدترین نسل نیسان قشقایی می‌تواند همانند نسل‌های پیشین بدرخشد؟ یا دو رقیب یاد شده ثابت می‌کنند نیسان دیگر حرف اول را نمی‌زند؟

  • نیسان قشقایی

مدل

نیسان قشقایی 1.3 DIG-T Xtronic Tekna

قیمت (پوند)

33465

پیشرانه

4 سیلندر 1.3 لیتری توربوی 154 اسب بخاری

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

8.9

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.4

آلایندگی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر)

145

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

155

قشقایی حاضر در تصاویر از گیربکس 6 سرعته دستی استفاده می‌کند اما ما این خودرو را با رقبای اتوماتیک مقایسه کرده‌ایم. مدل یاد شده قیمت 33465 پوندی برای گیربکس اتوماتیک داشته و 1145 پوند دیگر نیز صرف رنگ آبی بدنه و سقف مشکی شده است.

طراحی و مهندسی

سومین نسل قشقایی با یک فرمول ساده طراحی شده است: ظاهر خودرو را غیرقابل فراموش طراحی کرده و درعین‌حال همان فرم تیزتر و مدرن‌تر را ارائه کند. اگرچه نسل سوم این خودرو کاملاً آشنا به نظر می‌رسد اما گیراتر بوده و 35 میلی‌متر طویل‌تر و 32 میلی‌متر پهن‌تر شده است.

البته نیسان بهبودهای ساختاری را فراموش نکرده است. این خودرو دارای درب‌های آلومینیومی و درب صندوق کامپوزیتی می‌باشد. قشقایی جدید 60 کیلوگرم سبک‌تر از قبل شده و به نسخه به‌روز پلتفرم CMF مجهز است، ساختاری که 48 درصد مستحکم‌تر از قبل است. فرمان نیز تیزتر بوده و در کل پاسخ طبیعی‌تری دارد.

اکثر مدل‌های قشقایی جدید از سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب استفاده می‌کنند اما طراحی چند اتصالی پیشرفته‌تر در مدل‌های دارای رینگ‌های 20 اینچی یا سیستم چهار چرخ محرک قابل سفارش است.

این کراس اوور ژاپنی در ابتدا با پیشرانه 1.3 لیتری توربوی هیبریدی که دو قدرت 136 یا 154 اسبی دارد عرضه می‌شود. گیربکس 6 سرعته دستی در دسترس بوده و البته گزینه CVT اتوماتیک نیز موجود دارد. نسخه‌های فول قشقایی را می‌توان با سیستم چهار چرخ محرک سفارش داد اما انتظار نمی‌رود مشتریان بریتانیایی استقبال چندانی از آن داشته باشند.

سواری

مشخص است که تغییرات ساختاری و نرم‌افزاری شاسی و فرمان قشقایی باعث بهبود قابل‌توجه تجربه سواری این خودرو شده‌اند. قشقایی جدید پایدار و توانا حس شده و اشتیاق بیشتری به عبور از پیچ‌ها نشان می‌دهد. فرمان خودرو دقیق‌ترین نمونه بین سه خودرو بوده اما بسیار سبک است. این ویژگی برای مانور در سرعت‌های پایین بسیار خوب بوده اما برای رانندگی نرمال باید به آن عادت کنید.

سواری خودرو نیز به اندازه کافی نرم است. قشقایی اندکی خشک تر از پژو بوده اما در کل سیستم تعلیق آن به خوبی کنترل شده و حس ناهنجاری ندارد. البته هیوندای نرم‌تر احساس می‌شود.

خودروی حاضر در تست از پیشرانه قوی‌تر 154 اسبی استفاده کرده بود. این پیشرانه در زمان فشار زیاد صدای بلندی تولید می‌کند و دنده‌های مصنوعی گیربکس CVT هم کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند. نیسان به دنبال ایجاد حسی شبیه گیربکس‌های اتوماتیک عادی بوده اما حس طبیعی چندانی ندارد. تا زمانی که واقعاً مجبور نباشید، استفاده از گیربکس دستی را توصیه می‌کنیم.

البته گیربکس CVT به جبران کمبود گشتاور مناسب در دورهای پایین پیشرانه کمک می‌کند. پیش از اینکه توربو در دور حدود 1800 وارد مدار شود، پیشرانه 1.3 لیتری بسیار کم‌توان حس می‌شود.

فضای کابین و بار

طراحان نیسان به وضوح روی این موضوع کار کرده‌اند. برای مثال درب‌های عقب تا 85 درجه باز می‌شوند و بنابراین به‌راحتی می‌توان فرایند ورود و خروج را انجام داد. کف صندوق نیز طراحی مناسبی دارد.

البته در بحث آمار و ارقام قشقایی نمی‌تواند با رقبا برابری کند. فضای بار 479 لیتری این خودرو 49 لیتر بیشتر از قبل بوده اما حدود 100 لیتر کمتر از پژو و هیوندای می‌باشد. لبه بارگیری صندوق 3008 به زمین نزدیک‌تر بوده و برخلاف دو خودروی دیگر، نیسان فاقد اهرم‌هایی در صندوق برای تا کردن صندلی‌های عقب می‌باشد.

همین داستان درباره کابین نیز صدق می‌کند. فضای بخش جلوی کابین بیش از حد نیاز بوده اما هنوز هم پشت سر رقبا قرار می‌گیرد. فضای زانو 20 میلی‌متر بیشتر از نسل پیشین قشقایی شده اما فضای سر خوب نیست. استفاده از سانروف پانورامیک وضعیت را وخیم‌تر کرده اما توسان که دارای همین ویژگی است عملکرد بهتری داشته است.

ایمنی

یورو انکاپ هنوز جدیدترین نسل قشقایی را تست نکرده اما بر پایه سیستم‌های ایمنی زیادی که در این خودرو وجود دارد احتمالاً بالاترین امتیاز را کسب خواهد کرد. از جمله تجهیزات استاندارد قشقایی جدید می‌توان به هشدار برخورد از جلو، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز خودکار عقب و هشدار ترافیک پشتی اشاره کرد.

هزینه‌های نگهداری

مصرف سوخت این خودرو در جایگاهی بین دو رقیب قرار می‌گیرد. 3008 تنها خودروی هیبریدی تست بوده و بنابراین انتظار می‌رود سیستم استارت/استاپ آن کمتر کار کند اما این‌گونه نبوده است.

نظرات آزمایش‌کنندگان: داخل کابین نیسان تریم های زیادی همچون پیانوبلک و مشکی متالیک وجود دارد. همچنین نوار تریمی الهام گرفته از عناصر چوبی ژاپنی نیز بکار رفته است.

  • پژو 3008

مدل

پژو 3008 1.2 Pure Tech Allure Premium

قیمت (پوند)

31455

پیشرانه

3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی 129 اسب بخاری

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

9.7

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.1

آلایندگی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر)

146

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

155

3008 تست شده در اینجا از نوع 2021 فیس لیفت بوده است. این خودرو از نوع تریم رده میانی Allure Premium انتخاب شده و از پیشرانه بنزینی توربو و گیربکس اتوماتیک سود می‌برد. از جمله آپشن های این خودرو می‌توان به درب پشتی برقی 400 پوندی، شارژ بی‌سیم گوشی 120 پوندی، سقف مشکی 400 پوندی و... اشاره کرد که نهایتاً قیمت خودرو را به 33 هزار پوند رسانده‌اند.

طراحی و مهندسی

تا همین چند سال پیش سبد محصولات پژو کاملاً عادی بود اما همه‌چیز در سال 2016 و با عرضه نسل دوم 3008 عوض شد. این خودرو به معنی بازگشتی دوباره برای فرانسوی‌ها بود. 3008 نه تنها کراس اوور خانوادگی جاداری بود بلکه توازن مناسبی از سواری و هندلینگ را ارائه می‌کرد و از نظر طراحی و کیفیت هم پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشت.

5 سال گذشته و پژو اقدام به ارتقای یکی از بهترین محصولات خود کرده است. 3008 همچنان از همان پلتفرم و طراحی فنی قبلی استفاده می‌کند اما استایل به‌روزتری دارد. دو نسخه پلاگین هیبریدی به این خانواده اضافه شده هرچند مشتریان هنوز هم می‌توانند پیشرانه‌های 1.5 لیتری دیزلی و 1.2 لیتری بنزینی با قدرت مشترک 128 اسبی را انتخاب کنند. ما مدل بنزینی را تست کرده‌ایم که دارای گیربکس 8 سرعته اتوماتیک بوده است. پیشرانه دیزلی فقط با این گیربکس همراه می‌شود اما نسخه بنزینی با گیربکس 6 سرعته دستی هم قابل انتخاب بوده و 1600 پوند ارزان‌تر می‌باشد.

آنچه تغییری نکرده طراحی داشبورد i-Cockpit پژو است. این طراحی به تمایز محصولات پژو از سایر اعضای گروه استلانتیس کمک کرده است. این طراحی شامل فرمانی کوچک است که راننده با آن می‌تواند پشت آمپرهای دیجیتال را از روی تریم موجود ببیند. این ویژگی باب میل برخی رانندگان بوده و البته به قد او نیز بستگی دارد.

سواری

اگرچه گرفتن این فرمان کوچک در دست می‌تواند کمی عجیب باشد اما باعث می‌شود 3008 در سرعت‌های پایین بسیار مانور پذیر و سبک حس شود. شعاع گردش 3008 برابر با 10.7 متر بوده که بهتر از نیسان و هیوندای می‌باشد.

این خودرو جزو راحت‌ترین خودروهای کلاس بوده ولی توسان از نظر کیفیت سواری اندکی بهتر است. البته برخلاف توسان، 3008 در بحث هندلینگ بالاتر از حد متوسط کلاس قرار می‌گیرد. واضح است که 3008 جزو خودروهای اسپورت نیست اما نسبت به ماهیت خانوادگی خود چابکی معقولی دارد.

اگرچه پیشرانه 1.2 لیتری توربوی پژو به اندازه نیروگاه قشقایی و توسان قدرتمند نیست و یک سیلندر هم نسبت به آن‌ها کم دارد اما آرام ترین و خونسردترین پیشرانه بین سه خودرو محسوب می‌شود. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز بسیار نرم بوده هرچند سواری خودرو در سرعت‌های پایین و ترافیک امری بسیار عجیب جلوه می‌کند. سیستم استارت/استاپ مشکل اصلی است زیرا زودتر از توقف درگیر شده و باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. برداشتن پا از روی پدال گاز این روند را نرم‌تر می‌کند.

فضای کابین و بار

با استفاده گسترده از پارچه بجای پلاستیک، کابین پژو ظاهر و حس بهتری نسبت به نیسان دارد؛ اما این موضوع فقط به‌ ظاهر سطوح محدود نمی‌شود زیرا کیفیت ساخت 3008 نیز خوب است. نقاط ایزوفیکس به‌صورت استاندارد در صندلی‌های عقب وجود دارد. صندلی عقب را می‌توان تا کرد و وسایل طویل‌تری را می‌توان با این خودرو نسبت به قشقایی و توسان حمل نمود.

فضای بار کلی 3008 به 1482 لیتر می‌رسد که بعد از توسان بهترین گنجایش بین سه خودرو است. فضای بار استاندارد خودرو نیز 520 لیتر است که بیشتر از قشقایی بوده اما نسبت به فضای بار 577 لیتری توسان کمتر می‌باشد.

فضای زانوی 3008 مشابه قشقایی بوده اما فضای سر بهتر از دو رقیب دیگر است. علیرغم طراحی خاص کابین و داشبورد، 3008 در کل به خاطر جادار بودن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ایمنی

کیفیت بالای 3008 توسط مالکان تائید شده است. این خودرو در نظرسنجی رضایت مشتری سال 2020 دومین خودروی بازار بریتانیا بود و تنها کیا سورنتو بالاتر از آن قرار گرفت. احتمالاً به‌روزرسانی انجام شده باعث تقویت جایگاه این خودرو خواهد شد.

هزینه‌های نگهداری

اختلاف چندانی در بحث آلایندگی این خودرو و قشقایی وجود ندارد و بنابراین تفاوت مالیاتی نیز وجود نخواهد داشت. این خودرو ارزان‌ترین مدل تست شده بوده و در کل هزینه‌های کمتری را به مالک تحمیل خواهد کرد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: پس از گذشت 5 سال دکمه‌های پیانویی 3008 هنوز هم زیبا به نظر می‌رسد. این تنها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود این خودرو گران‌قیمت و منحصربه‌فرد به نظر آید.

  • هیوندای توسان

مدل

هیوندای توسان 1.6 T-GDi MHEV DCT Premium

قیمت (پوند)

32540

پیشرانه

4 سیلندر 1.6 لیتری توربوی 148 اسب بخاری

شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (ثانیه)

9.6

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

6.5

آلایندگی دی‌اکسید کربن (گرم در هر کیلومتر)

146

مالیات جاده‌ای سالانه (پوند)

155

اگرچه توسان نشان داده شده در این تصاویر از نوع اولتیمیت پرچم‌دار بوده و از قوای محرکه هیبریدی کامل استفاده می‌کند اما نزدیک‌ترین رقیب توسان به قشقایی و 3008 نسخه ارزان‌تر پریمیوم با پیشرانه هیبریدی ملایم است. این خودرو با قیمت 32540 پوندی بین پژو و نیسان قرار می‌گیرد.

طراحی و مهندسی

توسان جزو اثبات‌شده‌ترین کراس اوورهای این کلاس بوده و فروش بیش از 7 میلیون دستگاهی را از سال 2004 تاکنون ثبت کرده است. البته سه نسل پیشین این خودرو هرگز به عنوان رقبایی سطح بالا در کلاس مطرح نبوده‌اند. نگاهی کوتاه به نسل جدید توسان نشان می‌دهد که هیوندای اهداف جاه‌طلبانه‌ای را برای نسل چهارم ترسیم کرده است.

استایل توسان جدید شبیه هیچ‌یک از نسل‌های پیشین این خودرو و یا رقبا نیست. از جلوپنجره دراماتیک خودرو گرفته تا خیزهای متمایز در کناره‌ها، توسان بی‌شک چشمگیرترین کراس اوور کلاس است.

اگرچه کابین این خودرو در نگاه اول هیجان پژو را ندارد اما فضایی بسیار خوشایند می‌باشد. بخش بالایی داشبورد به خوبی با ورودی‌های هوا ترکیب شده و پشت آمپرهای 10.25 اینچی نیز کیفیت بالایی دارند. سطح توجه طراحان به جزئیات باعث شده کابین باکیفیتی را شاهد باشیم.

توسان روی قوای محرکه هیبریدی حساب ویژه‌ای باز کرده است. پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی این خودرو با پیشرانه الکتریکی و باتری 13.8 کیلووات ساعتی ترکیب شده و قدرت 261 اسبی و شعاع الکتریکی 45 کیلومتری را ارائه می‌کند.

یک پله پایین‌تر نسخه هیبریدی مرسوم قرار دارد که قدرت 227 اسبی تولید می‌کند. پیشرانه 1.6 لیتری توربوی هیبریدی ملایم تست شده در این رقابت خروجی 148 اسب بخاری و گشتاور 250 نیوتون متری دارد. گیربکس 6 سرعته دستی به‌صورت استاندارد وجود داشته اما با پرداخت 1215 پوند می‌توان گیربکس 7 سرعته دوکلاچه را سفارش داد.

سواری

سواری توسان خیلی هیجان‌انگیز نیست. این خودرو در مقایسه با رقبا سنگین‌تر حس می‌شود در واقعیت هم 160 کیلوگرم سنگین‌تر از پژو است بنابراین توسان انتخاب اول برای رانندگان حرفه‌ای نیست.

البته همان روش انتقاد بی‌فایده از فضای بار کم یک سوپرکار درباره توسان هم صدق خواهد کرد. توسان برای رانندگی اسپورت طراحی نشده و اولویت‌های اصلی آن هندلینگ ایمنی و پایدار و سواری ریلکس می‌باشد. راحتی سواری این خودرو بهتر از دو رقیب دیگر بوده و از نظر ایزوله صدا نیز بسیار خوب عمل کرده است. به همین خاطر توسان گزینه‌ای عالی برای مسافرت‌های طولانی محسوب می‌شود.

وزن اضافی در عملکرد خط مستقیم توسان هم تأثیر گذاشته است. اگرچه قدرت پیشرانه این خودرو 19 اسب بخار بیشتر از پژو است اما شتاب دو خودرو تفاوت چندانی ندارد.

بااین‌وجود پرفورمنس توسان کفایت می‌کند و گیربکس دوکلاچه آن نیز بهترین است. این گیربکس نرم‌تر از گیربکس پژو عمل می‌کند. تنها جای شرمساری است که صدای پیشرانه در شتاب گیری های سنگین درمی‌آید اما در کل توسان بهترین پکیج را از پشت فرمان ارائه می‌کند.

فضای کابین و بار

با توجه به اینکه توسان با اندکی اختلاف بزرگ‌ترین خودروی این رقابت است بنابراین از جادارترین کابین سود می‌برد. فضای سر بسیار خوب بوده و فضای پا نیز بهتر از رقبا می‌باشد.

توسان بزرگ‌ترین محفظه بار را داشته و فضای 577 لیتری آن بهترین در کلاس می‌باشد. با خواباندن صندلی‌ها این فضا به 1756 لیتر خواهد رسید که آن‌هم بهتر از رقباست.

ایمنی

توسان هم مثل نیسان در تست‌های یورو انکاپ شرکت نکرده اما معتقدیم این خودرو امتیاز بسیار خوبی کسب خواهد کرد زیرا دارای 7 کیسه هوا و سیستم‌های ایمنی متنوعی می‌باشد. در تریم های فول سیستم پایش کناری وجود دارد که در زمان فعال شدن راهنما تصاویر بخش جانبی را نشان می‌دهد.

هزینه‌های نگهداری

پس از گذشت 3 سال پژو 3008 حدود 48 درصد ارزش خود را حفظ می‌کند اما این میزان برای توسان حدود 54 درصد است. قشقایی هم 49.75 درصد ارزش اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

هر سه خودرو دارای باک سوخت 53 تا 55 لیتری هستند و در دنیای واقعی شعاع حرکتی زیادی را ایجاد خواهند کرد.

نظرات آزمایش‌کنندگان: تمامی ‌تریم های توسان به جز SE دارای نورپردازی کابین هستند که به زیبایی باعث نمایش بخش‌هایی همچون درب‌ها و محفظه قرار دادن گوشی هوشمند می‌شود.

  • قضاوت نهایی

رتبه اول: هیوندای توسان

به لطف کابینی خیال‌انگیز، فضای کابین و بار عالی و راحتی سطح بالا، توسان برنده این رقابت است. تنها پژو با طراحی و کیفیت کابین خود به توسان نزدیک می‌شود اما ارزش باقی مانده بیشتر توسان باعث می‌شود هزینه‌های نگهداری خودرو پایین باشد. تنها نقطه‌ضعف این خودرو پیشرانه‌ای با صدای بالاست.

رتبه دوم: نیسان قشقایی

اگرچه نسل جدید نیسان قشقایی خودروی خوبی است اما اقساط ماهانه بیشتر نسبت به توسان باعث شده این خودرو در رتبه دوم قرار گیرد. قشقایی جدید از نظر راحتی و طراحی پیشرفت کرده اما گیربکس اتوماتیک آن تعریف چندانی ندارد. قشقایی خودروی بدی نیست و نسبت به نسل پیشین کاملاً بهبود یافته اما بهترین خودروی این کلاس نیست.

رتبه سوم: پژو 3008

آنچه باعث تنزل رتبه پژو شده قیمت آن و به ویژه اقساط ماهانه است. کابین این خودرو جذابیت بیشتری نسبت به قشقایی داشته و در کل جادارتر و گران‌بهاتر حس می‌شود. اگرچه پژو کمی کندتر است اما سواری بهتری دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.