مصاف واکسهال موکا X، پژو 2008 و هوندا HR-V
میزان فروش کراس اوورهای کامپکت بالاست بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که میبینیم واکسهال در میانهی عمر موکا بازطراحیای را انجام داده است. این مدل خانوادگی قبلاً به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای این شرکت شناخته میشده اما موکا X با ظاهر جدید، تکنولوژی بهروز شده و تغییر نام درصدد است تا جذابیت خود را بیشازپیش نشان دهد.
واکسهال همچنین طیف مدلهای این خودرو را به تنها سه مدل اکتیو، دیزاین Nav و الیت کاهش داده است. به علاوه طیف نسبتاً مناسبی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی به همراه گزینهی سیستم چهار چرخ محرک نیز ارائه میشود.
هرچند، موکا X باید بسیار قوی عمل نماید در صدر این کلاس قرار گیرد. یکی از مدلهای مورد علاقهی ما که اخیراً بازنگری شده پژو 2008 است. این فرانسوی شیک، مجهز و خوشساخت یکی از اقتصادیترین پیشرانههای اقتصادی بازار را در اختیار دارد.
دیگر حریف نسبتاً تازهوارد هوندا HR-V است. ما قبلاً نمونهی بنزینی این خودرو با گیربکس اتوماتیک CVT را تست کردهایم اما این بار نسخهی دیزلی 1.6 لیتری با گیربکس دستی زیر میکروسکوپ قرار میگیرد.
شاخبهشاخ
آفرود
موکا تنها مدلی است که در این مقایسه با سیستم چهار چرخ محرک عرضه میشود اگرچه که این سیستم تنها با پیشرانهی 1.4 لیتری توربوی بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی 134 اسب بخاری در دسترس است.
نسخههای Allure و GT-Line پژو 2008 از تنظیمات کنترل چسبندگی شرکت سود میبرند که دارای حالتهای شن، برف، گل و نرمال برای کنترل کشش است.
تطبیقپذیری
در میان این سه خودرو هوندا HR-V جادارترین و منعطفترین خودرو است. هوندا نهتنها بزرگترین صندوق را دارد بلکه از تنظیمات صندلی جادویی نیز سود میبرد. پژو صندوق کمی بزرگتر از موکا دارد اما فاقد فضای زیر کف و فضای پای بیشتر موکاست.
اطلاعات سرگرمی
سیستم اطلاعات سرگرمی در واکسهال با فاصله بهترین است. نه تنها Intellilink واکسهال صفحهنمایش بزرگتری را با گرافیک واضحتر به همراه دارد بلکه عملکردهای مفیدی چون اپل کارپلی را نیز پیشنهاد میدهد. تنظیمات سیستم ناوبری نیز دارای ارتباط اینترنت است.
قضاوت نهایی
رتبهی اول: پژو 2008
با ترکیب مناسبی از شیک و مجهز بودن و هزینههای پایین مالکیت،2008 بازنگری شده یک جایگزین دلچسب برای هاچبک های سنتی است. این خودرو همچنین تجربهی سواری برجستهای داشته و در آبوهوای نامساعد نیز امنیت رانندگی بالایی دارد. اگرچه این خودرو در این مقایسه به اندازهی رقبا جادار نیست اما هنوز هم کاربردی بوده و تطبیقپذیری زیادی برای خانوادهها دارد.
رتبهی دوم: واکسهال موکا X
بهروزرسانیهای صورت گرفته در موکا مخصوصاً در داشبورد و سیستم اطلاعات سرگرمی ارزشمند بوده است. این خودرو همچنین دارای بهایی جذاب است و با تجهیزات مناسب و پیشرانهای کممصرف عرضه میشود. سواری این خودرو هنوز به پای رقبای مطرح نمیرسد و ظاهر و احساس کابین آن نیز در مقایسه با پژو 2008 سطح پایین به نظر میرسد.
رتبهی سوم: هوندا HR-V
اگر این مقایسه تنها بر مبنای کاربردی بودن صورت میگرفت، هوندا برندهی مصاف بود. این خودرو نهتنها از نظر فضا برتر از بقیه است بلکه طراحیای هوشمند داشته و کار خانوادهها را آسانتر میسازد. هرچند در تریم S این خودرو فاقد برخی تجهیزات لازم است و پیشرانهی 1.6 لیتری دیزلی آن اگرچه قوی عمل میکند اما در عوض سروصدای زیادی نیز دارد.
دیگر گزینهها با بهایی مشابه
جدید: رنو کپچر 1.5 dCi 110 Dynam. Nav
قیمت: 19785 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری 108 اسب بخاری
کپچر قرابتهای زیادی با نیسان جوک دیگر شریک رنو دارد و از نقاط قوت این خودرو میتوان به استایلی هوشمند و طیف وسیعی از گزینههای شخصیسازی خودرو اشاره کرد. پیشرانهی دیزلی 1.5 لیتری قوی این خودرو نیز راندمان بالایی دارد.
کارکرده: نیسان قشقایی 1.5 dCi Tekna
قیمت: 19 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری 108 اسب بخاری
با بودجهی مشابه میتوان مدل پرچمدار قشقایی را خرید که زیر یک سال کارکرد داشته و کیلومتر شمار آن نیز عددی زیر 15 هزار کیلومتر را نشان میدهد. این خودرو نهتنها از مدلهای حاضر در این تست بزرگتر است بلکه تجهیزات و آرامش بیشتری نیز دارد.
| پژو 20081.6 HDi 120 Allure | واکسهال موکا X 1.6 CDTi 110 Design Nav | هوندا HR-V 1.6 i-DTEC S |
بهای مدل تست شده (پوند) | 20965 | 20120 | 20445 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | 4159/1739/1556 | 4275/1780/1658 | 4294/1772/1605 |
پیشرانه | 4 سیلندر خطی، 1560 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1598 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1597 سیسی |
قدرت (اسب بخار) | 118 | 108 | 118 |
گشتاور (نیوتون متر) | 300 | 300 | 300 |
گیربکس | 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو | 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو |
حجم باک سوخت (لیتر) | 45 | 53 | 50 |
ظرفیت محفظه بار (لیتر) | 360/1194 | 356/1305 | 431/1456 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1200 | 1449 | 1324 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 10.1 | 11.3 | 9.9 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 191 | 180 | 191 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | 4.3/3.3/3.7 | 4.4/3.6/3.9 | 4.2/3.8/4 |
منبع: autoexpress