یادی از پژو 205 توربو 16 پیشرانه وسط

چهارشنبه 27 اسفند 1399 - 13:30
مطالعه 4 دقیقه
205-T16-1
قدیمی‌ها می‌گویند مسابقه باعث تقویت نسل می‌شود. این موضوع بارها و بارها ثابت شده زیرا بسیاری از ویژگی‌ها همچون دیسک‌های ترمز که اولین بار برای...
تبلیغات

قدیمی‌ها می‌گویند مسابقه باعث تقویت نسل می‌شود. این موضوع بارها و بارها ثابت شده زیرا بسیاری از ویژگی‌ها همچون دیسک‌های ترمز که اولین بار برای موتور اسپورت توسعه یافته بودند بعدها در خودروهای تولیدی نیز بکار رفتند.

خودروهای رالی گروه B نمونه بارزی از این موضوع هستند. قوانین فیا به گونه‌ای است که هر خودرو برای حضور در این مسابقات باید به تعداد 200 دستگاه در نسخه جاده‌ای تولید شود. خودروسازان از این فرصت استفاده کرده و محصولاتی با تکنولوژی‌های بالا و قیمتی بالاتر تولید می‌کنند و خریداران نیز همواره به دنبال چنین محصولات کمیابی هستند.

پژو با عرضه 205 در سال 1983 به دنبال حضوری قدرتمند در مسابقات رالی بود. مدل 205 توربو 16 در نمایشگاه ژنو 1984 رونمایی شد و اگرچه شباهت‌های ظاهری با نسخه استاندارد داشت اما باطن آن تفاوت‌های بسیار زیادی را نشان می‌داد. بدنه و کابین از کیت مخصوص خود سود برده و مهم‌تر اینکه برخلاف سایر نسخه‌های پژو 205 که طراحی پیشرانه جلو داشتند، توربو 16 محصولی پیشرانه وسط و چهار چرخ محرک بود. پیشرانه 4 سیلندر این خودرو نیز تغییرات زیادی را متحمل شده و به مدد یک توربوشارژر قدرت 197 اسب بخاری تولید می‌کرد.

پژو می‌گفت 219 دستگاه مدل جاده‌ای از این خودرو را با رنگ خاکستری وینچستر تولید کرده است. البته همه آن‌ها رنگ خاکستری نداشته‌اند. ژان تود که بعداً رئیس پژو تالبوت اسپورت شد ظاهراً درخواست کرده بود چهار نمونه از این خودرو با همان رنگ سفید مدل‌های مسابقه‌ای تولید شوند. این خودروها به دست خود تود، ژان بویلوت رئیس پژو، دیدیر پیرونی راننده مسابقات فرانسوی و آندره دِ کورتانز مدیر فنی پژو اسپورت رسیدند.

این مدلی که مشاهده می‌کند به زودی حراج خواهد شد و دارای شماره شاسی 33 می‌باشد که توسط خود تود استفاده شده هرچند چنین چیزی به‌صورت رسمی تائید نشده است. مالک فعلی می‌گوید پیشرانه و گیربکس حالت اورجینال داشته و قدرت آن به 227 اسب بخار افزایش یافته است. خودرو نیز به تازگی سرویس شده و دارای پمپ‌بنزین و تسمه تایم جدید است.

این 205 T16 به نظر می‌رسد در شرایط نسبتاً مناسبی قرار داشته و کارکرد آن تنها 9900 کیلومتر است که به همین خاطر است قیمت فروش آن بین 300 تا 400 هزار یورو تخمین زده شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.