رقابت سوپرمینی‌ها، سئات ابیزا، پژو 208 و یا فولکس پولو؟

یک‌شنبه 3 آبان 1394 - 11:33
مطالعه 11 دقیقه
SEAT Ibiza
سئات مدل ایبزا را ارتقا داد، اما آیا این خودروی دوباره طراحی‌شده توان رقابت با رقیبان مستقیمش یعنی پژو و فولکس‌واگن را دارد؟
تبلیغات

رقابت در هیچ کلاسی به‌اندازه‌ی رقابت در کلاس سوپر مینی سخت نیست. تقریباً هر خودروسازی یک خودروی جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه در این کلاس دارد؛ بنابراین برای پیروزی در این رقابت سخت، خودروی تولیدی باید ویژگی خاص و جدیدی داشته باشد.

سئات ایبزا مشکل مهمی نداشت که نیاز به به‌روزرسانی آن احساس شود بلکه تولید هشت‌ساله‌ی آن به روزهای آخرش نزدیک می‌شد. البته این خودرو در سال 2012 ارتقاهایی محدودی داشت که چندان به چشم نمی‌آمد.

مدل به‌روزرسانی شده این خودرو حالا تغییرات زیادی پیدا کرده است. تغییر ظریف در طراحی بیرونی، کابین لوکس‌تر، موتور جدید و سیستم تعلیق دوباره طراحی‌شده نشان می‌دهد که سئات در بازبینی این خودرو تمام تلاش خود را به کار بسته است.

اما سئات تنها خودروسازی نیست که دست به طراحی جدید برده است، کمپانی پژو هم خودروی 208 را زیر تیغ جراحی برده و ویژگی‌ها و آپشن های جدیدی به آن اضافه کرده است. زیر کاپوت 208 حالا موتور بنزینی توربوشارژ سه سیلندر و 1.2 لیتری قرار گرفته که تابه‌حال مورد بررسی قرار نگرفته است در ادامه برای اولین بار این موتور را تست می‌کنیم.

بعد از معرفی دو خودروی تازه وارد این کلاس، نوبت به معرفی قهرمان قاطع این کلاس یعنی فولکس‌واگن پولو رسیده است فولکس‌واگن پولو یک خودروی درجه‌یک، بهینه، کاربردی و ارزان است. این خودروی آلمانی ثابت می‌کند که کوچک بودن یک خودرو دلیلی بر محدودیت نیست.

به نظر شما کدام خودرو پیروز از این رقابت خارج می‌شود؟

سیستم اطلاعات و سرگرمی

هر سه مدعی این کلاس به سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحه‌نمایش لمسی مجهز شده‌اند. سئات برای کاربری بهتر این سیستم و فاصله مناسب از کاربر، داشبورد گهواره‌ای‌اش را حذف کرده است. درست مثل تنظیمات پولو، این سیستم هم با حسگر مجاورت کار می‌کند و با نزدیک شدن دست به صفحه کاربردهای آن مشخص می‌شود. در این میان بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش متعلق به 208 است اما کاربری این صفحه‌نمایش 7 اینچی مطلوب نیست.

آپشن های سفارشی

پژو در این قسمت رنگ‌های چشم‌نواز، رینگ‌های رنگی و تضاد رنگ بیرونی با رنگ کابین را پیشنهاد می‌کند. ایبزا با 159 یورو پکیج آبی را مهیا می‌کند که رینگ‌ها و آینه‌بغل‌های آبی‌رنگ را به خودرو اضافه می‌کند. پکیج 640 یورویی ولوت و بیسموس این خودرو هم رینگ‌های سفارشی رنگی، اگزوز جدید و دوخت چرم را مهیا می‌کند.

پیشرانه

خودروهای سئات و فولکس‌واگن موتور یکسانی دارند. موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری این دو خودرو می‌تواند 89 اسب بخار نیرو تولید کند. بااین‌حال پولو 107 گرم CO2 در هر کیلومتر تولید می‌کند که در قیاس با 119 گرم در هر کیلومتر ایبزا عدد مناسب تری است. موتور سه سیلندر 1.2 لیتری پژو هم 108 اسب بخار نیرو تولید می‌کند و 103 گرم CO2 در هر صد کیلومتر تولید می‌کند.

کپی لینک

نتیجه نهایی:

جایگاه اول: فولکس‌واگن پولو

پولو مانند دیگر رقبا وجهه‌ی شیک و برجسته‌ای ندارد اما لایق این عنوان است چرا که این خودروی فولکس‌واگن کیفیتی درجه‌یک دارد. این احساس تنها از کابین مجلل خودرو ناشی نمی‌شود، بهینه شدن و راحتی این سری در رتبه‌بندی نهایی تأثیر بسزایی داشته است. بااین‌حال این خودرو هنوز چالاک و آرام و موتور TSI آن سریع و کاربردی است. هزینه پایین، استهلاک کم و عملکرد تأثیرگذار پولو شما را مجاب به خریدش می‌کند.

جایگاه دوم: پژو 208

شاید انتخاب و رانندگی با یک خودروی ارزان و مناسب با هر نوع سلیقه‌ای، کار ساده‌ای نباشد؛ اما 208 اصلاح‌شده یک نمونه‌ی مطلوب از یک خودروی کوچک است. خودرویی که با موتور جدید 1.2 لیتری توربوشارژ پژو، کشش و قدرت مناسبی در اختیار راننده می‌گذارد. قدرت بالا در کنار کنترل خوب، کابین جادار، تجهیزات مناسب و معقول و تولید گازهای گلخانه‌ای کم، 208 را تبدیل به یک خودروی مناسب کرده است.

جایگاه سوم: سئات ایبزا

تغییرات زیاد در کابین و بیرون خودرو نمی‌تواند موفقیت ایبزا را در سال‌های آینده تضمین کند. رانندگی با این خودرو هنوز لذت‌بخش است و موتور 1.2 لیتری TSI این خودرو هم عملکرد مناسبی دارد اما سئات برخی ویژگی‌های اصلی که در سوپرمینی های رقیب هم دیده می‌شود را فراموش کرده است. اگر بخواهیم ایراداتی که بر این خودرو وارد است را نام ببریم می‌توانیم تولید گاز CO2 بالا، قطعات کابین بی‌کیفیت و هندلینگ پایین را هایلایت کنیم.

کپی لینک

اما خودروهای هم‌رده در این کلاس

مزدا 2 موتور 1.5 لیتری SE-L Nav

قیمت 14395 یورو

موتور: 1.5 لیتری چهار سیلندر با 89 اسب بخار نیرو

خط‌مشی حجم بجای مزدا به معنی موتور بدون توربو است؛ اما موتور 1.5 لیتری این خودرو در کنار گیربکس پنج سرعته واقعاً چالاک به نظر می‌رسد. درحالی‌که رقیبان این خودرو بهره‌وری را هدف قرار داده‌اند مزدا 2 استایل و لذت بخشی را هدف قرار داده است بعلاوه این‌که مسیریابی با سیستم مسیریابی صفحه لمسی این خودرو بسیار آسان است.

فورد فیستا 1.0 لیتری T زتک 5dr

قیمت 14795 یورو

موتور 1.0 لیتری سه سیلندر با 99 اسب بخار نیرو

فیستا حالا در حال گذراندن زمان است. ترکیب موتور توربوی قدرتمند و هندلینگ فوق‌العاده، این خودرو را در میدان رقابت نگه می‌دارد اما فروش این خودرو به خاطر قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر نسبت به رقبا هنوز با دردسر همراه است.

 

فولکس واگن پولو 1.2 TSI SE

پژو 208 پیورتک

سئات ابیزا 1.2 TSI کانکت

قیمت پایه/قیمت خودروی مورد بررسی

یورو14,410/ یورو 14,470

یورو 16,095/ یورو 17,510

یورو 14,620/ یورو 15,250

قیمت خودرو بعد از 3 سال یا 30هزار مایل

یورو 7,306/50.7%

یورو 6,551/40.7%

یورو 6,228/42.6%

استهلاک

یورو 7,104

یورو 9,544

یورو 8,392

بدهی مالیاتی سالانه استاندارد/نرخ بالاتر

یورو 459/ یورو 919

یورو 481/ یورو 962

یورو 524/ یورو 1,049

هزینه سوخت سالانه (20 هزار مایل)

یورو 1,490/ یورو 2,483

یورو 1,397/ یورو 2,329

یورو 1,737/ یورو 2,896

هزینه تعمیر و نگهداری

یورو 288 (2 سال)

یورو 12.99 p/m (3 سال /35k)

یورو 480 (3سال/30k)

طول/فاصله محور

3,972/2,470mm

3,973/2,538mm

4,061/2469mm

ارتفاع/عرض

1,453/1,682mm

1,460/1,739mm

1,445/1,693mm

موتور

4 سیلندر خطی/1,197cc

3 سیلندر خطی/1,199cc

4 سیلندر خطی/1,197cc

نهایت قدرت

89/4,800 bhp/rpm

108/5,500 bhp/rpm

89/4,400 bhp/rpm

نهایت گشتاور

160/1,400 Nm/rpm

205/1,500 Nm/rpm

160/1,400 Nm/rpm

گیربکس

5 سرعته/دیفرانسیل جلو

5 سرعته/دیفرانسیل جلو

5 سرعته/دیفرانسیل جلو

ظرفیت باک/لاستیک یدک

45 لیتری/پک فوم

50 لیتری/لاستیک سبک مخصوص مسافت کوتاه

45 لیتری/پک فوم

ظرفیت صندوق (در حالت اصلی/در حالت صندلی جمع شده)

280/952 لیتر

285/1,076 لیتر

292/847 لیتر

وزن محدود/بار/وزن بکسل کیلوگرم

1,107/531/1,000

1,060/552/1,150

1,043/487/1,000

دایره گردش

10.6 متر

10.4 متر

10.0 متر

گارانتی پایه (مایل)/تضمین

3سال (60,000)/1سال

3سال (60,000)/1سال

3سال (60,000)/2سال

مسافت خدماتی/ نمایندگی در اروپا

متغیر/223

12,500 مایل (1سال)/300

متغیر/128

نمره امنیتNCAP: بزرگسال/کودک/عابر./سرنشین/ستاره

90/86/41/71/5

88/78/61/83/5

82/77/59/71/5

صفر تا 96/ 48 تا 112 کیلومتر بر ساعت

9.9/10.2 ثانیه

9.5/9.6 ثانیه

10.8/11.9 ثانیه

نهایت سرعت/دور موتور در 112 کیلومتر بر ساعت

183kmh/2,600

190kmh/2,500

183kmh/2,600

ترمز از سرعت 112 تا صفر 96 تا صفر48 تا صفر کیلومتر بر ساعت

51.4

36.9

9.4m

50.3

36.6

9.4m

47.6

35.8

9.4m

سطح صدای تولیدی در بیرون/ حالت آماده به کار/ سرعت 48/ سرعت 112 کیلومتر بر ساعت

62/50/58/64dB

63/42/61/70dB

63/42/61/70dB

مصرف سوخت اندازه گیری شده/مسافت طی شده

5.8/ کیلومتر648

5.4/ کیلومتر 767

6.7/ کیلومتر555

مصرف سوخت اعلام شده شهری/جاده ای/ ترکیبی در صد کیلومتر

5.0/3.3/ لیتر 3.9

4.7/3.2/3.7 لیتر

5.3/3.3/لیتر4.1

تولید CO2 واقعی/اعلام شده/ مالیات

160/107g/km/16%

150/103g/km/15%

187/116g/km/18%

ایربگ/کمربند ایزوفیکس/سنسورهای پارک/دوربین

4/yes/£295/£240

6/yes/yes/£200

4/yes/£249/no

گیربکس اتوماتیک/پایداری/کروز کنترل

یورو 1,375/yes/£400^

یورو 1,100/yes/yes

No/yes/£130

کنترل وضعیت/ چرم/ گرم کن صندلی

یورو 380/no/£360

یورو 290/£1,110/ یورو 1,110*

No/no/no

رنگ متالیک/ چراغ های LED / استارت بدون کلید

یورو 540/£900/no

یورو 495/no/no

یورو 530/no/no

مسیریابی/ یو اس بی/ رادیو دیجیتال/ بلوتوث

یورو 700/yes/yes/yes

یورو 450/yes/yes/yes

Yes/yes/ یورو 280/yes

منبع: autoexpress

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.