بررسی انواع تیپ های پژو ۲۰۶؛ بهترین تیپ 206 کدام است؟
پژو 206 یکی از محبوبترین هاچبک های کشور ماست که طی سالهای متمادی در انواع تیپها روانه بازار شده و حالا میخواهیم تکتک آنها را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس همراه ما باشید.
در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یکی از آنها، بیش از همه، قلب و روح جوانانمان را تسخیر نمود. این خودروی تخممرغی شکل و گردفام، پژو ۲۰۶ نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بیشماری برخوردار است. نکته جالب این است که بسیاری از این دلدادگان میدانند که پژو ۲۰۶ وطنی امروز، از سیره اسلاف فرانسوی خود فاصله گرفته، ولی با همه اینها، بازهم دل در گرو آن دارند. ما نیز میخواهیم در ابتدا نگاهی به تاریخچه پژو 206 داشته و سپس انواع تیپهای آن را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
تاریخچه
پژو ۲۰۶ به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب میشود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات بهروز شرکت ایرانخودرو در زمان عرضهاش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، بهطور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد بهحساب میآید و دلیل اصلی این امر را هم تنها میتوان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۶ میلادی، نسخه جایگزین این خودرو، یعنی ۲۰۷ هم به بازار آمد ولی به سبب استقبال نهچندان بالایی که از آن صورت پذیرفت، پژو ۲۰۶ و نسخه فیسلیفتش (۲۰۶+) همچنان تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در کنار ۲۰۷ و در موطن خود (فرانسه) تولید میشدند و جالبتر اینکه هردوی آنها (۲۰۶ و ۲۰۷) تنها زمانی بازنشسته شدند که مدل ۲۰۸ وارد گردونه تولید شد.
طراح نسخه معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر (GéRARD WALTR) بود و منصفانه باید گفت که نامبرده در زمان خود یک شاهکار را خلق نمود، خودرویی که به لحاظ رعایت اصول زیبایی و آئرودینامیک، در آن دوره واقعاً کمنظیر بود و حتی با گرانتر از خود نیز رقابت میکرد، فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای محافظهکار و یا حتی زشت! ژاپنی، کرهای، آلمانیاش در آن ایام قیاس نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران ما نیز، تب خرید ۲۰۶ در اوایل تولیدش بسیار شدید بود و این خودرو نقل هر محفل و مجلسی بود و تملک آن، ثروت و مکنت صاحبانش را بازتاب میداد.
طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک (MURAT GüNAK) صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهایی همچون انگلستان، چین، برزیل، آرژانتین و اندونزی، ایران، مالزی، شیلی و … هم به تولید میرسید. همچنین، نسخهای از این خودرو با برخی از تغییرات در بدنه و داشبورد، بهطور اختصاصی و ویژه برای بازار چین تولید شده و با نام سیتروئن C2 فروخته میشود. خودروی رانا را هم میتوان یکی از مشتقات پژو ۲۰۶ به شمار آورد. پژو ۲۰۶ در طول دوران حیات خود چندین بار دستخوش تحول شد که مهمترین آن، ارائه فیسلیفتی اساسی از آن به نام ۲۰۶+ و یا همان ۲۰۷i بود. این مدل در بخش جلو، داشبورد، چراغهای جلو و عقب و سپرها کاملاً با ۲۰۶ تفاوت داشته و برخی از بخشهای مکانیکی آن، از جمله گیربکس و فنربندی هم دستخوش تغییرات جزئی شد. تکوین و پایهریزی این خودرو هم تا حد زیادی مدیون برزیلیهاست! ماجرا هم از آنجایی آغاز شد که در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی، شعبه برزیلی پژو اعلام نمود که قادر به ساخت و یا ورود پژو ۲۰۷ اروپایی، به بازار نیست؛ اما در عوض میتواند برخی از بخشهای ظاهری پژو ۲۰۶ را به گونهای دستخوش تحول کند تا با نسخه اصلی ۲۰۷، شبیه گردد. از قرار معلوم، این پیشنهاد مورد تأیید پژو قرار گرفت.
از همین رو، این نسخه که در نوع خود یک فیسلیفت ماژور از ۲۰۶ محسوب میشود و از لحاظ جایگاه هم در میانه مدلهای اصلی ۲۰۶ و ۲۰۷ قرار دارد، در انواع سه درب، پنج درب، هاچبک و استیشن روانه بازار شد. این خودرو در بازار ممالکی همچون آرژانتین و اروگوئه با نام ۲۰۷ COMPACT فروخته شد. این نام هم از این جهت برایش گزینش شد تا از مدلهایی اروپایی پژو، منجمله ۲۰۷ CC و RC تفکیک یابد. در خود برزیل هم این خودرو با نام ۲۰۷ BRAZIL روانه بازار شد که البته بعدها نام برزیل از پسوند آن حذف شد. نامگذاری پژو ۲۰۶ فیسلیفت با نام ۲۰۷، در بازار ممالک آمریکایی جنوبی، با انتقادات متعددی از ناحیه رسانههای این قاره مواجه شد، زیرا ازنظر آنها این خودرو یک پژو ۲۰۶ فیسلیفت بود و نه یک ۲۰۷! با همه اینها، این خودرو توانست موفقیتهای بسیاری را نصیب سازندگان خود سازد، بهنحویکه در سال ۲۰۱۱ میلادی توانست مقام پرفروشترین خودروی کشور آرژانتین را از آن خود نماید.
کمی پس از آغاز به تولید این مدل در قاره آمریکای جنوبی، در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی، تولید آن در سایت فرانسوی پژو نیز آغاز شد و برای آنکه از نسخه اصلی ۲۰۷ تمایز یابد، نام ۲۰۶+ را هم بر پیشانیاش حک نمودند. بهای آن نیز نسبت به مدلهای پایه ۲۰۷ در حدود هزار یورو ارزانتر بود. شرکت پژو برای تولید این مدل تعداد ۴۵۰ نفر کارگر را هم استخدام نمود و خط تولیدش نیز با پژو ۳۰۸ دو درب یکسان بود. البته عرضه این مدل از سوی پژو برای مقابله با رقیب وطنیاش رنو صورت پذیرفته بود، زیرا رنو از طریق شاخه رومانیایی خود، یعنی داچیا، مدلهای ارزانقیمت را روانه بازار میکرد و این کار پژو هم در واقع پاسخی به این رویداد بود؛ و درنهایت اینکه، این مدل از فرانسه به کشورهایی همانند مکزیک، شیلی و جمهوری دومینیکن نیز صادر شد و البته نه با نام ۲۰۶+ بلکه بازهم با نام ۲۰۷!
در سال ۲۰۱۲ میلادی، شرکت پژو به تولید این مدل و منجمله ۲۰۷ اصلی خاتمه داد و مدل ۲۰۸ را جایگزینشان نمود؛ و درمجموع، در حدود ۴۱۶/۹۲۷ دستگاه پژو ۲۰۶+ در خاک فرانسه تولید شد که با احتساب این رقم، میزان کل تولید خانواده پژو ۲۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی به رقم ۸ میلیون دستگاه نزدیک شد. در حال حاضر، خودروی ۲۰۶ با همان فرم اولیهاش تنها در خاک ایران تولید میشود ولی تولید پژو ۲۰۶+ کماکان در چین و آرژانتین و برزیل و مالزی ادامه دارد، این مدل هنوز در چین تحت نام ۲۰۷ و در آرژانتین با نام ۲۰۷ COMPACT عرضه میشود. پژو ۲۰۶+ در سال ۱۳۸۹ شمسی وارد کشورمان شد و با نام پژو ۲۰۷i به بازار معرفی گردید. این خودرو تنها به مدت دو سال در خط تولید ایرانخودرو قرار داشت و کل مجموع تولید آن نیز کمی بیش از بیش بیست هزار دستگاه بود که با تشدید تحریمهای ظالمانه غرب، به این روند خاتمه داده شد هرچند ایرانخودرو دوباره عرضه آن را با برخی تغییرات از سر گرفته است.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس
پژو 206 تیپ 1
سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد و از آن دقیقاً ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل 206 تیپ 1 با فرمان دوشاخه، رادیوضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ میشناسیم) قابلتشخیص خواهد بود. تیپ 1 بعدی که البته ما با نام تیپ 2 میشناسیم یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان مدل قبلی با موتور ۱۳۶۰ سیسی و کد TU3 بود که ۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما زیر پوست آن تغییرات زیادی داشت. تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کلیه بخشهای برقی تیپ 1 بعدی یا تیپ 2 مشهور را دگرگون کرده بود بهطوریکه حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
پژو 206 تیپ 2
آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و مشخصات آن مانند تیپ ۳ متعارف بود و تنها تفاوت آن به نبود ترمز ضد قفل یا ABS مربوط میشد. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه افراد تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ داشت ولی از ترمز ضد قفل استفاده نمیکرد تعجب نکنید؛ اما پژو 206 تیپ 2 در طول این سالها دستخوش تغییرات زیادی شده و مهمترین آنها را میتوان نصب کیسههای هوا و ترمز ضد قفل در اوایل دهه 90 شمسی دانست. این خودرو هماکنون جزو معدود بازماندههای خانواده 206 در خط تولید ایران خودروست و همچنان به عنوان یک هاچبک نسبتاً شیک در مقایسه با دیگر خودروهای بازار طرفداران زیادی دارد.
پژو 206 تیپ 3
پژو 206 تیپ 3 از تجهیزاتی مشابه تیپ 5 استفاده میکرد اما در چرخ های عقب فاقد ترمزهای دیسکی بود ولی مهمترین تفاوت به قلب تپنده آن مربوط میشد. در واقع تیپ 3 همانند تیپ 2 از پیشرانه 1.4 لیتری با قدرت 75 اسب بخار استفاده میکند. افرادی که علاقه چندانی به سرعت و شتاب نداشتند اما تجهیزات بیشتر تیپ 5 را میپسندیدند میتوانستند 206 تیپ 3 را انتخاب کنند. البته بازار خریدوفروش تیپ 3 به اندازه تیپ 2 داغ نیست. از جمله ویژگیهای این مدل میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینهها و شیشههای برقی، سیستم ترمز ضد قفل، پشتسریهای عقب و... اشاره کرد. شایان ذکر است از چند ماه قبل ایرانخودرو نسخه جدیدی از پژو 206 تیپ 3 را با سقف شیشهای اصطلاحاً پانوراما عرضه کرده است. این مدل از نظر تجهیزات و قوای محرکه تفاوت چندانی با قبل ندارد اما از نظر تزئینات ظاهری برخی بهبودها همچون زههای پلاستیکی همرنگ بدنه و رینگاسپرت را تجربه کرده است.
پژو 206 تیپ 4
206 تیپ 4 را میتوان جزو کمیابترین نسخههای هاچبک پژو در ایران برشمرد. این مدل دارای پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتوماتیک Autoadaptive AL4 بوده است. پیشرانه یاد شده نسبت به نمونه TU3 که نسبت به پیشرانه پژو ۲۰۵ تنها سر سیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود, یک قلب تپنده کاملاً جدید با کارایی بسیار بالا بود. پیشرانه موردبحث 110 اسب بخار قدرت و 142 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. برعکس شایعاتی که بیان میداشتند تعداد زیادی ۲۰۶ بهصورت ساخته شده وارد ایران شد باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آنهم بهصورت SKD وارد شد و بنابراین ایرانخودرو تنها کار مونتاژ آنها را انجام داد.
206 تیپ 4 دارای رنگهای متنوعتری بوده و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعدها در ایران تولید شد از حسگر باران, محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد, توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگهای متنوع سود میبرد. البته مشکل این مدل را میتوان سیستم تعلیق آن دانست چراکه در تیپ ۴ وارداتی از همان سیستم تعلیق مورداستفاده در مدلهای اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندیهای خیابانهای غیراستاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از آنها از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند. نمونههای تولیدی در کشور از سیستم تعلیق مخصوص جادههای ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاع آنها ۲ سانتیمتر از نمونههای اروپایی بیشتر است.
پژو 206 تیپ 5
پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی چنگی به دل نمیزد (هرچند تجهیزاتی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ، ABS و کیسه هوا در آن وجود داشت) مقرر گردید نمونه دندهای دستی آن هم تولید شود چراکه استقبال از ۲۰۶ در بازار تکمحصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آنها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید مشتریان ایرانی آنقدرها هم که فرانسویها فکر میکردند پایین نیست! ۲۰۶ تیپ ۵ اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر, ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد. تیپ 5 را میتوان اسپرت ترین هاچبک چند دهه اخیر صنعت خودروی ایران دانست. صفر تا 100 کیلومتر در ساعت حدود 10 ثانیه و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت باعث شدند تیپ 5 بتواند با برخی خودروهای گرانتر نیز رقابت کند.
پژو 206 تیپ 6
نهایتاً به فول ترین نسخه از هاچبک پژو در کشور میرسیم که با نام تیپ 6 شناخته میشد. این مدل در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ و به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. گیربکس 206 تیپ 6 از حالت تعویض دستی نیز بهره میبرد و راننده میتواند اقدام به تعویض دنده نماید. این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل میکند که دائماً در ترافیک هستید ولی درعینحال ماشین دندهای را نیز دوست دارید. حالتهای اسپرت و برفی نیز برای آن تعریف شدهاند که باعث تغییر رفتار گیربکس در شرایط یاد شده میشوند.
پژو 206 صندوقدار
یکی از نقاط ضعف 206 هاچبک را میتوان فضای کم صندلیهای عقب و فضای بار آن دانست. به همین خاطر ایرانخودرو به فکر تولید نسخه صندوقدار آن افتاد و حاصل کار نیز معرفی 206 SD بود. این خودرو در تیپهای متنوعی تولید شد که سه نمونه از آنها بیشتر از سایر مدلها در بازار دیده میشود و با نام های V1، V8 و V20 شناخته میشود. مدلهای V1 و V20 از نظر سطح تجهیزات مشابه تیپ 2 هاچبک هستند اما از نظر پیشرانه با یکدیگر تفاوت دارند. در نسخه V1 از پیشرانه TU5 استفاده شده درحالیکه V20 به پیشرانه مشابه تیپ 2 هاچبک مجهز است. نسخه V8 دارای سطح تجهیزات و پیشرانه مشابه 206 تیپ 5 هاچبک است. نسخه دیگری از 206 SD نیز تولید شد که با نام V9 شناخته میشد. این مدل از نظر تجهیزات و گیربکس مشابه 206 تیپ 6 هاچبک بوده و بنابراین از گیربکس اتوماتیک استفاده میکند.
جدول مشخصات انواع تیپها
تیپ 1 | تیپ 2 | تیپ 3 | تیپ 4 | تیپ 5 | تیپ 6 | |
پیشرانه | 4 سیلندر 1.4 لیتری TU3 | 4 سیلندر 1.4 لیتری TU3 | 4 سیلندر 1.4 لیتری TU3 | 4 سیلندر 1.6 لیتری TU5 | 4 سیلندر 1.6 لیتری TU5 | 4 سیلندر 1.6 لیتری TU5 |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک (فاقد تیپ ترونیک) | 5 سرعته دستی | 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک |
قدرت (اسب بخار) | 75 | 75 | 75 | 110 | 110 | 110 |
گشتاور (نیوتون متر) | 118 | 118 | 118 | 142 | 142 | 142 |
صفر تا 100 کیلومتر در ساعت (ثانیه) | 14.1 | 14.1 | 14.1 | 11.4 | 11.6 | 13.4 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | 170 | 170 | 170 | 190 | 200 | 190 |
وزن (کیلوگرم) | 1025 | 1025 | 1025 | 1065 | 1054 | 1054 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | 6.4 | 6.4 | 6.4 | 7.1 | 6.4 | 7.1 |
تجهیزات | چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی کاست، سیستم تهویه دستی | حسگر دندهعقب (در برخی مدلها)، ترمز ضد قفل، کیسه هوا، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستی | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب | ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، توزیع نیروی ترمز، ترمز عقب دیسکی، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، کیسه هوا، سیستم تهویه خودکار، آینههای جانبی برقی و گرمکن دار، شیشهبالابر برقی عقب |
بهترین تیپ 206 کدام است و کدام تیپ ارزش خرید بالاتری دارد؟
با توجه به اینکه قیمت خودروها در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته به همین خاطر 206 را دیگر نمیتوان یک هاچبک ارزانقیمت دانست به گونهای که قیمت صفر تیپ 2 به حوالی 450 میلیون تومان و بالاتر از آن میرسد. از طرف دیگر ایرانخودرو در حال حاضر فقط دو نسخه تیپ 2 و تیپ 3 پانوراما را تولید میکند. با توجه به شرایط کنونی میتوان گفت پژو 206 تیپ 2 خواهان بیشتری دارد و در بازار نیز خریدوفروش آن بهتر انجام میشود. از جمله ویژگیهای مثبت تیپ 2 میتوان به قیمت ارزانتر، فراوانی لوازمیدکی و بازار خریدوفروش مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل پیشرانه کمتوان و برخی ایرادات فنی و کیفیتی خواهد بود. درصورتیکه بخواهید قدرت و شتاب بیشتری داشته باشید 206 تیپ 5 گزینه مناسبتری خواهد بود هرچند دیگر تولید نمیشود. در صورت پیدا کردن نمونههای سالم و کم کارکرد این مدل میتوانید سواری نسبتاً لذت بخشی را تجربه کنید. خرید 206 تیپ 3 پانوراما به دلیل قیمت بالای آن چندان توصیه نمیشود چراکه با همان مبلغ میتوان گزینههای دیگر با کابین جادارتر و پیشرانه قویتر را انتخاب نمود.
نقاط قوت و ضعف
206 به عنوان یکی از هاچبک های پرطرفدار در کشورمان نقاط قوت و ضعف مختلفی دارد. از آنجایی که 206 بیش از دو دهه در خط تولید ایرانخودرو قرار دارد بنابراین از نظر قطعات و لوازمیدکی در وضعیت خوبی قرار داشته و مالک را اذیت نخواهد کرد. طراحی نسبتاً زیبا در مقایسه با خودروهای دیگر بازار و مصرف سوخت کم نیز جزو دیگر ویژگیهای مثبت 206 هستند. البته نقاط ضعفی نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به خرابی واشر سرسیلندر در مدلهای مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری، قدرت کم مدلهای یاد شده و فضای کم صندلیهای عقب و بخش بار اشاره کرد.
قیمت 206 و 207 صفر کیلومتر
قیمت روز خودروهای پژو ایران خودرو
مدل | توضیحات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
---|---|---|---|
85 گانه - سنسور کمربند | 723,810,000 | 765,000,000 | |
دستی فرمان هیدرولیک | 772,897,000 | 847,000,000 | |
دستی پانوراما-ارتقا یافته -رینگ فولادی | 815,217,000 | 912,000,000 | |
دستی پانوراما-ارتقا یافته -رینگ آلومینیومی | 836,364,000 | 934,000,000 | |
سقف فلزی-85 گانه | 958,904,000 | 1,063,000,000 | |
پانوراما TU5P-ارتقا یافته | 990,143,000 | 1,175,000,000 | |
سال - سیمی | توقف تولید | 870,000,000 | |
فول ELX | توقف تولید | 890,000,000 | |
LX - TU5 | توقف تولید | 1,100,000,000 |
از آنجایی که 206 در نسخههای مختلف و با مدلهای گوناگون عرضه شده بنابراین بازه قیمتی مدنظر میتواند متنوع بوده و به بودجه خریدار بستگی داشته باشد. البته برای اینکه بتوانید یک 206 نسبتاً سالم و خوب را بخرید باید مبلغی بالای 200 میلیون تومان را در نظر بگیرید هرچند با این مبلغ شاید 206 تیپ 2 با مدل 89 تا 91 را خریداری نمایید که به عنوان یک خودروی کارکرده و دستدوم شاید هزینههای زیادی نیز داشته باشد.
رقبای پژو 206 در بازار
از جمله رقبای هاچبک 206 میتوان به تیبا 2، کوییک و ام وی ام 315 اشاره کرد. دو مدل اولی ساخت سایپا بوده و قیمت ارزانتری نسبت به 206 دارند. تولید تیبا 2 متوقف شده اما کوییک همچنان عرضه میشود. پیشرانه کوییک نسبت به 206 تیپ 2 قویتر بوده اما در مقابل تیپ 5 کاملاً کم میآورد. کوییک کیفیت ساخت پایینتری نسبت به 206 داشته و طراحی آن نیز با وجود جدیدتر بودن چنگی به دل نمیزند؛ اما ام وی ام 315 که آن هم دیگر تولید نمیشود رقیب جدیتری برای 206 است و پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری آن 107 اسب بخار قدرت دارد که کاملاً برتر از تیپ 2 است و تقریباً در سطحی مشابه با تیپ 5 قرار میگیرد. اگرچه 315 تجهیزات مناسبی دارد اما از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش و همچنین بازار خریدوفروش در پشت سر 206 قرار خواهد گرفت.