پژو

پژو ۴۰۲ دارلمات اسپشیال کوپه ۱۹۳۸، مجسمه‌ای زیبا روی چهار چرخ…

پژو ۴۰۲ دارلمات اسپشیال کوپه ۱۹۳۸ یکی از خاص‌ترین محصولات این برند محسوب می‌شود. شاید تصورش برای شما سخت باشد اما تا دهه ۳۰ میلادی پژو از تولید خودروهای عادی برای عموم مردم خسته شده بود و می‌خواست به روزهای خوش موفقیت‌های خود در مسابقات بازگردد. همین پژو ۴۰۲ دارلمات اسپشیال کوپه ۱۹۳۸ که مشاهده می‌کنید نتیجه چنین تفکراتی بوده است.

به گزارش carscoops، همان‌طور که نام خودرو نشان می‌دهد این پژو توسط امیل دارلمات مونتاژ شد، فردی که در دوره‌های بین دو جنگ به عنوان یک فروشنده موفق و همچنین حاضر در مسابقات به شهرت رسید. در دهه ۳۰ میلادی دستاوردهای او نظر پژو را به خود جلب کرد و به همین خاطر این خودروساز فرانسوی شاسی ۳۰۲ را در سال ۱۹۳۶ در اختیار دارلمات قرار داد.

در سال ۱۹۳۷ آن‌ها وارد مسابقات ۲۴ ساعته لمان شدند و رتبه‌های هفتم، هشتم و دهم را به دست آوردند. این نتایج برای اولین سال حضور در چنین مسابقاتی رضایت‌بخش بودند. سال بعد بود که دارلمات با جدیدترین نسخه از شاسی پژو ۴۰۲ روبرو شد. این شاسی سبک‌تر، طویل‌تر و پهن‌تر از شاسی ۳۰۲ بود. خودروهای او با استایل های روباز و سقف بسته تولید شدند. کار مونتاژ را نیز یکی از کوچ بیلدرهای آن زمان به نام مارسل پورتوت و طراح ارشد او یعنی جورج پائولین انجام دادند. پیشرانه ۲ لیتری خودرو نیز توسط ویکتور دربوئل تنظیم شده بود. این تیم با سه خودروی دیگر در مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۳۸ شرکت کردند و مدل رودستر با رانندگی چارلز دِ کورتانز و مارسل کوتت توانستند در کلاس خودروهای ۲ لیتری رتبه اول و در مجموع رتبه پنجم را به دست بیاورند.

این خودرویی که مشاهده می‌کنید از نوع کوپه بوده و هدیه کریسمس آلفرد ژیاک محسوب می‌شود. ژیاک مدیر استودیوهای فنی پژو بوده و از تلاش‌های دارلمات برای حضور در لمان پشتیبانی می‌کرده است. ژیاک به بدنه کوپه خودرو علاقه داشته و رنگ اولیه بدنه نیز بژ و مشکی بوده است. پژو ۴۰۲ موردبحث از نظر طراحی نشان دهنده ظرافت‌های بصری این خودروساز در آن دوران بوده است. گفته می‌شود دارلمات در کل ۱۵۰ دستگاه از این خودروها را به تولید رساند و از این بین تنها ۲۰ دستگاه از نوع کوپه بوده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۶ دستگاه از این خودروها بر اساس شاسی سبک‌وزن پژو ۴۰۲ ساخته شده‌اند. ظاهراً تنها ۳ دستگاه از این خودروها باقی مانده و بنابراین با محصولی بسیار کمیاب روبرو هستیم. خودروی موردبحث در سال ۲۰۰۲ کاملاً بازسازی شده و در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. حراجی RM ساتبیز این خودرو را تا چند روز دیگر با قیمت تخمینی بین ۱.۱ تا ۱.۵ میلیون دلار حراج خواهد کرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (459 ديدگاه)

    با آدم حرف می‌زنه
    واقعا طراحی های اون موقع خیلی بهتر بود

    موافقم ۳۹
    مخالفم ۰
    1. miladzm

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (53 ديدگاه)

      اصالت خریدنی نیست !
      اصالت ساختگی ست !
      اصالت با اعتماد به دست می آید !
      تاره به دوران رسیده ها نمیتوانند اصالت داشته باشند !

      موافقم ۲۶
      مخالفم ۱۱
      1. GMA

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (145 ديدگاه)

        «اصالت خریدنی نیست !
        اصالت ساختگی ست !
        اصالت با اعتماد به دست می آید !
        تاره به دوران رسیده ها نمیتوانند اصالت داشته باشند !»
        خود درگیری مزمن به روایت تصویر…

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۷
      2. احمدرضا

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (752 ديدگاه)

        خو مهندس از یه جا باید شروع شه
        نمیشه یهو شرکت تاسیس بشه یهو اصالت داشته باشه

        موافقم ۳۶
        مخالفم ۰
  2. بهنام

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (280 ديدگاه)

    عجب چیز نابیه .

    موافقم ۲۵
    مخالفم ۰
  3. Si

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (413 ديدگاه)

    یا خداااااااا. کجاس این پژو

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۰
  4. Reza Waffen SS

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4192 ديدگاه)

    قسمت عقبش یه طوریه

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۳
  5. amir

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (492 ديدگاه)

    ۱۹۳۸ چین و ژاپن و کره جنوبی دقیقا کجا بودند؟؟!!
    اصالت یک خودروساز اینجا مشخص میشه👍

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۱۵
    1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2109 ديدگاه)

      اصالت انجین ۱.۶ لیتری و دیگر هیچ.

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۷
    2. Ilia2008

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (139 ديدگاه)

      تویوتا اون موقع داشته اولین خودرو هاش رو که از نوع AA بودن رو تو ژاپن عرضه می کرده

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۲
    3. datsun

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2543 ديدگاه)

      ژاپن دهه ۱۹۰۰ خودروسازی رو شروع کرد بچه جان.

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۴
      1. کسرا

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (8 ديدگاه)

        شیشکی

        موافقم ۴
        مخالفم ۱
      2. amir

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (492 ديدگاه)

        اون موقع ژاپن تنها ماشینی که میساخت ماشین حساب بود!!

        موافقم ۶
        مخالفم ۴
        1. phonix

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (599 ديدگاه)

          فرانسه اگه آنقدر پیشرفته بود چرا دو هفته هم نتونست جلو المان دوم بیاره؟
          کشوری میشه پیشرفته مثل انگلیس که تو دهن المان بود و کم نمیورد
          البته کمک آمریکا هم خیلی تاثیر گذار بود شاید اگه آمریکا وارد جنگ نمی شد المان و ایتالیا و ژاپن همرو میزدن

          موافقم ۵
          مخالفم ۴
  6. بهنام

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (280 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم سوبارو دهه ی ۱۹۱۰ خودروساز بوده . به شخصه پژو رو میپسندم .

    موافقم ۵
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا