دوئل پژو 508 RXH و تویوتا ونزا

یک‌شنبه 14 خرداد 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
peugeot-508-rxh-venza
برای دوئل امروز از سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس استیشن‌ها رسیده است یعنی خودروهایی که بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرند....
تبلیغات

برای دوئل امروز از سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به گروه کراس استیشن‌ها رسیده است یعنی خودروهایی که بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرند. در دور اول از رقابت‌های این گروه، دو کراس استیشن پریمیوم و نوین بازار یعنی ولوو V90 کراس کانتری و مرسدس بنز E کلاس آلترین به مصاف هم رفتند که این دوئل با برتری آلترین و کسب 66 درصد از کل آراء به پایان رسید. به‌طورکلی در این رقابت، در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال 1740 رأی به ثبت رسیده که از این میزان تعداد 1158 رأی به مرسدس بنز و 584 رأی به ولوو داده شده است. حال در دور دوم رقابت‌های گروه کراس استیشن‌ها، پژو 508 RXH رودرروی تویوتا ونزا قرار گرفته است.

مرسدس بنز E کلاس آلترین

ولوو V90 کراس کانتری

آئودی A4 آلرود

اوپل اینسیگنیا کانتری تورر

مرسدس بنز E کلاس آلترین

؟

فولکس‌واگن پاسات آلترک

سوبارو اوت‌بک

پژو 508 RXH

تویوتا ونزا

؟

؟

پژو 508 RXH

با داغ شدن بازار کراس استیشن‌ها، پژو نیز تصمیم گرفت برای اولین بار وارد این کلاس شده و نماینده‌ای را راهی آن کند. بدین ترتیب پژو برای این کار، بزرگ‌ترین محصول خود یعنی 508 را انتخاب نمود تا با ایجاد تغییراتی در نسخهٔ استیشن آن، یک کراس استیشن ایجاد نماید. 508 برای اولین بار رسماً در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی شد و پژو آن‌را جایگزین مدل کوچک‌تر 407 و مدل بزرگ‌تر 607 نمود؛ یعنی 508 نسل جدید این مدل‌ها بود و هردوی آن‌ها در یک محصول ادغام شدند. این ماشین در دو نسخهٔ سدان و استیشن به بازار عرضه شد و همان‌طور که اشاره شد، نسخهٔ کراس آن نیز با نام RXH بر اساس مدل استیشن ساخته و راهی بازارهای جهانی شد. پژو 508 در سال 2014 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که طی آن عمده‌ترین تغییرات در دماغهٔ خودرو شامل چراغ‌های جلو، جلوپنجره و سپر جلو ایجاد گردید. پس از برقراری دوبارهٔ رابطهٔ پژو و ایران‌خودرو نیز قرار است در آینده 508 به بازار کشورمان هم عرضه گردد و بدین منظور بارها در نمایشگاه‌های خودروی داخلی به نمایش درآمده است. 508 RXH اما به‌رسم تمامی کراس استیشن‌ها، ارتفاع بیشتری از سطح زمین نسبت به نسخهٔ معمولی دارد و به ریل‌های روی سقف و پوشش‌های پلاستیکی در اطراف دهانهٔ گلگیرها، بخش زیرین سپرها و روی رکاب‌ها هم مجهز است. همچنین RXH در سپر جلو و پروژکتورهای جلو نیز تفاوت‌هایی با 508 استیشن دارد. پژو برای کراس استیشن خود تنها یک پیشرانهٔ دیزلی را ارائه می‌کند که در دو نسخهٔ معمولی و هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. ما برای این رقابت، نسخهٔ دیزلی سادهٔ RXH را برگزیده‌ایم که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل با 180 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند اما این نیرو برخلاف بسیاری از کراس استیشن‌های بازار، تنها به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد.

تویوتا ونزا

ونزا اما تا حدودی با دیگر شرکت‌کنندگان این گروه متفاوت است چراکه این خودرو از ابتدا به‌عنوان یک کراس‌اوور معرفی شد و نسخهٔ استیشن یا سدان آن وجود ندارد. تویوتا برای اولین بار از این کراس‌اوور متوسط در نمایشگاه دیترویت 2008 پرده‌برداری کرد؛ اما استایل و فرم کلی ونزا موجب شده که برخی منابع آن‌را یک کراس‌اوور ندانسته و به‌عنوان یک استیشن محسوب کنند زیرا ارتفاع کمی از سطح زمین داشته که آن‌را بیشتر به استیشن‌ها نزدیک می‌کند. همچنین ارتفاع کلی ونزا نیز کمتر از کراس‌اوورها است. این مورد موجب شد که ما هم بجای اینکه تویوتا ونزا را در کلاس کراس‌اوورهای متوسط قرار دهیم، در گروه کراس استیشن‌ها جای دهیم چراکه ونزا هم به‌نوعی بین استیشن‌ها و کراس‌اوورها قرار می‌گیرد. این خودرو که بر روی پلت‌فرم مشترکی با تویوتا کمری ساخته شده است، در سال 2013 دست‌خوش یک فیس‌لیفت قرار گرفت کی طی آن تغییراتی در چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ آن اعمال گردید؛ اما ونزا چندان موفق عمل نکرد و نتوانست انتظارات تویوتا را در بحث میزان فروش برآورده کند که به همین دلیل عرضهٔ آن از سال 2015 در بازار ایالات‌متحده خاتمه یافت. همچنین امسال تویوتا به‌طور کامل به تولید ونزا بدون معرفی جایگزین یا نسل جدید خاتمه خواهد داد. این کراس استیشن ژاپنی با دو پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر و شش سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که برخلاف رقیب فرانسوی هردو از نوع بنزینی هستند؛ بنابراین ناچاراً پیشرانهٔ بنزینی کوچک‌تر ونزا را برای رویارویی با موتور دیزلی پژو RXH انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه از نوع 2.7 لیتری چهار سیلندر است که 185 اسب بخار قدرت و 247 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو در نسخهٔ استاندارد تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما برخلاف پژو، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای ونزا وجود دارد.

 

مشخصات فنی

تویوتا ونزا

پژو 508 RXH

پیشرانه

2.7 لیتری 4 سیلندر

2 لیتری 4 سیلندر

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

سوخت

بنزین

دیزل

قدرت

185 اسب بخار

180 اسب بخار

گشتاور

247 نیوتن متر

400 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

جلو

شتاب صفرتاصد

9.2 ثانیه

8.9 ثانیه

حداکثر سرعت

-

220 کیلومتر

مصرف سوخت

10.7 لیتر (ترکیبی)

4.6 لیتر (ترکیبی)

طول

4.80 متر

4.83 متر

وزن

1835 کیلوگرم

قیمت

33,560 دلار

39,600 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9761165]

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.