دوئل دوج جورنی و پژو 5008

دوشنبه 27 آذر 1396 - 09:00
مطالعه 7 دقیقه
Dodge-Journey-VS-Peugeot-5008
امروز هم مثل روزهای قبل با قسمت دهم دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال در خدمت شما هستیم. این قسمت به گروه کراس‌اوورهای متوسط...
تبلیغات

امروز هم مثل روزهای قبل با قسمت دهم دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال در خدمت شما هستیم. این قسمت به گروه کراس‌اوورهای متوسط اختصاص دارد که در دوئل قبلی آن رقابت میان میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس برگزار شد. در این دوئل مجموعاً تعداد 2733 رأی به ثبت رسیده که کولئوس توانست با دریافت 1666 عدد از آن‌ها و کسب 61 درصد از کل آراء پیروز گردد درحالی‌که اوتلندر موفق به کسب 1067 رأی شده است. حال امروز در چهارمین دوئل گروه کراس‌اوورهای متوسط پژو 5008 و دوج جورنی به مصاف یکدیگر رفته‌اند.

فورد اج

نیسان مورانو

هیوندای سانتافه

جیپ گرند چروکی

فورد اج

؟

میتسوبیشی اوتلندر

رنو کولئوس

دوج جورنی

پژو 5008

رنو کولئوس

؟

کیا سورنتو

اشکودا کودیاک

تویوتا هایلندر

جی‌ام‌سی آکادیا

اشکودا کودیاک

؟

دوج جورنی

دوج برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2007 از کراس‌اوور متوسطی بنام جورنی رونمایی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم JC کرایسلر ساخته شده که با خودروهایی چون کرایسلر 200 و دوج اونجر مشترک است. تولید جورنی از سال 2008 در کارخانهٔ کرایسلر در مکزیک آغاز شده و با مدل 2009 به بازار عرضه شد. این کراس‌اوور آمریکایی غیر از خانه‌اش در کشورهای دیگری چون اروپا، استرالیا، چین و ژاپن هم عرضه می‌گردد اما بازار عمده و اصلی آن ایالات‌متحده است به‌نحوی‌که تا پایان ماه نوامبر در این کشور بیش از 85 هزار دستگاه فروش داشته است. جورنی برای مدل 2011 مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار گرفت که همچنان در حال تولید است. همچنین پس از شراکت کرایسلر با فیات، نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این خودرو با نام فیات فریمونت در بازارهایی چون اروپا عرضه گردید؛ بنابراین از سال 2011 به بعد جورنی با برند دوج در اروپا حضور نداشته است. این کراس‌اوور سه ردیفه هم‌اکنون در بازار ایالات‌متحده صرفاً با پیشرانه‌های بنزینی تنفس طبیعی کرایسلر عرضه می‌گردد که شامل دو موتور 2.4 لیتری چهار سیلندر و 3.6 لیتری V6 می‌شود ولی در بازار اروپا غیرازاین دو موتور، یک پیشرانهٔ دیزلی چهار سیلندر ساخت فیات نیز برای آن ارائه می‌گردد. ولی ما در این رقابت پیشرانهٔ پایهٔ بنزینی جورنی یعنی نمونهٔ 2.4 لیتری تنفس طبیعی را انتخاب کرده‌ایم که 175 اسب بخار قدرت و 225 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. جورنی با این پیشرانهٔ چهار سیلندر صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن وجود ندارد اما در پیشرانهٔ بزرگ‌تر 3.6 لیتری این امکان فراهم است.

پژو 5008

پژو نخستین بار در سال 2009 مدل جدیدی بنام 5008 را به‌عنوان یک ام‌پی‌وی کامپکت معرفی نمود. این خودرو تا سال 2016 علاوه بر اروپا در بازارهای دیگری چون آفریقای شمالی، آمریکای جنوبی، استرالیا و روسیه عرضه گردید؛ اما با افزایش خارق‌العادهٔ محبوبیت کراس‌اوورها و از طرف دیگر کاهش محبوبیت ام‌پی‌وی‌ها، پژو تصمیم گرفت 5008 را به یک کراس‌اوور تبدیل کند. بدین ترتیب نسل دوم این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2016 به‌عنوان یک کراس‌اوور متوسط سه ردیفه رونمایی شد. این نسل از 5008 روی پلت‌فرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده که با کراس‌اوورهای دیگر این گروه یعنی سیتروئن C5 ایرکراس، اوپل گرندلند X و پژو 3008 مشترک است. پژو این کراس‌اوور متوسط را با چهار پیشرانهٔ مختلف شامل دو نمونهٔ دیزلی و دو واحد بنزینی به بازار عرضه می‌کند؛ اما درحالی‌که 5008 یک کراس‌اوور متوسط سه ردیفه است، پیشرانهٔ بنزینی پایه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با تنها 130 اسب بخار قدرت است؛ بنابراین به جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، ما در این دوئل پیشرانهٔ بنزینی قوی‌تر 5008 را انتخاب کرده‌ایم که از نوع 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو است. این موتور 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. 5008 هم‌اکنون بزرگ‌ترین کراس‌اوور پژو محسوب می‌شود اما بااین‌وجود همانند دیگر کراس‌اوورهای گروه پژو-سیتروئن از سامانهٔ چهارچرخ محرک بی‌بهره بوده و تمامی مدل‌های آن صرفاً به‌صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شوند. این کراس‌اوور سه ردیفهٔ فرانسوی تا پایان ماه اکتبر امسال در بازار اروپا بیش از 33 هزار دستگاه فروش داشته است.

 

مشخصات فنی

دوج جورنی

پژو 5008

پیشرانه

2.4 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

قدرت

175 اسب بخار

165 اسب بخار

گشتاور

225 نیوتن متر

240 نیوتن متر

گیربکس

4 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

11.7 ثانیه

10.1 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر/ساعت

205 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

9.6 لیتر (ترکیبی)

6.1 لیتر (ترکیبی)

ظرفیت باک

78 لیتر

53 لیتر

وزن

1735 کیلوگرم

1365 کیلوگرم

طول

4.89 متر

4.64 متر

فاصلهٔ محوری

2.89 متر

2.84 متر

ظرفیت سرنشین

7 نفر

5 / 7 نفر

حجم صندوق بار*

785 لیتر

950 لیتر

قیمت پایه

18,385 پوند

24,495 پوند

* حجم صندوق ذکرشده در جدول مربوط به حالتی است که ردیف سوم صندلی‌ها جمع شده باشند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9900084]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.