بی‌نیازی استلانتیس از اعتبار دی‌اکسید کربن تسلا

پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1400 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
dodge-challenger-srt-demon-tesla-model-s
موسسه Lux Research قبلاً گفته بود تسلا مدل 3 سوددهی خوبی خواهد داشت. البته گزارش‌های سه‌ماهه این کمپانی نشان داده اعتبار دی‌اکسید کربن فروخته شده...
تبلیغات

موسسه Lux Research قبلاً گفته بود تسلا مدل 3 سوددهی خوبی خواهد داشت. البته گزارش‌های سه‌ماهه این کمپانی نشان داده اعتبار دی‌اکسید کربن فروخته شده به فیات-کرایسلر جزو درآمدهای اصلی تسلا بوده‌اند. البته پس از ادغام فیات-کرایسلر با پژو-سیتروئن و تشکیل استلانتیس اوضاع تغییر کرده است. کارلوس تاوارس مدیرعامل استلانتیس گفته که این شرکت دیگر نیازی به خرید این اعتبارات نداشته و این خبر بسیار بدی برای تسلا می‌باشد.

تاوارس در مصاحبه با رسانه‌های فرانسوی اظهار داشته تکنولوژی پژو-سیتروئن به استلانتیس اجازه داده تا به تمامی اهداف آلایندگی خود در اروپا طی سال جاری دست پیدا کند. به این ترتیب فیات-کرایسلر مجبور به خرید اعتبار از تسلا یا شرکتی دیگر برای پاس کردن قوانین آلایندگی نخواهد داشت.

طبق گفته اتوموتیونیوز، فیات-کرایسلر از سال 2019 تا 2021 مبلغ 2.4 میلیارد دلار را صرف خرید اعتبارات زیست‌محیطی از تسلا کرده است. تسلا دقیقاً در همین بازه زمانی سوددهی خود را گزارش کرده است. طبق گزارش‌های سه‌ماهه تسلا، این خودروساز در همان بازه زمانی یاد شده مبلغ 2.365 میلیارد دلار را از فروش اعتبارات رگلاتوری به دست آورده است.

با بررسی این اعتبارات و سود و زیان مربوطه بوده که یکی از نویسندگان کار اند درایور گفته تسلا همچنان با تولید و فروش خودروها زیان دهی دارد.

یکی از سخنگوهای استلانتیس گفته که این کمپانی در حال گفت‌وگو با تسلا برای عدم استفاده از این اعتبارات است. فعلاً اطلاعاتی از بحث‌های دو شرکت دراین‌باره منتشر نشده است. البته اتوموتیونیوز در سال 2019 گفته بود که فیات-کرایسلر قراردادی چند ساله با تسلا برای این کار امضا کرده بود. با این وجود استلانتیس می‌تواند برای خروج از چنین قراردادی با تسلا گفت‌وگو کند.

البته تسلا هم گزینه‌های دیگری خواهد داشت. گفته می‌شود تقاضا برای اعتبار دی‌اکسید کربن در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت. تسلا می‌تواند این اعتبارات را به شرکت‌های دیگر بفروشد. البته سؤال این است که آیا این تقاضا به اندازه تقاضای فیات-کرایسلر بالا خواهد بود یا خیر.

گزینه دیگر می‌تواند تمرکز روی خودروهای سودده‌تر و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در کارخانه‌های جدید و خطوط تولید گسترده‌تر باشد. تسلا در حال حاضر مشغول ساخت دو گیگا فاکتوری است که یکی در آستین تگزاس و دیگری در آلمان تأسیس می‌شوند. گیگا فاکتوری آلمان انتظار می‌رفت کار خود را از ماه جولای شروع کند اما احتمالاً این تاریخ به تعویق بیفتد.

شایان ذکر است تاوارس در سال 2020 گفته بود سرمایه‌گذاران تسلا ریسک بسیار بزرگی روی این خودروساز کرده‌اند. او همچنین اظهار داشته بود در جایگاهی نیست که توصیه‌ای داشته باشد اما احتمالاً او چنین چیزهایی را پیش‌بینی کرده بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.